2020-10-14, 09:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair

[Insåg nu att mitt förra inlägg nog hamnade i fel coronatråd].

Men som svar; Var ett föreningsmöte i en lokal på låt säga 50 kvm där vi var ca 15 personer. Satt på stolar varav personen som nu är ordentligt sjuk blev varse om att han varit i kontakt med en som fått symptom i slutet av det pågående mötet. Han satt som sagt fem meter ifrån mig under denna timme. Då symptomfri.

Min magkänsla säger mig fortfarande att mina stereotypa förkylningssymptom just är en stereotyp förkylning. Men har givetvis satt mig själv i karantän. Better safe then sorry.

Är det vedertaget nu att folk utan symptom smittar?

Appropå test fanns det inga tider när jag kollade. Inte en enda. Läggs nog upp stötvis men avvaktar troligen, och håller mig hemma, till dess att jag eventuellt fått mer påtagliga symptom. Personen jag refererar till har heller inte genomfört covidtest än men då han tappat all smak, är helt orkeslös och fick åka till sjukhuset på grund av tryck över bröstet så är det ganska uppenbart vad det rör sig om.

Ja det är vedertaget i hela världen, ja utom av Anders Tegnell då. Antar att personen blev testad på sjukhuset?
Citera
2020-10-14, 09:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast det verkar lite som om du tycker att det enda man behöver en folkhälsomyndighet till är att stoppa flyg från länder med pågående epidemier?

Det behöver inte vara Folkhälsomyndighetens enda uppgift, men en av uppgifterna.

Eller så lägger man ner Folkhälsomyndigheten, och återupprättar Smittskyddsinstitutet. Smittskyddsinstitutets enda uppgift skulle vara att skydda samhället mot smittsamma sjukdomar.

Citat:
Som nån som sitter framför en stor panel och scannar var i världen det finns nån smittsam sjukdom och då trycker på stoppknappen för flyg från just det landet.

Ja, ungefär någonting sådant.

Citat:
Det känns inte realistiskt.

Inte?
Citera
2020-10-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Grundskoleverksamhet i Göteborg stängs pga Covid-smitta hos både elever och personal:
- https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/smittskyddet-st%C3%A4nger-grundskoleverksamhet-i-g%C3%B6teborg-1.35508879

Mycket snabb smittspridning i Göteborg just nu vad det verkar, men framförallt i yngre åldrar.

Är det en skola i Göteborg, eller gäller det hela Göteborg?
Citera
2020-10-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En skola.
Citera
2020-10-14, 10:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Livsmedelsverket rekommenderar 400 IU (10 mg) per dag, utom för vissa grupper för vilka de rekommenderar det dubbla.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

6000 IU är ganska mycket.

Min far är 80+ han har 6000 IU, enligt doktorns ordination (före corona). Fauci är ju också rätt gammal.
Citera
2020-10-14, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att bl.a. Dr. Mengele har skrivit under på denna.

Herd immunity letter signed by fake experts including 'Dr Johnny Bananas'

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/09/herd-immunity-letter-signed-fake-experts-dr-johnny-bananas-covid
Från the Guardian, det har vi ju i Sverige sedan ca sju månader tillbaka?

”The chief executive of NHS England, Sir Simon Stevens, has said asking all over-65s to shield to slow the transmission of the second wave of coronavirus would be “age-based apartheid”.”
Citera
2020-10-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Framför allt ska man absolut inte gå runt och vara rädd för att få covid-19 i onödan, eller skrämma upp andra. Det är inget jag bara säger. Stress, ångest och depression försämrar immunförsvaret.

Man ska inte heller sitta hemma isolera sig, eftersom immunförsvaret försämras av att vara inomhus, och av stillasittande.

Ytterligare en sak är att man inte ska sitta uppe på nätterna och skriva på Flashback. Att vara vaken på natten istället för dagen försämrar immunförsvaret. Det sätter stopp för den process som sker under natten då man bygger upp immunförsvaret och rensar kroppen från avfallsämnen (källa: https://sverigesradio.se/artikel/7258365).

Sammanfattningsvis är det på fullaste allvar väldigt dåligt för immunförsvaret att vara covid-alarmist på Flashback. Det är givetvis inte riktat mot dig, utan en allmän observation. Man bör sova på nätterna, komma ut på dagarna, och oroa sig så lite som möjligt.

Hmm då är man körd då jag jobbar skift och växlar mellan förmiddag eftermiddagen och natt samt ett övervaknings arbete.. 🥴
Citera
2020-10-14, 10:10
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte ens en skola. Det är ett fåtal individer i en undervisningsgrupp (med särskilda behov). Snacka om en höna av en fjäder...
Senast redigerad av crisscross 2020-10-14 kl. 10:12.
Citera
2020-10-14, 10:12
Medlem
Minns ni cocktailen som Trump fick från Regeneron? Nu har konkurrentens cocktail stoppats.

Eli Lilly’s phase three trial of its ACTIV-3 monoclonal antibody treatment for the coronavirus has been paused due to potential safety concerns.

https://www.cnbc.com/2020/10/13/us-pauses-eli-lillys-trial-of-a-coronavirus-antibody-treatment-over-safety-concerns.html?__source=io sappshare%7Ccom.apple.UIKit.activity.PostToTwitter
Citera
2020-10-14, 10:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det glädjer mig att du har sovit bra, men jag minns inte att jag läst om några sjukhusavdelningar som stängt nyligen.

Man måste finna sig i att covid kommer förekomma ungefär som influensa. Det kommer finnas lokala utbrott dagligen, någonstans. Man får hantera det på plats.

Det är inga problem att tillfälligt stänga en sjukhusavdelning eller en skola vid ett svårkontrollerat utbrott. Vid bekräftad förekomst får man enkelt alla berörda att dra åt samma håll.

Min poäng är väl egentligen att om man hade arbetat förebyggande hade man kunnat undvika sådant här. Nu har de tydligen fått stänga ned i Göteborg. Även Uppsala verkar hårt drabbat.
Det är katastrof när smittan letar sig in på sjukhus och vårdboenden, men även andra kan ju drabbas mycket hårt.

Tror det blir svårt att finna sig i att denna smitta poppar upp lite överallt. Den är för allvarlig för det. Vi får hoppas på vaccin till våren.
Citera
2020-10-14, 10:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min far är 80+ han har 6000 IU, enligt doktorns ordination (före corona). Fauci är ju också rätt gammal.
I FASS hittar man det här:
Den dagliga dosen bör inte överskrida 4000 IE
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20170705000026&userType=0
Citera
2020-10-14, 10:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Minns ni cocktailen som Trump fick från Regeneron? Nu har konkurrentens cocktail stoppats.

Eli Lilly’s phase three trial of its ACTIV-3 monoclonal antibody treatment for the coronavirus has been paused due to potential safety concerns.

https://www.cnbc.com/2020/10/13/us-pauses-eli-lillys-trial-of-a-coronavirus-antibody-treatment-over-safety-concerns.html?__source=io sappshare%7Ccom.apple.UIKit.activity.PostToTwitter
Nu har alltså två vacciner och detta stoppats i USA. Inget bra tecken. Vi får väl se vad som framkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in