2020-09-28, 14:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Vilka åtgärder/restriktioner var det?
T. ex. Så fortsatte många att smittspåra långt efter det att FHM gick ut och sa att - det är meningslöst att fortsätta testa. Jag har även för mig att många införde förbud mot besök på äldreboenden innan FHM gick ut med det.🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-09-28, 14:19
Medlem
Uppsala rapporterar inte den ökningen Stockholm säger sig ha. +1 IVA, -1 sjukhus, 0 döda sen senast.
Citera
2020-09-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Danmark skärper kraven på munskydd. Danskarna menar om vi inte skärper oss nu kommer många att dö om några veckor och sjukvården riskerar att överbelastas. Danskarna testar 70 000 per dygn nu och alla har rätt till svar inom 24 timmar per SMS. Det är regeringen order.

Hur många testar Sverige? I Danmark bor det 5,8 miljoner och de testar 70 000 dygn 100% gratis. Man har väldigt flexibla uppsökande testenheter och drive ins. Man sätter testationer där många passerar. Gågator osv. - Det handlar om att peta med en tops i näsan på folk. I Sverige är sådant inte genomförbart.

Vi tester desværre "kun" omkring 50000 pr døgn og der er lidt problemer med forsinkelser lige nu.
De 70000 og kort ventetid er et nyt politisk løfte, som skal være virkelighed inden december.

I dag:

49100 prøver, 435 positive.
Citera
2020-09-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark
+0 döda
+0 iva
+435 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+61 fall

Norge 4 döda
Citera
2020-09-28, 14:27
Medlem
31 nya fall västerbotten, 13 nya fall norrbotten
Citera
2020-09-28, 14:33
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Än så länge har man bara bromsat smittspridningen över en ynka sommar. Det är en mycket lång väg kvar för de länder som ska vänta in ett vaccin.
..
...
Du kan istället fundera kring den kognitiva dissonansen och småpaniken som börjar sprida sig just nu i andra länder, när man insett att man slagit sönder hela sitt lands ekonomi för att rädda bara en tiondel så många liv som beräknat. Och när man inser att bara en bråkdel av de man räddade kommer hinna leva länge nog för att uppleva ett vaccin. De är så gamla och bräckliga att de hinner dö av naturliga orsaker innan vaccinet blir klart.
Jag vet inte riktigt vad koreanerna skulle få panik över. Dom har situationen under kontroll, deras ekonomi klarar sig bättre än sveriges, dom har visat hur man slår ner nya kluster och utbrott när de dyker upp.

Dessutom har dom visat prov på att när nästa stora pandemi kommer så står dom förberedda och tänker inte ge sig utan en fight.

FHM har visat att när nästa stora pandemi kommer så kastar vi in handduken direkt - var man för sig.

Som ett tankeexperiment - om det skedde en mutation och sars-cov-2 helt plötsligt skulle få 10% dödlighet, skulle du vilja bo i Stockholm eller Seoul?
Citera
2020-09-28, 14:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
I Skåne verkar det iaf fungera!
Stabila siffror under helgen men antydan till minskning.
1 ny smittad i senaste rapporten.
Citera
2020-09-28, 14:43
Medlem
Sommaren 2020, Sverige var alltså nästan värst!
Sverige i topp när det gäller antalet dödsfall under sommaren
1186 personer har dött i bekräftad covid-19 i Sverige under perioden juni-aug. Det är fler dödsfall per capita än i något annat land i Europa, undantaget Rumänien.
Omräknat innebär det 118 dödsfall per miljon
https://twitter.com/LindvallSusanna/status/1310143895913857024
Citera
2020-09-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1 ny smittad i senaste rapporten.

Väldigt låga tal på helgen med 1 per dag. Fredag helt ok mot föregående vecka.

Min analys av siffror från lördag och söndag är att detta är människor som kommit in till sjukhus (dvs behöver läggas in)
Lägsta talen för Skåne på väldigt länge. Jag vet att testningen i övrigt fortfarande utökas så att alla med symptom får test inom 12-48 timmar.
Därför litar jag på att Skånes siffror är väldigt nära det verkliga smittoläget.

Om inte antalet nya tester har ökat denna vecka, lär det bero på att det helt enkelt inte finns några fler som behöver test.
Citera
2020-09-28, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Den nationella sammanställning över nya fall. Kommer den imorgon?

Är ju intressant att veta om den ökning vi sett senaste veckorna fortsätter.
Citera
2020-09-28, 14:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sommaren 2020, Sverige var alltså nästan värst!
Sverige i topp när det gäller antalet dödsfall under sommaren
1186 personer har dött i bekräftad covid-19 i Sverige under perioden juni-aug. Det är fler dödsfall per capita än i något annat land i Europa, undantaget Rumänien.
Omräknat innebär det 118 dödsfall per miljon
https://twitter.com/LindvallSusanna/status/1310143895913857024

Hur var detta möjligt om vi hade flockimmunitet i maj?

Jag betvivlar att Finland, Norge och Danmark hade liknade dödsiffror under sommaren. Någon som vet?
Citera
2020-09-28, 14:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har du något annat argument emot Cummins data förutom att ”han är dum”? Som vanligt hos er kvinnor, data och objektiva observationer spelar ingen roll. Bara känslor.

Nu beter du dig som en feminist, genom att angripa personens könstillhörighet. Jag protesterar mot feministers förakt mot oss män. På samma sätt vill jag även protestera mot ditt förakt mot kvinnor.

Skribenten "KnackeredVonAnka"s inlägg innehåller mycket mer än bara känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns tidigare hänvisningar till metastudier kring detta. Runt 20-30 % pre/asymptomatiska med betydligt lägre risk att smitta än symptomatiska.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fel. De står för 50-60% av smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Håhå jaja, here we go again.
Kan du visa källan till ditt påstående?
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varsågod, från ecdc.europa

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/transmission

Jag brukar hänvisa till Christian Drostens siffror. Jag kan redogöra för dom siffrorna igen, ifall det önskas. Christian Drostens siffror liknar "KnackeredVonAnka"s siffror.

Det har länge varit känt att Covid-19 till stor del sprids redan innan individen får symtom på sjukdom. Christian Drostens siffror presenterades i tysk radio 3:e april 2020. Anders Tegnell har stått och ljugit när han har hävdat att smittspridning utan symtom är ett minimalt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in