Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
De jag känner som har fått Covid (inklusive jag själv) har haft väldigt olika symtom. Allt från inga alls (och de har ändå smittat) till glaslunga (varje andetag känns som om små glasbitar skär i lungorna). Personer har även enbart varit dåliga i magen, eller enbart haft några dagar feber. En del har fått smak/luftbortfall, andra har bara haft ont i halsen och inget annat. Och detta är baserat på i praktiken samma virusstam i närheten av där jag bor.
Jag tror inte på att viruset skulle ha muterat sig lindrigare redan. Inte med reserestriktioner, hemarbete och social distansering. Om viruset muterar så att det blir lindrigare så kommer det med de restriktioner som finns också mutera mot ännu effektivare spridning också. Just nu är det ju inte mängden allvarliga symtom som driver smittan (vilket skulle vara orsaken till att en mildare variant gynnas), vilket talar emot att viruset skulle bli lindrigare just nu.
Vad man möjligen kan diskutera är om vi hade två varianter redan tidigt och att en av dessa konkurrerat ut den andra över tid i Sverige. I så fall skulle den allvarligare ha kommit in lite tidigare till Sverige och hunnit växa i styrka, medan den andra kom några veckor senare. Det skulle kunna förklara nedgången i allvarlighet (förutom att vården blivit bättre på att hantera sjukdomen).
Elefanten i rummet är följande:
Ponera att du bär på COVID-19, och att viruset muterar till en snällare variant i just din kropp, av ren slump. Du sprider denna vidare.
Samtidigt som du är sjuk, ponera att det finns
en miljon andra som också är sjuka i COVID-19, världen över.
Resultatet blir att hädanefter kommer en miljontedel av alla COVID-19-fall bära på just din mutation.
Även om din mutation är snällare, så är det orealistiskt att den skulle ge något utslag i statistiken, annat än i din närmsta bekantskapskrets och omnejd.
Alternativet skulle vara om din mutation var så otroligt mycket mer smittsam, att den tog sig runt mycket snabbare, och bildade immunitet i folk så att de inte kunde få de andra stammarna. Din mutation konkurrerar ut de andra. Men det finns ingenting som tyder på att viruset blivit mycket mer smittsamt.
Det finns inget vetenskapligt sätt att förklara att dödligheten sjunkit i vitt skilda länder, som går att härleda till mutationer i virusets DNA. Det går helt enkelt inte ihop.