2020-09-28, 12:48
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag räknade på en "normal" 40 fots container.
B2,59 x H2,43 x 12,19m = 251,7m3 lastkapacitet.
70% av 251,7 m3 = 176,2 m3. 1m3 vatten är 1 tons vikt
Alltså 176 ton vatten inuti container vid 70% fyllning exkl av containern själv tomvikt och okänd last.
Detta då guppandes i full storm.

Om nu någon kan fylla i våghöjd-vindriktning och Estonias hastighet vid "smällen, kan vi då räkna på kraften i hörnet av den lösa container som träffar fartygsplåten, att sen då jämföra med vad nu fartygsplåten hade för data, då hon bara var byggd för att gå inomskärs och var helsvetsad.

EDIT: Var 25 ton last, inte 20.
Det jag läser är att dom ska sjunka vad ~30-35 tons totalvikt (25 tons last + 4 ton för själva containern). Femdubbla det så ligger den inte vid ytan och guppar längre...
Senast redigerad av JayDee78 2020-09-28 kl. 12:52.
Citera
2020-09-28, 12:48
Medlem
Citat:
Alltså 176 ton vatten inuti container vid 70% fyllning exkl av containern själv tomvikt och okänd last.
Detta då guppandes i full storm.

Om nu någon kan fylla i våghöjd-vindriktning och Estonias hastighet vid "smällen, kan vi då räkna på kraften i hörnet av den lösa container som träffar fartygsplåten, att sen då jämföra med vad nu fartygsplåten hade för data, då hon bara var byggd för att gå inomskärs och var helsvetsad.

Är inte det rätt meningslöst?
En 40ft container går väl inte upp i rök?
Hittar man bogvisiret så skulle man rimligen hitta sjunken container! Eller flytande dagen efter med all eftersök på överlevanden!?
Metalltjockleken på fartyget vet inte jag men 20mm?? - på en sjöfartscontainer är den typ 1mm? skulle då en container öppna fartygsskrovet som en konservburk!??
Citera
2020-09-28, 12:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Detta då guppandes i full storm. Med bogen rakt mot kanten av långsidansida av containern stämmer avtrycket i bogporten ganska bra, när sen då denna container vrider sig och slår med andra hörnet mot Estonias sida har vi då minst 176 tons kraft, plus hastigheten av Estonia plus vågornas energi mot båten.

Om ett fartyg förlorat en container vid denna tidpunkt så borde det finnas uppgifter av försäkringsskäl. Så vilken båt har förlorat en container?
Citera
2020-09-28, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Viking Sally (Estonia) byggdes 1979 och fram till mitten av 90-talet fanns det brister på bogvisiret på ro-ro färjor.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Bogrampen (innanför bogvisiret) var ej godkänd för den rutt som Estonia hade.

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19941218:TT:0016:0

Kraften från vågor är större utomskärs och hon uppfyllde inte dom kraven, alltså var hon underdimensionerad för den typ av trafik.
Ok ,läste länkarna.Den skribent jag svarade påstod att allt var underdimensionerat, vilket är fel då båten var planerad för rutten Hel- Sto vilken hon trafikerade.
Att rampen var för nära bogvisiret handlar inte om klent bygge. Hade Estoia sökt dispans hade hon fått det precis som Viking Sally.
Citera
2020-09-28, 12:55
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Hittar man bogvisiret så skulle man rimligen hitta sjunken container! Eller flytande dagen efter med all eftersök på överlevanden!?
Metalltjockleken på fartyget vet inte jag men 20mm?? - på en sjöfartscontainer är den typ 1mm? skulle då en container öppna fartygsskrovet som en konservburk!??

Du har en ram runt container plåten så dessa kan surras och staplas på varandra samt transporteras på lastbil.
Citera
2020-09-28, 12:56
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok ,läste länkarna.Den skribent jag svarade påstod att allt var underdimensionerat, vilket är fel då båten var planerad för rutten Hel- Sto vilken hon trafikerade.
Att rampen var för nära bogvisiret handlar inte om klent bygge. Hade Estoia sökt dispans hade hon fått det precis som Viking Sally.

Ombyggt i Tyskland.
Citera
2020-09-28, 12:57
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71

Containersidorna är betydligt tjockare än 1mm plus att den är korrugerad och även förstärkt i kanter och hörn. Den är byggd för att ta mycket stryk utifrån vid lastning/lossning men även inifrån från gods som kanske inte alltid är så väl lastat.
Citera
2020-09-28, 12:58
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Om ett fartyg förlorat en container vid denna tidpunkt så borde det finnas uppgifter av försäkringsskäl. Så vilken båt har förlorat en container?

Fast hur länge kan dom ligga och flyta omkring då? Om vindar ändrar riktning etc. så kan den väl legat där ett bra tag...Hur vanligt är detta egentligen förresten?
Citera
2020-09-28, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ombyggt i Tyskland.
Vad byggdes om i Tyskland och varför?
Citera
2020-09-28, 13:01
Medlem
Kan hålet ha tillkommit i efterhand? Har läst om vapentransporterna från gamla Sovjet som fraktades med Estonia.

Kanske har dykare från utsidan tagit sig in på bildäck för att hämta tillbaka utrustning?
Citera
2020-09-28, 13:02
Medlem
okok1s avatar
Titta på dokumentären. Videobevis har försvunnit från dyk. Det var sprängladdningar enligt meyer-varvets rapport.

Sprängladdningar är det enda logiska.
Senast redigerad av okok1 2020-09-28 kl. 13:05.
Citera
2020-09-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
EDIT: Var 25 ton last, inte 20.
Det jag läser är att dom ska sjunka vad ~30-35 tons totalvikt (25 tons last + 4 ton för själva containern). Femdubbla det så ligger den inte vid ytan och guppar längre...

Inte riktigt så det funkar. Archimedes princip gäller även för vattnet inuti containern och detta vatten "väger inget" vad gäller flytkraft upp och ner. Däremot ökar vattnet massan för containern och gör den extremt svår att flytta på.

Om cointainern väger 4 ton (vet ej om det stämmer) men den är lastad med relativt lätta saker innuti som ger en flytkraft om 5 ton totalt så kommer containern flyta. Likaså kan den toeretiskt sett vara fylld med tiotals ton vatten och ändå flyta. Då blir det en bra smäll.
Senast redigerad av nocheinmupp 2020-09-28 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in