2020-09-28, 12:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och nu kallar man i radion Finlands åtgärder för medelvägen.

https://sverigesradio.se/artikel/7562359
Finnarna har helt enkelt högre IQ än svenskarna. Det ser man ju bland annat i skolan, samt i den där artikeln där alla teaterbesökarna har munskydd på sig.

Jag tror förvisso många svenskar är så pass intelligenta att om man plötsligt drog ner en luva över ögonen - och förde dem till ett av dessa länder som har lyckats med att begränsa spridningen, för att sen rycka luvan, då skulle nog dom flesta Svenskar observera och konstatera "oj, alla personer använder ju munskydd här- och därför är det ju inte en massa viruspartiklar som flyger runt i luften - och därför skyddar ju alla varandra genom att samarbeta. Jag tar också på mig munskydd - det tjänar vi ju alla på."

I Sverige finns det ju dock en stor grupp av människor med väldigt låg intelligens som inte kan se detta. "Det är minsann ingen som ska säga till mig att ha munskydd!" . Och sen rationaliseras deras IQ-befriade inställning med goddag herr yxskaftargumentet "munskydd skyddar ju inte mig från att bli smittad".

Det är liksom lite av en flugornas ö:situation. Länder som Finland, Korea, Taiwan osv. klarar av att organisera sig. Länder som Sverige faller i kaos. I den här liknelsen blir Anders Tegnell karaktären Jack som bestämmer sig för att vi ska förstöra snäckan (munskydden / vi ska inte samarbeta) och blir då påhejad av den svenska befolkningen.
Citera
2020-09-28, 12:39
Medlem
Nu riktas all fokus på estpnia i stället...så då kan vi släppa allt med vad pandemin just nu. Ja dessa medier..
Citera
2020-09-28, 12:45
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Malaria dödar över 600 000 personer varje år och då är huvudandelen barn. Covid-19 dödar i huvudsak gamla eller sjuka människor. En väldigt stor andel vilka skulle ha dött inom ett par månader, vilket syns på att överdödligheten stabiliseras över tid.

Covid är hysteriskt överdrivet. Västvärlden har blivit galen. Men jag får väl vara nöjd med att vi i Sverige är något mer sansade.

Tack för att du hjälpte till att upplysa mig. Tegnell pratar om att 1.000.000 döda människor på 9 månader i covid är ”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”.

Du lyfter fram malaria som dödar 600.000 på 12 månader, är inte det också en liten siffra?
Citera
2020-09-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, dom gjorde en felaktig bedömning av virusets egenskaper - dom missbedömde hur viruset sprider sig och drog felaktigt slutsatsen att det skulle bli omöjligt att bromsa ner spridningen tills dess att ett vaccin anländer.

Du kan tänka dig den kognitiva dissonansen och småpaniken som började sprida sig i FHMs korridorer när det började komma in rapporter om länder i andra delar av världen där man lyckades få ner antal fall till mycket låga nivåer, och där det senare visade sig att dessa ekonomier klarade sig bättre än den svenska.
Än så länge har man bara bromsat smittspridningen över en ynka sommar. Det är en mycket lång väg kvar för de länder som ska vänta in ett vaccin.

Jag tror FHM har bättre saker för sig än att jämföra alla våra nyckeltal mot länder i en helt annan situation.

Du kan istället fundera kring den kognitiva dissonansen och småpaniken som börjar sprida sig just nu i andra länder, när man insett att man slagit sönder hela sitt lands ekonomi för att rädda bara en tiondel så många liv som beräknat. Och när man inser att bara en bråkdel av de man räddade kommer hinna leva länge nog för att uppleva ett vaccin. De är så gamla och bräckliga att de hinner dö av naturliga orsaker innan vaccinet blir klart.
Citera
2020-09-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tack för att du hjälpte till att upplysa mig. Tegnell pratar om att 1.000.000 döda människor på 9 månader i covid är ”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”.

Du lyfter fram malaria som dödar 600.000 på 12 månader, är inte det också en liten siffra?
Malaria dödar ju så många varje år. En pandemi är i princip en engångshändelse.
Citera
2020-09-28, 12:58
Medlem
Citat:
Nya oron: Stockholm kan gå samma väg som Europa
Citat:
Regionen befarar att huvudstaden nu går åt samma håll som många andra platser i Europa.
– Det är en rejäl ökning och vi vet ju inte vart den tar vägen någonstans, säger Maria Rotzén Östlund, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Stockholm.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-oron-stockholm-kan-ga-samma-vag-som-europa/
Citera
2020-09-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De jag känner som har fått Covid (inklusive jag själv) har haft väldigt olika symtom. Allt från inga alls (och de har ändå smittat) till glaslunga (varje andetag känns som om små glasbitar skär i lungorna). Personer har även enbart varit dåliga i magen, eller enbart haft några dagar feber. En del har fått smak/luftbortfall, andra har bara haft ont i halsen och inget annat. Och detta är baserat på i praktiken samma virusstam i närheten av där jag bor.

Jag tror inte på att viruset skulle ha muterat sig lindrigare redan. Inte med reserestriktioner, hemarbete och social distansering. Om viruset muterar så att det blir lindrigare så kommer det med de restriktioner som finns också mutera mot ännu effektivare spridning också. Just nu är det ju inte mängden allvarliga symtom som driver smittan (vilket skulle vara orsaken till att en mildare variant gynnas), vilket talar emot att viruset skulle bli lindrigare just nu.

Vad man möjligen kan diskutera är om vi hade två varianter redan tidigt och att en av dessa konkurrerat ut den andra över tid i Sverige. I så fall skulle den allvarligare ha kommit in lite tidigare till Sverige och hunnit växa i styrka, medan den andra kom några veckor senare. Det skulle kunna förklara nedgången i allvarlighet (förutom att vården blivit bättre på att hantera sjukdomen).
Elefanten i rummet är följande:

Ponera att du bär på COVID-19, och att viruset muterar till en snällare variant i just din kropp, av ren slump. Du sprider denna vidare.

Samtidigt som du är sjuk, ponera att det finns en miljon andra som också är sjuka i COVID-19, världen över.

Resultatet blir att hädanefter kommer en miljontedel av alla COVID-19-fall bära på just din mutation.

Även om din mutation är snällare, så är det orealistiskt att den skulle ge något utslag i statistiken, annat än i din närmsta bekantskapskrets och omnejd.

Alternativet skulle vara om din mutation var så otroligt mycket mer smittsam, att den tog sig runt mycket snabbare, och bildade immunitet i folk så att de inte kunde få de andra stammarna. Din mutation konkurrerar ut de andra. Men det finns ingenting som tyder på att viruset blivit mycket mer smittsamt.

Det finns inget vetenskapligt sätt att förklara att dödligheten sjunkit i vitt skilda länder, som går att härleda till mutationer i virusets DNA. Det går helt enkelt inte ihop.
Citera
2020-09-28, 13:05
Medlem
Frankrike:
Mer corona i skolor än på arbetsplatser nu! Det var vad många här varnade för.
Citat:
In France, #COVID19 clusters in schools and universities account for one-third of those currently under investigation.

Clusters in educational settings now outnumber those occurring in the workplace.
https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1310221012567379968
Citera
2020-09-28, 13:08
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Malaria dödar ju så många varje år. En pandemi är i princip en engångshändelse.

Menar du att 1.000.000 döda människor på 9 månader i covid är en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar pga att det är en engångshändelse?
Citera
2020-09-28, 13:15
Medlem
barkies avatar
Helt sjukt.
Redan när det var 1000 fall i Kina sa jag att skiten skulle spridas vidare extremt fort pga globaliseringen.

Vem som helst borde förstått att det inte bara smittar via ytor utan att det också var en luftburen smitta. Än idag är folk inte överens. Hur i helvete är det möjligt? Tror folk att de sprider sig som det gör idag, trots restriktioner och mer noggrann hygien, via ytor?!

Ja, barn kan få det. Det diskuterades i tråden i mars och mycket nyttigt delades. Majoriteten här var förnekare men detta har ni sopat under mattan. Varför diskuterar ni skolsmitta när ni var så överjävligt säkra på att barn inte får det? Idioter.

Istället för att alla bara tog det lugnt å sansat och stoppade de viktigaste spridningsvägarna så är de 15 olika läger som bjäbbar som dårar.

nej, det här är inget domedagsvirus. Ja, vi har redan sett det värsta. Nu handlar det bara om att lära sig leva med det.
Citera
2020-09-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Elefanten i rummet är följande:

Ponera att du bär på COVID-19, och att viruset muterar till en snällare variant i just din kropp, av ren slump. Du sprider denna vidare.

Samtidigt som du är sjuk, ponera att det finns en miljon andra som också är sjuka i COVID-19, världen över.

Resultatet blir att hädanefter kommer en miljontedel av alla COVID-19-fall bära på just din mutation.

Även om din mutation är snällare, så är det orealistiskt att den skulle ge något utslag i statistiken, annat än i din närmsta bekantskapskrets och omnejd.

Alternativet skulle vara om din mutation var så otroligt mycket mer smittsam, att den tog sig runt mycket snabbare, och bildade immunitet i folk så att de inte kunde få de andra stammarna. Din mutation konkurrerar ut de andra. Men det finns ingenting som tyder på att viruset blivit mycket mer smittsamt.

Det finns inget vetenskapligt sätt att förklara att dödligheten sjunkit i vitt skilda länder, som går att härleda till mutationer i virusets DNA. Det går helt enkelt inte ihop.

Det är min åsikt också, det kan inte vara mutationer om de inte redan fanns väldigt tidigt. Men väldigt tidigt så var sannolikheten för sådana mutationer att ske låg (få smittade), det fanns ju ingenting som hindrade viruset från att spridas då ingen visste vad det var. Utifrån detta så är det osannolikt att mutationer ligger bakom. Det är rimligare att tro att det är miljöfaktorer av något slag (exempelvis mängden ljus som får oss att tillverka D-vitamin).

Men det finns en liten sak som kan ligga bakom att viruset har blivit mildare och den ser vi hos människor som får olika längd utifrån hur mycket mat det finns. Den kunskapen om hunger "ärvs" även med till barnen och det tar därför flera generationer av mat innan man kommer tillbaka till samma längd som man hade innan människorna utsattes för hunger. Om viruset har motsvarande funktion i sitt RNA kopplat till sin spridning, då skulle det kunna göra viruset lindrigare. Det som talar emot detta är dock att den funktionen inte borde kunna utvecklas då det alltid är lönsamt för ett virus (per definition) att spridas så mycket som möjligt. Men om man skulle hitta en orsak till att det är mer lönsamt att vara aggressiv ibland och mildare ibland för ett virus, då skulle en sådan sak ha kunnat utvecklas. Men detta är en extremt osannolik funktion i ett virus.
Citera
2020-09-28, 13:21
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Finnarna har helt enkelt högre IQ än svenskarna. Det ser man ju bland annat i skolan, samt i den där artikeln där alla teaterbesökarna har munskydd på sig.

Jag tror förvisso många svenskar är så pass intelligenta att om man plötsligt drog ner en luva över ögonen - och förde dem till ett av dessa länder som har lyckats med att begränsa spridningen, för att sen rycka luvan, då skulle nog dom flesta Svenskar observera och konstatera "oj, alla personer använder ju munskydd här- och därför är det ju inte en massa viruspartiklar som flyger runt i luften - och därför skyddar ju alla varandra genom att samarbeta. Jag tar också på mig munskydd - det tjänar vi ju alla på."

I Sverige finns det ju dock en stor grupp av människor med väldigt låg intelligens som inte kan se detta. "Det är minsann ingen som ska säga till mig att ha munskydd!" . Och sen rationaliseras deras IQ-befriade inställning med goddag herr yxskaftargumentet "munskydd skyddar ju inte mig från att bli smittad".

Det är liksom lite av en flugornas ö:situation. Länder som Finland, Korea, Taiwan osv. klarar av att organisera sig. Länder som Sverige faller i kaos. I den här liknelsen blir Anders Tegnell karaktären Jack som bestämmer sig för att vi ska förstöra snäckan (munskydden / vi ska inte samarbeta) och blir då påhejad av den svenska befolkningen.

Flugornas ö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in