2020-09-28, 14:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok. Tack

https://onse.fi/estonia/chapt03_2.html

Här står det mer utförligt.
Citera
2020-09-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag tror mer på container än på att en ubåt skulle hålla sig framme. Men att bogvisiret faller av samtidigt som Estonia träffas av en container... rätt långsökt det med.

Bogvisirets fästen finns inte kvar, de är bortskurna och ska finnas i Karlskrona där ingen får titta på dem!
hmm..
finns i den finska dokumentären som är länkad tidigare idag.

container:
nej
NEJ
N E J
Citera
2020-09-28, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Vad kan konsekvenserna bli om det är en NATO ubåt som körde in i båten,eller kanske en svensk ubåt?
Tillräckligt stora för att olycksorsaken skall mörkas ner som vi sett sedan 1994.
Citera
2020-09-28, 14:16
Avslutad
Citat:
https://onse.fi/estonia/chapt03_2.html

Här står det mer utförligt.
Tusen tack.
Citera
2020-09-28, 14:20
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Tillräckligt stora för att olycksorsaken skall mörkas ner som vi sett sedan 1994.

Ingvar Carlsson var jävligt ivrig att först bärga Estonia, sen fick han kanske ta del av det hemlighetsstämplade materialet och efter det skulle Estonia bli en gravplats med ett betongtäcke över sig. Jag följde TV under denna tid och det var en jävla cirkus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Vad kan konsekvenserna bli om det är en NATO ubåt som körde in i båten,eller kanske en svensk ubåt?

Först smugglas det avancerad vapenteknologi på passagerarfärja se sänker en Nato-ubåt färjan så 852 personer omkommer på fruktansvärt sätt.

Vad tror du det skulle bli för reaktion på detta om det kommer fram att politikerna orsakat detta?
en Timeout likt Toblerone-Mona!??
Citera
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Här förs också ubåts teorin fram med en skadad Nato-ubåt som sabbat fören och kördes till Skottland. Dels så har norrmännen även ubåts-reparationer som Natoland, varför ta risken att dra till Skottland med en kvaddad för, sen var det 2 smällar, en ubåt kör inte på 2 ggr.

Vad är egentligen grundkällan på detta? Sett denna uppgift många ggr men bara som rykte.
Citera
2020-09-28, 14:22
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Ditt antagandet bygger på att Estonia höll 19 knop, vilket hon gjorde, men vad var hennes fart sidledes där hon träffades? För jag har svårt att tro att hon gick i +30km/h åt sidan.

Mitt antagande är att Estonia kör på vänster långsida av containern som då ligger med sin bredd runt 90* från Estonias bogvisir. Kollisionen trycker vänster fram åt i Estonias färdriktning vilket gör att containerns högra sida skjuts åt andra hållet mot Estonias färdriktning, containern vrider sig alltså c:a 100* medurs där då containerns högra hörn då slår in i sidan med hjälp av vågorna och att kraften med Estonias hastighet, containerns vikt + vågornas kraft gör att ccontainern lyckas göra ett hål i fartygsplåten.

Här bilden från 1:a inlägget igen på hur containern vrider sig vid kollisionen.
Den slår alltså inte in rakt mot sidan utan går snett in mot Estonias styrbords-sida.
https://ibb.co/bJVHrZ7

Citat:
Ursprungligen postat av B71
Först smugglas det avancerad vapenteknologi på passagerarfärja se sänker en Nato-ubåt färjan så 852 personer omkommer på fruktansvärt sätt.

Vad tror du det skulle bli för reaktion på detta om det kommer fram att politikerna orsakat detta?

Smuggeloperationerna var till Sverige för vidare transport med flyg till USA. Dagen då Estonia sjönk ska visst Anér haft uppgifter om 2 tomma fraktflygplan som lyfte kort efter det att det blev känt att Estonia sjunkigt. Eftersom Sverige jobbade som mellanhand åt NATO, verkar det än mer krystat att då en NATO-ubåt skulle äventyra smuggeloperationen och lyckas smälla med färjan.
Senast redigerad av duqu 2020-09-28 kl. 14:26.
Citera
2020-09-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Mitt antagande är att Estonia kör på vänster långsida av containern som då ligger med sin bredd runt 90* från Estonias bogvisir. Kollisionen trycker vänster fram åt i Estonias färdriktning vilket gör att containerns högra sida skjuts åt andra hållet mot Estonias färdriktning, containern vrider sig alltså c:a 100* medurs där då containerns högra hörn då slår in i sidan med hjälp av vågorna och att kraften med Estonias hastighet, containerns vikt + vågornas kraft gör att ccontainern lyckas göra ett hål i fartygsplåten.

Här bilden från 1:a inlägget igen på hur containern vrider sig vid kollisionen.
Den slår alltså inte in rakt mot sidan utan går snett in mot Estonias styrbords-sida.
https://ibb.co/bJVHrZ7

fantasier
du gör bara bort dig själv
Citera
2020-09-28, 14:25
Medlem
Citat:
Jag tror mer på container än på att en ubåt skulle hålla sig framme. Men att bogvisiret faller av samtidigt som Estonia träffas av en container... rätt långsökt det med.

Ja, det är ju en bra poäng.

Nu har jag ingen aning om väderstrecken så att säga, och var hålet är placerat. Men den första tanken man får är väl att det legat en sten på botten som orsakat skadan när båten slog emot? Även om det är lerigt som sjutton kan ju båten ha gjort ett rejält avtryck i leran och hittat något som låg en bit under leran.

Samtidigt, sannolikheten att köra på en container såväl som att tappa bogvisiret måste ju vara extremt mycket större i storm än vid vanligare väder.

Har några gånger snackat med en tidigare kapten (eller styrman) som kört Estonia många gånger när den gick mellan Umeå och Wasa. Han sa att finnarna/esterna körde helt utan förstånd för att hålla tidplanen oavsett väder och att det var orsaken till att den hamrades sönder. Han sa också något om att de tävlade med någon annan båt som gick mellan en annan hamn (typ Polen/Tyskland/Baltikum) och Stockholm. Men att det skulle ha varit någon form av prestige att komma först till Stockholm. Kanske att man fick mer attention när man lade an först eller något liknande.
Citera
2020-09-28, 14:26
Medlem
AreYouBacks avatar
Rapport sändningen

https://www.youtube.com/watch?v=PB1rI9mSrGs
Citera
2020-09-28, 14:26
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71

Oerhört tacksam att du belyser denna skandal med Toblerone-Mona. Flashback har verkligen lärt mig mycket nytt. Nu har jag en till sak jag kan använda i debatter för att diskreditera staten och påvisa att Estonia fallet inte är ett undantag för granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in