2020-09-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har det dykt upp något nytt r-värde från FHM? Det sista är från början av månaden. Varför ska det vara så svårt att få fram det?

I think my prediction of 1.3-1.5 will be correct for this time period when it is shown. This week we will see if we’re dealing with exponential growth.
Citera
2020-09-28, 11:06
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag hakar kanske inte upp mig på detaljer som ni gör.

FHM gjorde en korrekt bedömning av virusets egenskaper. De gjorde däremot inte en korrekt tidig bedömning av virusets spridning i andra länder.

För mig är det oväsentligt, eftersom det inte skulle ha ändrat något. För er är det jätteviktigt, eftersom det är en av få tillfällen då FHM hade fel, och inte ni. Men om ni ska sluta vara sårade över att det här inte har utvecklats som ni trodde, och se på det här i nutid.
Nej, dom gjorde en felaktig bedömning av virusets egenskaper - dom missbedömde hur viruset sprider sig och drog felaktigt slutsatsen att det skulle bli omöjligt att bromsa ner spridningen tills dess att ett vaccin anländer.

Du kan tänka dig den kognitiva dissonansen och småpaniken som började sprida sig i FHMs korridorer när det började komma in rapporter om länder i andra delar av världen där man lyckades få ner antal fall till mycket låga nivåer, och där det senare visade sig att dessa ekonomier klarade sig bättre än den svenska.
Citera
2020-09-28, 11:10
Medlem
De nordiska länderna har haft olika strategier för att bekämpa coronaviruset men hur har åtgärderna påverkat virusets spridning och hur ser läget ut idag?
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester#main-content:~:text=De %20nordiska%20l%C3%A4nderna%20har%20haft%20olika,o ch%20hur%20ser%20l%C3%A4get%20ut%20idag
Citera
2020-09-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Enligt den senaste datan från SCB så fortsätter vi se en svag, icke statistisk signikant och avtagande underdödlighet sedan sommaren.

Jag har slängt ihop följande tabell för att man lättare ska få en överblick:
https://imgur.com/a/eywS509

För tillfället visar nuvarande data på en underdödlighet med 74 personer under augusti månad. I den takten skulle det ta 6-7 år för överdödligheten på 5 600 från i våras att försvinna.

Avsaknaden av underdödlighet i datan kan tolkas som att de flesta som dog i corona i våras hade många år kvar att leva, och det finns ingenting som tyder på att de ändå skulle ha dött inom några månader.

Överdödligheten 2015-2020 jämfört med medelvärdet 15-19 är enligt följande fram till 20 september:

2015 65406 +1281
2016 63484 −641
2017 64371 +246
2018 65442 +1317
2019 61562 −2563
2020 67720 +3595
15-19 64125

Det har under 2020 således dött 6158 fler än 2019 (låg influensasäsong) och 2278 fler än 2018 (hög influensansäsong + varm sommar). De stora skillnaderna sker dock under höst/vinter/vår så för att utvärdera måste dödligheten följas över influensasäsongerna.
Citera
2020-09-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, dom gjorde en felaktig bedömning av virusets egenskaper - dom missbedömde hur viruset sprider sig och drog felaktigt slutsatsen att det skulle bli omöjligt att bromsa ner spridningen tills dess att ett vaccin anländer.

Förutsatt att vaccin kommer att fungera tillräckligt bra. Det vet ingen idag.
Citera
2020-09-28, 11:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Faktafel ! Är man sjuk så sjukanmäler man sig. Dvs har du lindriga symtom skall du inte ta ett jobb.
Du inser att det kan vara stor skillnad på hur det bör fungera i teorin och hur det ser ut i verkligheten?
Såg du t.ex den brittiska undersökningen som visade att en stor majoritet gick till jobbet även om de hade lindriga symptom?

Det är viktigt att de åtgärder man sätter in fungerar "på riktigt" och inte bara i en teoretisk perfekt värld.
Citera
2020-09-28, 11:54
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Förutsatt att vaccin kommer att fungera tillräckligt bra. Det vet ingen idag.
Vi vet inte att ett vaccin inte kommer att fungera heller för den delen.

Jag vill minnas att jag såg en intervju med en expert på området i januari/februari, och denne person sa i princip att det fanns goda förhoppningar om att vi skulle kunna ta fram ett hyffsat effektivt vaccin, med tanke på att SARS-CoV-2 är ett coronavirus.

Arbetet med att ta fram ett vaccin påbörjades ju redan i januari https://www.youtube.com/watch?v=HK7I86wjTUk

Trots detta kunskapsläge så valde dock FHM direkt att kasta in handduken och säga "det är lönlöst med motstånd - alla kommer att bli smittade".

Varför FHM anammade denna oundviklighetsinställning kan jan inte förstå. I efterhand har det ju dessutom visat sig att de länder som har klarat sig bäst ekonomiskt har lyckats begränsa smittan.
Citera
2020-09-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
De nordiska länderna har haft olika strategier för att bekämpa coronaviruset men hur har åtgärderna påverkat virusets spridning och hur ser läget ut idag?
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester#main-content:~:text=De %20nordiska%20l%C3%A4nderna%20har%20haft%20olika,o ch%20hur%20ser%20l%C3%A4get%20ut%20idag

Och nu kallar man i radion Finlands åtgärder för medelvägen.

https://sverigesradio.se/artikel/7562359
Citera
2020-09-28, 12:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du inser att det kan vara stor skillnad på hur det bör fungera i teorin och hur det ser ut i verkligheten?
Såg du t.ex den brittiska undersökningen som visade att en stor majoritet gick till jobbet även om de hade lindriga symptom?

Det är viktigt att de åtgärder man sätter in fungerar "på riktigt" och inte bara i en teoretisk perfekt värld.

Absolut det har du helt rätt i. Och hur stor chans är de att de sedan erkänner att de hade symtom? Jag syftade främst på faktafelet att arbetsförmedlingen skulle hetsa de som är sjuka att ta jobb. Sjuka skall sjukskriva sig även vid milda symtom.
Citera
2020-09-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att viruset skall bli lindrigare så måste det mutera rätt mycket. Detta muterar rätt långsamt. Dessutom tar det många generationer av spridning innan en mutation slår igenom.
Vanligtvis brukar virus mutera och blir svagare. Det är väldigt ovanligt att de muterar åt andra hållet och blir starkare.
Jag har hört att i vissa asiatiska länder viruset ger inte längre andningsproblem utan det ger andra symptom som dålig mage och kräkningar.
Men det är bara information som jag har fått av arbetskollegor som jobbar där.
Citera
2020-09-28, 12:21
Medlem
Covid-19 tog ingen semester och vi är tillbaka i ruta ett.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-09-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vanligtvis brukar virus mutera och blir svagare. Det är väldigt ovanligt att de muterar åt andra hållet och blir starkare.
Jag har hört att i vissa asiatiska länder viruset ger inte längre andningsproblem utan det ger andra symptom som dålig mage och kräkningar.
Men det är bara information som jag har fått av arbetskollegor som jobbar där.

De jag känner som har fått Covid (inklusive jag själv) har haft väldigt olika symtom. Allt från inga alls (och de har ändå smittat) till glaslunga (varje andetag känns som om små glasbitar skär i lungorna). Personer har även enbart varit dåliga i magen, eller enbart haft några dagar feber. En del har fått smak/luftbortfall, andra har bara haft ont i halsen och inget annat. Och detta är baserat på i praktiken samma virusstam i närheten av där jag bor.

Jag tror inte på att viruset skulle ha muterat sig lindrigare redan. Inte med reserestriktioner, hemarbete och social distansering. Om viruset muterar så att det blir lindrigare så kommer det med de restriktioner som finns också mutera mot ännu effektivare spridning också. Just nu är det ju inte mängden allvarliga symtom som driver smittan (vilket skulle vara orsaken till att en mildare variant gynnas), vilket talar emot att viruset skulle bli lindrigare just nu.

Vad man möjligen kan diskutera är om vi hade två varianter redan tidigt och att en av dessa konkurrerat ut den andra över tid i Sverige. I så fall skulle den allvarligare ha kommit in lite tidigare till Sverige och hunnit växa i styrka, medan den andra kom några veckor senare. Det skulle kunna förklara nedgången i allvarlighet (förutom att vården blivit bättre på att hantera sjukdomen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in