2020-09-28, 21:18
Medlem
Rysk krigsmateriel smugglas till USA/NATO via Sverige med passagerarfartyget Estonia (det vågar ju ingen ge sig på eller hur?) och en rysk ubåt/torped/isbrytare sänker av den anledningen fartyget.

Inte undra på att de ansvariga tiger som muren.

⁠ Carl Bildt (M) som var statsminister vid tidpunkten för förlisningen avböjer att kommentera.

I dag 85-årige Ingvar Carlsson som tog över som statsminister en dryg vecka efter färjekatastrofen tackar via Socialdemokraternas presstjänst nej till intervju med hänvisning till att han “generellt deltar allt mindre i media”.

Ines Uusman (S) som var ansvarig som kommunikationsminister och tog beslut om övertäckningen med betong svarar inte i telefon sedan flera dagar tillbaka.

⁠ Mona Sahlin (S) var som samhällsbyggnadsminister också ansvarig för Estoniafrågor när avslöjandet 2004 kom om vapentransporter på M/S Estonia men har i dag avböjt att kommentera.

Inte heller regeringschefen under den perioden, Göran Persson (S), har gått att nå.

Dessutom har Aftonbladet sökt inrikesminister Mikael Damberg och utrikesminister Ann Linde, som även de avböjt att kommentera.
Citera
2020-09-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Vi pratar Ryssland 1994. Landet var inte så toppstyrt då. Stora beslut kunde tas lokalt.

Men givetvis måste vraket undersökas ordentligt av flera olika dykteam. "Griftefriden" kan dra åt helvete i detta läget.

Det är inte de anhöriga som har bett om den. Tvärtom.

Ytterligare en skymt gentemot de stackars anhöriga att skylla på dem..
Citera
2020-09-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att fartyget kan ha använts för smuggling kan naturligtvis inte uteslutas. Men det förklarar inte varför man sänker det med hundratals passagerare ombord. Ville man stoppa smugglingen hade det väl funnits bättre sätt. Jag har mycket svårt att tänka mig att svenska regeringen skulle kunna fatta ett sådant beslut, även om mitt förtroende för dem är mycket lågt. Det enda land i närområdet som möjligen skulle kunna utföra en sådan operation är Ryssland, men vad skulle motivet vara i så fall? Hade Sverige kommit över någon hemlig utrustning som Ryssarna absolut inte ville skulle hamna i Svenska händer?

Och Amerikanska händer? Kom ihåg att Sverige sedan 50 talet och framåt haft ett nära försvarssamarbete med USA. Det var känt att E användes till att smuggla militärmateriel . Klart att Ryssland ville få stopp på den trafiken. Och väst hade ju skäl då att försöka skydda E. Därför kan det ha funnits ubåtar från såväl öst som väst i närheten av E. Uppretade ryska militärer har visat att de inte tar hänsyn till civila offer. Tex vid nedskjutningen av passagerarplan över Ukraina.
Citera
2020-09-28, 21:21
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är inte de anhöriga som har bett om den. Tvärtom.

Ytterligare en skymt gentemot de stackars anhöriga att skylla på dem..
Ja det är jag medveten om. Det är myndigheterna som tjatat om griftefriden.
Citera
2020-09-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outofmilk
Det kan ju vara en ubåt som istället för att medvetet köra in i Estonia avfyrat en ”blind” torped för att explosionen skall utebli. Om jag har för mig rätt är dessa torpeder istället fyllda med betong. Kan det vara så att en sådan torped i rätt hastighet, säg 40 knop, gör ett sådant hål? Det känns spontant som att den inte kommer gå igenom skrovet men den kan nog absolut göra en reva för att därefter sjunka till botten ganska omedelbart. Inga källor men mer personliga spekulationer. I min värld är det rimligare än att medvetet försöka sänka en kryssningsfärja genom att köra in i den.

4 knop för en båt med vikt 1000 ton sades väl kunna orsaka skadan. En kollision med den farten och den vikten ger följande:
m = 1 000 000 kg
v = 2,06 m/s
-> E = (mv^2) / 2
-> E = 2*121*800 J

En torped väger ca 1400 kg när jag googlear. 40 knop är för långsamt.
m = 1400 kg
v = 20,58 m/s
-> E = 296*475 J

-> ((2E)/m)^0,5 = v
-> ((2*2121800)/1400)^0,5 = v
-> v = 55 m/s

55 m/s är farten torpeden behöver hålla vid penetration utan sprängladdning, vilket motsvarar 198 km/h eller 107 knop.

Sedan finns ju torpeder på 4-5 ton... då räcker farter kring 30 m/s eller ca 100 km/h / 55 knop. https://sv.wikipedia.org/wiki/Torped_65-76
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-09-28 kl. 21:26.
Citera
2020-09-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Hittills den mest logiska förklaringen: (FB) M/S Estonias förlisning

Inte för att jag är någon expert, men om fenstabilisatorn var placerad vid det här hålet så har vi att göra med ett västgötaklimax av episka proportioner.

Instämmer att det absolut låter gångbart.

Men då undrar jag hur stor är chansen att samtliga experter under alla dessa år förbisett något så basalt?
Citera
2020-09-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
4 knop för en båt med vikt 1000 ton sades väl kunna orsaka skadan. En kollision med den farten och den vikten ger följande:
m = 1 000 000 kg
v = 2,06 m/s
-> E = (mv^2) / 2
-> E = 2*121*800 J

En torped väger ca 1400 kg när jag googlear. 40 knop är för långsamt.
m = 1400 kg
v = 20,58 m/s
-> E = 296*475 J

-> ((2E)/m)^0,5 = v
-> ((2*2121800)/1400)^0,5 = v
-> v = 55 m/s

55 m/s är farten torpeden behöver hålla vid penetration utan sprängladdning, vilket motsvarar 198 km/h eller 107 knop.

En torped detonerar under ett fartyg för att knäcka det inte för att pungtera.
Citera
2020-09-28, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Vi pratar Ryssland 1994. Landet var inte så toppstyrt då. Stora beslut kunde tas lokalt.

Men givetvis måste vraket undersökas ordentligt av flera olika dykteam. "Griftefriden" kan dra åt helvete i detta läget.

Grejerna är garanterat bortplockade/förstörda sedan länge av ryssen med den svenska regimens goda minne.

Amerikanen lät garanterat informationen om att stockholmssyndromet tillsammans med CIA var i farten och lät den gå ut till ryssen. Sedan fick Estonia smaka på en torped. Troligen efter att regimen spelade högt och vägrade låta Estonia återvända med stöldgodset.

Börjar svetsarn käbbla så kanske Putin börjar gräva i arkiven. Då blir det svettigt för den illegitima och valfuskande sociopat-regimen i bananrepubliken svärje.
Citera
2020-09-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
En torped detonerar under ett fartyg för att knäcka det inte för att pungtera.

Japp, men nu var det inte förutsättningen i resonemanget som den jag svarade på.
Citera
2020-09-28, 21:27
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Instämmer att det absolut låter gångbart.

Men då undrar jag hur stor är chansen att samtliga experter under alla dessa år förbisett något så basalt?

Vad menar du att experterna skulle ha förbisett?
Citera
2020-09-28, 21:28
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofmilk
Det kan ju vara en ubåt som istället för att medvetet köra in i Estonia avfyrat en ”blind” torped för att explosionen skall utebli. Om jag har för mig rätt är dessa torpeder istället fyllda med betong.

Varför i hela friden skulle de göra det. Det finns väl hundra bättre sätt att sänka ett fartyg på. Dessutom sitter hålet högt, ovanför vattenlinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Om det var en ubåt, blir det inte allvarliga skador på ubåten också vid en sådan kollision?

Mycket allvarliga skador.

Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Ja det blev ett hål i skrovet på amorella som körde mot en isboj.

Det var inte isbojen som orsakade hålet på Amorella.
Citera
2020-09-28, 21:28
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykrete
Kommer ihåg att man inte fick se bilderna utan bara höra kommunikationen när de instruerade dykaren att hålla upp en kvinnokropp mer mot kameran (på hjälmen?). Troligen ville man om möjligt identifiera henne?
Minns inget om att det sas nåt om köttbitar.. Har för mig att det var ganska nära inpå förlisningen.

Är rätt säker på att de nämner att det som flyger förbi kameran (väldigt mycket storapartiklar och att det skall vara upplösta människor, rätt ruggigt det går väldigt fort när människan ligger i vatten framförallt i ett slutet system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in