2020-09-28, 13:51
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag hittar inget om någon ombyggnad i tyskland, kan du ge en källa.Det där skulle jag vilja veta mer om!

Jag kollar på nätet, annars fa7 jag gå ner i källaren och hämta upp boken "Katastrofkurs - Estonias väg mot undergång". Där står det.
Citera
2020-09-28, 13:54
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Lastrampen förlängdes så att den kunde nå kajen. Eftersom den förlängdes så stack den up ur visiret (upp på fören eller "backen" som det kallas på fartyg). Teorin har varit att visirets fästannordningar gick sönder av de höga vågorna, när visiret ramlade av slet den med sig rampen eftersom den stack upp genom visiret. Kolla foton på nätet.

https://legalscandal.info/estonia.html

scrolla ned och se teckningen.

Som jag läser är bogrampen på plats, men jag kan missta mig.

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19941215:TT:0085:0

Citat:
Dykningarna som genomfördes vid vraket visade till exempel att bogrampen var stängd och låst före olyckan. Dykningarna har också gett ytterligare information om händelseförloppet under olycksnatten. Bland annat framgår det rampen varit mer öppen än man tidigare trott efter det att visiret lossnat. Åtminstone i något skede av haveriet tros bogrampen ha varit helt öppen medan vatten strömmat in. Förloppets alla detaljer är ännu inte kända, men den tidsbeskrivning som lämnats tidigare tycks stämma i alla väsentliga avseenden.

http://www.estoniasamlingen.se/video/dykningar.aspx

Citat:
ROV-kamera vid öppningen till bildäck, klockan 00:45:30-00:47:30 - videoupptagning B43e, SEMI 1, gjord med kamera på dykarhjälm den 4/12 1994.

I detta avsnitt tar sig dykarna upp till en öppning in till bildäck som finns i rampens övre del. Väl där försöker de föra in ROV-kameran till bildäcket. Klippet avslutas med att dykledaren beordrar släckning av dykarnas hjälmstrålkastare eftersom dessa stör ROV-kamerans bild.

Klippet ger också exempel på den kamratliga och ibland skämtsamma tonen mellan dykarna. Möjligen bär detta prägel av den krävande och inte helt ofarliga arbetsuppgiften på Östersjöns botten.
Citera
2020-09-28, 13:54
Avslutad
Citat:
Jag kollar på nätet, annars fa7 jag gå ner i källaren och hämta upp boken "Katastrofkurs - Estonias väg mot undergång". Där står det.
Ok. Tack
Citera
2020-09-28, 13:58
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Varför tror alla att det var Ryssland? Jag kan knappast tänka mig varför det skulle vara Ryssar. Varför skulle man då inte forska mer kring det för att sätta ditt dem. Åter igen tror jag västvärldens ledare gömmer undan hemligheter.

Vad jag förstår var det mycket vapen som stals från Ryssland efter sönderfallet. Kanske var det något hemligt som transporterades.
Citera
2020-09-28, 13:59
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Citat:
Bara vid riktiga oväder och högsjö. En container kan endast lossa om fartyget kränger. Det kan så klart tänka sig att det slarvades av stuvare var nu containern lastades.

Sjunker inte en container?
Citera
2020-09-28, 13:59
Medlem
happyjoys avatar
Tydligen tappas 568 containrar per år överbord. Då är inte de inräknade på fartyg som förliser.
Citera
2020-09-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Googla bildäck+ färja. En färja utan bildäck fyller inte sitt syfte.

Jag måste erkänna att jag trodde det var hjulen.
Citera
2020-09-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Är inte det rätt meningslöst?
En 40ft container går väl inte upp i rök?
Hittar man bogvisiret så skulle man rimligen hitta sjunken container! Eller flytande dagen efter med all eftersök på överlevanden!?
Metalltjockleken på fartyget vet inte jag men 20mm?? - på en sjöfartscontainer är den typ 1mm? skulle då en container öppna fartygsskrovet som en konservburk!??

Jag tycker det är en intressant tes. Gjorde en snabb googling och det bekräftar några utgångspunkter jag har.
https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508

Några punkter:
*Saker som flyter i vatten sjunker väldigt sakta. De kan även "flyta" helt under ytan. Tänk dig en stock exempelvis som ofta hamnar i vattnet. Till och börja med har hela stocken flytkraft. Sakta men säkert tränger sig vatten in i stocken och tränger under det som gör att den flyter (fiberstrukturer med luft i). Eftersom stocken inte är jämnbred (smaller upptill än nedtill) så ställer den sig upp i vattnet så att bara toppen sticker upp efter ett tag. Därefter sjunker toppen djupare och djupare ner. Har sett flytstockare som ligger precis under ytan.

*En container kan också sjunka sakta. Är den tom och luften kan tränga ur i kanter och hörn lär den sjuka snabbt, typ som en bil som kör ut i vattnet. Luften i containern bär upp den och pressas ut i en viss takt, sjunktakten blir enkel matematik. Är containern helt tät flyter den tills den går upp på någon strand. Har containern bara små hål och/eller är fullpackad med något som förhindrar luften att komma ut -- så kan det säkert ta dagar/veckor för den att sjunka

*Borde inte containern ha hittats? Sådana här saker kan röra sig jättelånga sträckor. Låter inte alls otroligt att den sjunkit sakta och tillslut lagt sig på botten flera kilometer/mil från sjunkplatsen.

*Borde det inte ha blivit en lång skrapande skada längs kanten eftersom Estonia gick i 14 knop?

*Är en container tung nog för att göra en sådan stor skada som det är fråga om?

Detta är två frågor som hänger ihop och som är helt avgörande för om tesen kan vara möjlig. Mot bakgrund av många kommentarer från experter i ABs artikel känns det som att svaret på frågorna är klart tveksamma i perspektivet av om tesen kan vara möjlig. Det skulle typ krävas att kustbevakningens största båt körde in i sidan i ett par knop för att göra ett så stort hål. Då skulle det dessutom ha blivit en skrapande skada.

MEN -- och det vet alla som försökt lägga an reling mot reling i hård vind -- det kan bli en jkl kraft i båtens rörelse i sidled av vågorna och särskilt containerns rörelser på grund av vågorna. Tänk er riktigt rejäla vågor som slår emot en klippvägg. Högst upp på en våg kommer en container flytande. Det är klart att den kan slå ihop med klippväggen med en jkl kraft. Eller hur? Det skulle inte vara fråga om några knop. Här är klippväggen Estonia. Säg att containern flyter i ytan och stora vågor slår hårt mot Estonia som möter dem i 14 knop. Vilken skada kan ett hörn på containern göra på sidan av båten? Skulle hörnet kunna studsa in i sidan och därefter vridas bort från skrovet och ut i vattnet igen utan att göra en lång skrapande skada?

Det är naturligtvis omöjligt att med någon precision killgissa svaret på en sådan fråga. Men känns inte spontant helt omöjligt.
Citera
2020-09-28, 14:03
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
https://www.icontainers.com/help/40-foot-container/

Exterior Dimensions (in feet): 40’ long x 8’ wide x 8’ 6” high
Exterior Dimensions (in meters): 12.19m long x 2.44m wide x 2.59m high

Interior Dimensions (in feet): 39’ 6” long x 7’ 9” wide x 7’ 10” high
Internal Dimensions (in meters): 12.025m long x 2.352m wide x 2.393m high

Usable Capacity: 67.7m3

Kan vara läge att dubbelkolla övrig matte.

Ok -more fuckups by me, då räknar vi 3:e gången, tack för påpekande

Innermått 12,025m längd x 2.352m bred x 2.393m höjd = 67,680m3 lastkapacitet i kubik.
70% av 67,680 m3 = 47,376 m3. 1m3 vatten är 1 tons vikt = 47,3 ton vatten inuti

Exterior Dimensions (in meters): 12.19m long x 2.44m wide x 2.59m high
Internal Dimensions (in meters): 12.025m long x 2.352m wide x 2.393m high
Längddiff 16,5cm. breddiff 8,8 cm höjddiff 19,7
Det bör ge materialtjocklek mellan 4,4 till 9,5 cm på containern ?

Estonias fart var vid kollision 19 knop = 35,1 km/h
Våghöjd mellan 4-6m.
En expert i Expressen anger att kraften att göra ett sådan hål är mellan 500-600 ton.
https://www.expressen.se/nyheter/dyk...stonias-skrov/
Så 19 knop - 35km/h ger via tabell 1,182kN.
1 kg motsvarar enl tabell 120.4kg
47,3 ton x 120 kg =5676 ton i anslagskraft där det krävdes mellan 5-600 ton för att spräcka plåten.
Vid ev 14 knop är vi ändå över 1000 ton i anslagskraft om nu hastigheten var sänkt.

19 knops fart anges i flera artiklar ang haveriet, kan naturligtvis vara lägre, men dom försökte hålla tidtabellen = att dom gav nästan fullt, och stormen kom först efter haveriet hade skett.

Här förs också ubåts teorin fram med en skadad Nato-ubåt som sabbat fören och kördes till Skottland.
Dels så har norrmännen även ubåts-reparationer som Natoland, varför ta risken att dra till Skottland med en kvaddad för, sen var det 2 smällar, en ubåt kör inte på 2 ggr.

Mysteriet kvarstår som jag ser det.
Senast redigerad av duqu 2020-09-28 kl. 14:14.
Citera
2020-09-28, 14:04
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Tydligen tappas 568 containrar per år överbord. Då är inte de inräknade på fartyg som förliser.

Jag tror mer på container än på att en ubåt skulle hålla sig framme. Men att bogvisiret faller av samtidigt som Estonia träffas av en container... rätt långsökt det med.
Citera
2020-09-28, 14:07
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Ok -more fuckups by me, då räknar vi 3:e gången, tack för påpekande

Innermått 12,025m längd x 2.352m bred x 2.393m höjd = 67,680m3 lastkapacitet i kubik.
70% av 67,680 m3 = 47,376 m3. 1m3 vatten är 1 tons vikt = 47,3 ton vatten inuti

Estonias fart var vid kollision 19 knop = 35,1 km/h
Våghöjd mellan 4-6m.
En expert i Expressen anger att kraften att göra ett sådan hål är mellan 500-600 ton.
https://www.expressen.se/nyheter/dyk...stonias-skrov/
Så 19 knop - 35km/h ger via tabell 1,182kN.
1 kg motsvarar enl tabell 120.4kg
47,3 ton x 120 kg =5676 ton i anslagskraft där det krävdes mellan 5-600 ton för att spräcka plåten.

19 knops fart anges i flera artiklar ang haveriet, kan naturligtvis vara lägre, men dom försökte hålla tidtabellen = att dom gav nästan fullt, och stormen kom först efter haveriet hade skett.

Här förs också ubåts teorin fram med en skadad Nato-ubåt som sabbat fören och kördes till Skottland.
Dels så har norrmännen även ubåts-reparationer som Natoland, varför ta risken att dra till Skottland med en kvaddad för, sen var det 2 smällar, en ubåt kör inte på 2 ggr.

Mysteriet kvarstår som jag ser det.

Ditt antagandet bygger på att Estonia höll 19 knop, vilket hon gjorde, men vad var hennes fart sidledes där hon träffades? För jag har svårt att tro att hon gick i +30km/h åt sidan.
Citera
2020-09-28, 14:09
Medlem
Vad kan konsekvenserna bli om det är en NATO ubåt som körde in i båten,eller kanske en svensk ubåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in