2020-09-28, 08:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Våra grannar gjorde i allra högsta grad en missbedömning av virusets dödlighet. Deras dödlighet är just nu ett par normala influensasäsonger mindre än vår.

I utbyte mot den skillnaden har de spelat med i den globala nedstängningshysteri som har sänkt hela världsekonomin, för ett årtioende framåt. Klimatet kan vi glömma. Många år av minskad fattigdom och förbättrad folkhälsa i världen riskerar att utraderas.

Det är dessutom oklart om de räddar några liv, eller om de bara fördröjde det oundvikliga.

Men bra jobbat, annars. Vi får börja dela ut guldstjärnor till dem som bäst löste ett problem som inte fanns.
Är det en norsk eller svensk influensasäsong du använder som referens?

(Tegnell undrar )
Citera
2020-09-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Malaria dödar över 600 000 personer varje år och då är huvudandelen barn. Covid-19 dödar i huvudsak gamla eller sjuka människor. En väldigt stor andel vilka skulle ha dött inom ett par månader, vilket syns på att överdödligheten stabiliseras över tid.

Covid är hysteriskt överdrivet. Västvärlden har blivit galen. Men jag får väl vara nöjd med att vi i Sverige är något mer sansade.
Citera
2020-09-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det en norsk eller svensk influensasäsong du använder som referens?

(Tegnell undrar )
Det var faktiskt ganska roligt.
Citera
2020-09-28, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Antal rapporterat nya smittade i Stockholm:

v37 257
v38 393
v39 855

https://c19.se/Sweden/Stockholm

Det ökade alltså mer än med dubbelt förra veckan. Kommer det fortsätta i den svindlande takten?

Förra tisdagen rapporterade Stockholm 378 nya fall. En fortsatt fördubbling skulle innebära 756 nya fall som Stockholm rapporterar imorgon... Det låter nästan absurdt många. Är det möjligt?
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-28 kl. 08:12.
Citera
2020-09-28, 08:16
Medlem
Citat:

v37 257
v38 393
v39 855

Det ökade alltså mer än med dubbelt förra veckan. Kommer det fortsätta i den svindlande takten?

Förra tisdagen rapporterade Stockholm 378 nya fall. En fortsatt fördubbling skulle innebära 756 nya fall som Stockholm rapporterar imorgon... Det låter nästan absurdt många. Är det möjligt?

Det är lika absurdt som att fler är förkylda nu än för två veckor sedan.
Citera
2020-09-28, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

v37 257
v38 393
v39 855

Vi får hoppas att inte siffrorna fördubblas även denna vecka. Har dock på känn att smittan kommer fortsätta att öka. Det är obehagligt. Får som en klump i magen.
Citera
2020-09-28, 08:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.
Mycket bra summering.
Den som inte ser hur oerhört "biased" Tegnell är i sitt urval av "fakta" har grava synproblem. Det stör mig enormt. En myndighet måste kunna vara prestigelös/neutral och ta till sig nya fakta och inte jobba för att försköna/rättfärdiga de egna besluten.
Citera
2020-09-28, 08:29
Medlem
Citat:

v37 257
v38 393
v39 855

Det är nog möjligt.

Jag tror inte man ska skruva upp förväntningarna kring det här med immuniteten. Även ganska optimistiska bedömningar (som exvis jag gjort) där en tredjedel av Stockholm har haft viruset, lämnar mycket rum för fortsatt smittspridning. En del kan ju även vara mottagliga för en andra omgång.

Att man tidigare har haft en större smittspridning på en plats behöver inte betyda att man kommer undan nu. Det är lika mycket ett tecken på att det är en miljö där viruset har goda förutsättningar att spridas.

Jag skulle därför inte bli ett dugg förvånad om man såg en större spridning i Stockholm än på glesbygden, även i vinter.

Jag är dock rädd övertygad om att det hade blivit katastrofläge i Stockholm i vinter, i stil med New York, om man inte hade haft smittspridning i våras. Det scenariot tror jag att man har undvikit nu.
Citera
2020-09-28, 08:31
Medlem
Klen immunitet. Varar inte så länge, enligt denna Reutersartikel om Manaus, Brasilien. Smittan ökar igen.

Research posted last week to medRxiv, a website distributing unpublished papers on health science, estimated that 44% to 66% of the Manaus population was infected between the peak in mid-May and August.

The Sao Paulo University study said coronavirus antibodies appeared to wane after just a few months, which could explain the resurgence in Manaus.

“Something that became evident in our study - and that is also being shown by other groups - is that antibodies against SARS-CoV-2 decay quickly, a few months after infection,” one of its authors, Leis Buss, said in a statement by the São Paulo research foundation FAPESP that accompanied the paper.

https://www.reuters.com/article/healthcoronavirus-brazil-manaus/in-brazils-amazon-a-covid-19-resurgence-dashes-herd-immunity-hopes-idUKL2N2GM0SC
Citera
2020-09-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur gick det med forskningen om pre-/asymptomatisk smittspridning?

Kom du fram till nåt? Finns det? Eller det är inte statistiskt säkerställt?

Ok. Högre än 5% då alltså. Där ser man.

Jag är inte expert och väldigt trött i ikväll,

så jag tänker säkert fel,

men om SARS-CoV-2 fungerar så att man smittar ett par dagar innan man får symptom,

borde inte presymptomatisk smittspridning vara närmare 100% då,

för man utvecklar ju symptom sen?

Det skulle ju kunna förklara virusets spridning över världen

till skillnad från SARS-1 t ex som gick att "fånga" med febertagning på flygplatser t ex,

har jag tänkt på iallafall.

Om jag ställer frågan kring hur stor andel av de med förkylningssymptom har covid-19, hur bedömer du då smittsamheten av covid-19 i jämförelse med vanlig förkylning? Högre, lägre eller ungefär samma?
Citera
2020-09-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Klen immunitet. Varar inte så länge, enligt denna Reutersartikel om Manaus, Brasilien. Smittan ökar igen.

Research posted last week to medRxiv, a website distributing unpublished papers on health science, estimated that 44% to 66% of the Manaus population was infected between the peak in mid-May and August.

The Sao Paulo University study said coronavirus antibodies appeared to wane after just a few months, which could explain the resurgence in Manaus.

“Something that became evident in our study - and that is also being shown by other groups - is that antibodies against SARS-CoV-2 decay quickly, a few months after infection,” one of its authors, Leis Buss, said in a statement by the São Paulo research foundation FAPESP that accompanied the paper.

https://www.reuters.com/article/healthcoronavirus-brazil-manaus/in-brazils-amazon-a-covid-19-resurgence-dashes-herd-immunity-hopes-idUKL2N2GM0SC

Det var ju ingen nyhet. Man har vetat redan från början att immuniteten är kortvarig. De som var sjuka i våras kan bli sjuka igen nu. Sverige är i en katastrofsituation men alla väljer att blunda.
Citera
2020-09-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att du borde titta på TV4-nyheterna 19.00, där framkommer det att det finns siffror som pekar på en 60% ökad risk att smittas för lärare som har klassrumsundervisning.

Jag har sett inslaget men inte sett några siffror redovisade. Om det rör de 29 fallen bland gymnasielärare så vill jag gärna se hur de räknat på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in