2020-09-28, 00:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom FHMs undersökning visade att det fanns smittade lärare i alla kategorier så vet jag inte varifrån du fått att de omöjligen kan smittas? Vad som visades var att det inte var någon statistisk säkerställd skillnad mellan att lärare smittas jämfört med genomsnittet i befolkningen.
Jag tycker att du borde titta på TV4-nyheterna 19.00, där framkommer det att det finns siffror som pekar på en 60% ökad risk att smittas för lärare som har klassrumsundervisning.
Citera
2020-09-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du tänker så ja. Det kan säkert vara ett problem för många själv känner jag ingen som fått total panik över pandemin. Det finns säkert en del som har latenta psykoser som detta kan vara ytterst jobbigt för. Lika så finns det människor som har mycket att förlora, någon nära som betyder allt eller sitt eget liv. För dessa tror jag dok inte uttalandet lugnar. De skulle nog hellre sett att Tegnell uppmanade till försiktighet. Liksom han ”nonchalans” mot pandemin istället skrämmer mer då man lättare oroas hur han och FoHM kommer till att sköta pandemin den kommande tiden. Men det är ju fint att han tänker på alla som kan få psykos.

Man måste inte ha någon latent psykos för att vara extremt orolig av sig. Men finns personer, talar av egen erfarenhet, som om det stod i tidningen att någon dött av att satt en bit äpple i halsen, skulle säga till alla de känner att vara försiktiga när de åt äpple. Och pratar absolut inte om någon psykotisk person, lite speciell kanske, men långt ifrån psykotisk. Jag antar att du kan räkna ut själv hur en sådan person reagerar på allt som skrivs om detta.
Citera
2020-09-28, 00:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi hade en kraftig underdödlighet 2019 års influensasäsong samtidigt som Finland och Norge hade en normal dödlighet. De som dog 2020 är de som klarade sig 2019.

Peru införde militären och lockdown. Brasilien blev utskrattade när de inte införde lockdown. Peru har 30% mer döda per miljon i ”covid”.

Se denna videon som förklarar allt enkelt och elegant. Hoppas att du har koncentrationsförmåga att sitta och lyssna i 37 minuter.

https://m.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac
Nej, Norge etc hade inte någon speciellt annorlunda influensasäsong jämfört med Sverige. Du postar fake news.

”Men ska det jämföras vill statsepidemiolog Anders Tegnell göra det själv. I fredagens DN-intervju lanserade han en ny förklaring till att svensk statistik ser så illa ut: ”de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet”.

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.
Som teori betraktad är antagandet inte orimligt. Om färre än vanligt av de skröpligaste dör i influensa kan fler senare falla offer för ett elakare virus.

Riktigt vad Tegnell grundar sitt resonemang på är tyvärr dunkelt. Norges smittskyddsdirektör Frode Forland kliar sig i huvudet: ”vi kan inte se att det är särskilt höga dödstal under de senaste åren knutet till influensa i Norge”. Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen tror inte heller att ”skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det”.

SvD letade hos Eurostat och hittade inget som tydde på att Sverige drabbats lindrigare av influensan förra vintern än grannarna. Tegnell backade lite, men vidhöll påståendet och sa att Eurostats siffror inte var nog precisa.”

https://www.dn.se/ledare/tegnells-stickspar-om-influensan-leder-inte-sverige-vidare/

Angående dåren Ivo Cummins video:

”Anders Tegnell hänvisar till ett Youtube-klipp av debattören Ivor Cummins och en ogranskad studie när han diskuterar svensk coronadödlighet.

– Det är bara att googla på Ivor Cummins så förstår man att han inte är någon trovärdig källa, säger Daniel Berglind, folkhälsoforskare på Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-28 kl. 00:13.
Citera
2020-09-28, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni snöar in på de mest oväsentliga saker. Silar mygg och sväljer kameler.

Njut av att bo i ett land där stadsepidemiologen hade rätt om virusets dödlighet, och lade upp en strategi baserad på en korrekt bedömning av denna.

Istället för att bo i ett land där man råkade sätta en nolla eller två för mycket på dödligheten, och lade upp sin strategi efter de felaktiga premisserna.

Du menar som i våra grannländer då, Norge, Danmark, Finland? Hur är vår dödlighet jämfört med deras?
Citera
2020-09-28, 00:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Man måste inte ha någon latent psykos för att vara extremt orolig av sig. Men finns personer, talar av egen erfarenhet, som om det stod i tidningen att någon dött av att satt en bit äpple i halsen, skulle säga till alla de känner att vara försiktiga när de åt äpple. Och pratar absolut inte om någon psykotisk person, lite speciell kanske, men långt ifrån psykotisk. Jag antar att du kan räkna ut själv hur en sådan person reagerar på allt som skrivs om detta.
För någon dag sedan kunde man läsa om en man som dött av att äta för mycket lakrits. Det var en bild på salta fiskar. Jag blev så lakrits sugen att jag var tvungen att köpa två påsar med lakrits och då är jag normalt ingen godisätare. Vi är alla olika och det går inte att tillfredsställa alla. Men en rak ärlig kommunikation där Tegenll tar sin arbetsuppgift på allvar skulle jag säga va den bästa.
Jag tyckte inte han gjorde det här och inte heller har han varit vidare bra på det innan.
Citera
2020-09-28, 00:17
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

– Det är bara att googla på Ivor Cummins så förstår man att han inte är någon trovärdig källa, säger Daniel Berglind, folkhälsoforskare på Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/
Detta är en låst artikel. Kan du citera valda delar?
Även din första länk var låst. Citera!
Senast redigerad av Inge.Smart 2020-09-28 kl. 00:20.
Citera
2020-09-28, 00:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Och de nya siffrorna? TV4 bör väl ha visat originaldata och inte bara ett kort inslag om 60 % ökning för de med klassrumsundervisning. Klippet verkar ju hänvisa till FHMs siffror där det fanns 29 fall bland gymnasielärare. Hur många av dessa hade klassrums resp inte klassrumsundervisning? 29 fall blir inte många att räkna på...
Det kommer, var så säker.
Citera
2020-09-28, 00:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det finns tidigare hänvisningar till metastudier kring detta. Runt 20-30 % pre/asymptomatiska med betydligt lägre risk att smitta än symptomatiska.
Fel. De står för 50-60% av smittspridningen.
Citera
2020-09-28, 00:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Alarmisterna slår dövörat till när det får höra att det dör massor av andra infektioner. Detta eftersom de inte har någon de kan hänga för det.

Hur många infektioner är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader? Upplys mig, jag är genuint nyfiken och vill lära mig något nytt.
Citera
2020-09-28, 00:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, du får fråga Tegnell eller nån annan som vet.

Kommer du att engagera dig lika mycket i dessa då som du gör i de som dött i covid-19?
Är du verkligen så djävla trög? Begriper du inte att en pandemi som i dagsläget påverkar oss enormt mycket är det vi fokuserar på?

Vår vardag påverkas inte nämnvärt av att mängder av människor dör i TBC, malaria eller liknande sjukdomar eftersom vi bor i Sverige.
Citera
2020-09-28, 00:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I tweeten länkas till en artikel i AB där den italienske läkaren på ISS (Italiens FHM) säger såhär:

Ödmjuk inställning till pandemin och sin roll.

Länk till artikeln.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyv4X6/italiensk-expert-nu-forstar-vi-smittan-mer

Just ödmjukhet saknas i Sverige. Horribelt.
Citera
2020-09-28, 00:29
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fel. De står för 50-60% av smittspridningen.
Håhå jaja, here we go again.
Kan du visa källan till ditt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in