2020-09-28, 13:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag räknade på en "normal" 40 fots container.
B2,59 x H2,43 x 12,19m = 251,7m3 lastkapacitet.
70% av 251,7 m3 = 176,2 m3. 1m3 vatten är 1 tons vikt
Alltså 176 ton vatten inuti container vid 70% fyllning exkl av containern själv tomvikt och okänd last.
Detta då guppandes i full storm. Med bogen rakt mot kanten av långsidansida av containern stämmer avtrycket i bogporten ganska bra, när sen då denna container vrider sig och slår med andra hörnet mot Estonias sida har vi då minst 176 tons kraft, plus hastigheten av Estonia plus vågornas energi mot båten.

Om nu någon kan fylla i våghöjd-vindriktning och Estonias hastighet vid "smällen, kan vi då räkna på kraften i hörnet av den lösa container som träffar fartygsplåten, att sen då jämföra med vad nu fartygsplåten hade för data, då hon bara var byggd för att gå inomskärs och var helsvetsad.

Om färjan sjönk därför att den kolliderade med en container hade det inte funnits någon anledning att mörklägga haveriorsaken. Svaret på varför Estonia sjönk är politiskt känsligt av någon anledning, så mycket är uppenbart.
Citera
2020-09-28, 13:15
Medlem
Jag tror för övrigt @duqu räknade fel på lastkapaciteten. En 40-fots container bör ha ca 50-60 m3 intern volym. Inte 260 m3.

Men säg att det är fullt rimligt att en 40-fots container ligger i marvatten och väger 25-50 ton totalt men ändå flyter. Den flyttar du inte på i första taget.

https://www.mcr.se/40-fots-container1/
Citera
2020-09-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Om färjan sjönk därför att den kolliderade med en container hade det inte funnits någon anledning att mörklägga haveriorsaken. Svaret på varför Estonia sjönk är politiskt känsligt av någon anledning, så mycket är uppenbart.

Exakt, varför mörklägga allting om dom körde på en random container, vilka är det i tråden som försöker dölja verkligen orsaken med svammel?

Estlands premimärminister åker till Sverige på akutmöte så fort dokumentären har släpps för man måste komma på en ny strategi hur man ska mörka/bortföklara igen
Citera
2020-09-28, 13:19
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok ,läste länkarna.Den skribent jag svarade påstod att allt var underdimensionerat, vilket är fel då båten var planerad för rutten Hel- Sto vilken hon trafikerade.
Att rampen var för nära bogvisiret handlar inte om klent bygge. Hade Estoia sökt dispans hade hon fått det precis som Viking Sally.

1: Viking Sally var byggd för Stockholm- Mariehamn-Åbo vilket är en kustnära rutt

2: 1991-1993 gick hon Umeå-Vasa. Inte direkt öppet hav....

3; Bogvisir och bogramp var inte för klent byggt för rutterna hon hade 1980-1993. Det är när hon började gå Stockholm- Tallin som det blev problem.

4: Estonia hade mest troligt inte fått disspans.

Citat:
Hade undantaget däremot framgått av fartygets handlingar hade det inneburit att rederiet, klassningssällskapet och de estniska myndigheterna tvingats överväga säkerhetsfrågan när fartyget sattes in på en ny rutt, uppger Börje Stenström. Estonias bogrampskonstruktion tros ha haft stor betydelse för händelseförloppet under olycksnatten.

Samma konstruktion har även Estonias systerfartyg och efterträdare, Mare Balticum. Säkerhetsfrågan på Mare Balticum har lösts genom att visiret svetsats igen, men samma oklarheter råder när det gäller avsaknaden av en skriftlig dispens. Enligt Börje Stenström är det svenska sjöfartsmyndigheters agerande som ska granskas i fallet Mare Balticum (fd Diana II).

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

Citat:
De skulle aldrig gå mer än 20 nautiska mil från land. Därför installerades aldrig vissa säkerhetsdetaljer som annars skulle finnas på roro-färjor, såsom extra vattentäta skott bakom bogrampen. En stormig natt i januari 1993 så skadades bland annat sidolåsen till bogvisiret på Diana II (systerfartyg, bara 20 meter kortare) då hon gick i trafik i hög sjögång på öppet hav mellan Rostock och Trelleborg varpå färjan vid ankomst omedelbart fick gå in på reparation.
Citera
2020-09-28, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ombyggt i Tyskland.
Jag hittar inget om någon ombyggnad i tyskland, kan du ge en källa.Det där skulle jag vilja veta mer om!
Citera
2020-09-28, 13:22
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Och jag har fått höra att man inte forskar kring frågan för att respektera de döda. Men i alla fall, vet någon vilken ubåt som dök upp i Skottland och som hade skador i fören.
Citera
2020-09-28, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
1: Viking Sally var byggd för Stockholm- Mariehamn-Åbo vilket är en kustnära rutt

2: 1991-1993 gick hon Umeå-Vasa. Inte direkt öppet hav....

3; Bogvisir och bogramp var inte för klent byggt för rutterna hon hade 1980-1993. Det är när hon började gå Stockholm- Tallin som det blev problem.

4: Estonia hade mest troligt inte fått disspans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia
Jag hade fel om rutten,slarvigt av mig. Jag tvivlar på att hon var klent byggd, dock var rampen för nära visiret.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-09-28 kl. 13:29.
Citera
2020-09-28, 13:26
Medlem
okok1s avatar
Atlantis Submarines är ju vit...
Citera
2020-09-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Du har en ram runt container plåten så dessa kan surras och staplas på varandra samt transporteras på lastbil.

Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Containersidorna är betydligt tjockare än 1mm plus att den är korrugerad och även förstärkt i kanter och hörn. Den är byggd för att ta mycket stryk utifrån vid lastning/lossning men även inifrån från gods som kanske inte alltid är så väl lastat.

Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Fast hur länge kan dom ligga och flyta omkring då? Om vindar ändrar riktning etc. så kan den väl legat där ett bra tag...Hur vanligt är detta egentligen förresten?

INGEN container har gjort det hålet på Estonia ! Även om ramen håller 10-20mm så vecklar containern sig som när man skrynklar en läskburk.

Här kan man se när ett fartyg stöter emot betongkaj betydligt större massor i rörelse, blir bara färgskrap.
första skeppet 0-30sec
https://www.youtube.com/watch?v=w4TdvOYuefg
Citera
2020-09-28, 13:27
Medlem
Varför tror alla att det var Ryssland? Jag kan knappast tänka mig varför det skulle vara Ryssar. Varför skulle man då inte forska mer kring det för att sätta ditt dem. Åter igen tror jag västvärldens ledare gömmer undan hemligheter.
Citera
2020-09-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Atlantis Submarines är ju vit...

Tror du verkligen att den lilla saken skulle kunna göra något mot en sådan bjässe.
Citera
2020-09-28, 13:29
Medlem
Spekulationer om en krock med en Nato-ubåt eftersom

Ubåts-teorin menar att en NATO-ubåt någon vecka efter förlisningen av Estonia gick in en i docka i Skottland med stora skador i fören.

https://samnytt.se/dokumentar-avslojar-fyra-meter-stort-hal-i-estonia-avfardades-tidigare-som-konspiration/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in