2020-09-28, 18:34
Medlem
Men det känns ganska säkert att hålet vid sidan uppstod vid förlisningen och att det var orsaken. Att enbart bogvisiret ska ha åkt av och varit orsaken till detta känns orimligt då båten inte skulle sjunkit för skrovet skulle då vart intakt. Men frågan är bara, vad skulle kunna orsaka detta hål?
För det är ju orimligt att ryssarna skulle ha rammat estonia med ubåt?
Citera
2020-09-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vad fan sysslar Discovery med...?

Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.

Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.

https://ibb.co/8xLr83Z

Eftersom fenstabilisatorn fälls framåt i färdriktningen för att fällas in, finns också möjligheten att "något" stort slog i fenstabilisatorn som då trycks bakåt där då antingen jackscrew och infästningar går av, eller så kan ev "lådans" svetsfogar släppa, eller i worst case, delar av den sektion som lådan satt i följa med en bit = metallbrott.

Absolut en teori att ta fasta på och gå vidare med. Jag tror också på någon form av sekundärskada.
Samtidig förlust av bogvisir+påkörning är nog ganska osannolikt.
Citera
2020-09-28, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David69
Men det känns ganska säkert att hålet vid sidan uppstod vid förlisningen och att det var orsaken. Att enbart bogvisiret ska ha åkt av och varit orsaken till detta känns orimligt då båten inte skulle sjunkit för skrovet skulle då vart intakt. Men frågan är bara, vad skulle kunna orsaka detta hål?

Särskilt då dem hittat hålet nu och då tyskarna dök olagligt på vraket. Så var metallen vriden utåt sett från båten. Så i såna fall om ryssen varit med ubåt så måste de ju ha kört på estoina på ett ytterst märkligt sätt.

Samt de som skar loss små metallbitar från vraket och skickade på analys i Tyskland hittade rester av sprängämnen på metallen.

Vilket inte många talat högt om. Istället hotades Jutta Rabe med åtal om hon satte sin fot igen på svensk mark. (Det var journalisten som var med och fixade dykningarna på vraket).
Citera
2020-09-28, 19:06
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:

Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.

Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.

Eftersom fenstabilisatorn fälls framåt i färdriktningen för att fällas in, finns också möjligheten att "något" stort slog i fenstabilisatorn som då trycks bakåt där då antingen jackscrew och infästningar går av, eller så kan ev "lådans" svetsfogar släppa, eller i worst case, delar av den sektion som lådan satt i följa med en bit = metallbrott.

Med risk för att dra snabba växlar så faller en snabb tanke in.

OM en ubåt el.dyl smällt ihop med Estonia kan den då 1: slagit upp hålet och 2: fått fenstabilisatorn att lossna och det är den som Carl Eric såg i vattnet? Är dom vita/ljusa eller har dom generellt någon annan färg?

Det är den rejäla smäll (knuff) som kastat folk ur sina sängar som jag mest hänger upp mig på, något måste ha orsakat den. Frågan är bara vad...
Citera
2020-09-28, 19:12
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David69
Varför skulle detta vara orimligt? Det är fullt möjligt att ryssarna skulle ha rammat Estonia. Estline var ett estniskt (fd sovjetiskt) bolag, och ryssarna såg Estland som en svikare. Estonia användes dessutom för att transportera militär utrustning, vilket ryssarna kan ha fått vetskapen om och bestämde sig för att ta saken i egna händer och sänka fartyget. Att sänka fartyg har aldrig varit en moralisk fråga för länder som Ryssland. 852 liv är en fis i rymden för ryssarna när det kommer till att döda oskyldiga för egen vinning. Bara när de sänkte Wilhelm Gustloff så dödade de 9000 civila.
Citera
2020-09-28, 19:21
Medlem
DaChiefs avatar
Det behövdes en ubåt på 3-5000 ton för att orsaka skadan. Det är ju bara att kolla på möjliga modeller och jämföra avtrycket i skrovet med olika frampartier på de möjliga kandidaterna. Nått nån datornörd kan göra hemma till och med.
Citera
2020-09-28, 19:48
Medlem
Hålskadan stämmer ganska bra överens med Håkan Bergmarks vittnesmål från tidigt 2000-tal, som i sig bortförklarades totalt av försvarsmakten, som dessutom karaktärsmördade honom.
Jag tror sprängskador är mer sannolikt än en kollision. Alternativt att bådadera ägt rum, och att minor placerats på skrovet från dykare som utgått från en Ubåt, varav ett antal inte ska ha detonerat. Med tanke på hur smal skadan är och att inga kraftiga smällar hörts av överlevare, så tror jag någon typ av pilprojektil eller annan riktad energiverkan, t.ex. thermit.
Citera
2020-09-28, 19:50
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:

Jag är ingen expert men Håkan Bergmark som dykte på på platsen åt försvaret kort efter förlisningen såg ett hål en bit akterut på styrbord sida, det har han sagt i en video på swebbtv, så hålet har m a o funnits där hela tiden.
Här är videon
Se ca 4:30 in

https://www.youtube.com/watch?v=GhVZXUqVs5A&feature=share

Och allt tyder ju på att man velat mörklägga detta. Det är ju helt uppenbart att militära material fanns ombord.
Citera
2020-09-28, 20:12
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
15m höga vågor!? Var?
Där Estonia gick under?
Jag förordar en omfattande psykiatrisk undersökning, av samtliga de emmel som med varierande skojerier försöker ge den svenska staten beskydd för sitt fulspel om katastrofen!
Inget i den officiella storryn är verkligt!!

Du fattar att man skriver högsta våghöjden var 15 meter, inte att varje våg var 15 meter. Detsamma gäller vindstyrkan, 25 m/s är i byarna annars runt 15-20.
Citera
2020-09-28, 20:50
Medlem
Palmevapnets avatar
Citat:

Novis gällande detta, men det kan inte vara så att bogvisiret träffar den utfällda stanilisatorfenan på sin väg från båten och drar med sig denna med skador som följd?

Bogvisiret "hängandes" på stabilisatorfenan i fart genom hård sjö torde agera som ett riktigt ordentligt drivankare och hävstångskraften på fenans infästning i båten borde bli avsevärt högre än den är dimensionerad för.
Citera
2020-09-28, 20:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Varför skulle detta vara orimligt? Det är fullt möjligt att ryssarna skulle ha rammat Estonia. Estline var ett estniskt (fd sovjetiskt) bolag, och ryssarna såg Estland som en svikare. Estonia användes dessutom för att transportera militär utrustning, vilket ryssarna kan ha fått vetskapen om och bestämde sig för att ta saken i egna händer och sänka fartyget. Att sänka fartyg har aldrig varit en moralisk fråga för länder som Ryssland. 852 liv är en fis i rymden för ryssarna när det kommer till att döda oskyldiga för egen vinning. Bara när de sänkte Wilhelm Gustloff så dödade de 9000 civila.

Räcker ju med att de råkade göra det av misstag (om det stämmer), ryssarna är inte direkt ökända för att vara felfria när det kommer till att köra och hantera ubåtar speciellt inte med ubåtar som går på grund och som förliser.
Citera
2020-09-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Min teori är att båten slagit i en sten när den träffat botten. Tror inte det är konstigare än så.
Även Titanic har ett hål i skrovet som ser ut att ha orsakats av explosion. Det finns förklaringar till det också.

I en gammal dokumentär där dom överlevande berättar så har dom sagt att det skedde en jäkla duns så dom höll på att ramla ur sängen och det låter i mina öron som om något krockat med estonia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in