2022-09-03, 20:47
Medlem
Hur fungerar det med inköpskursen? Har köpt aktier för första gången och kursen låg då på 2,68 kr.
Den har nu stigit några kronor och undrar då om man kan fortsätta fylla på som vanligt? Det jag undrar över är om inköpskursen kommer att ändras då eller kommer det fortfarande stå 2,68kr där om jag fyller på med mer pengar? Har bara investerat en mindre engångssumma hittills.
Citera
2022-09-05, 08:58
Medlem
ibutus avatar
Hur vettigt är det att fortsätta köpa Avanza Zero en gång varje månad för en del av mitt sparkapital?
Hur sparar ni i tider som dessa?
Citera
2022-09-13, 00:52
Medlem
Är det läge att investera i indexfonder med tanke på hur marknaden ser ut just nu? Ser att marknaden varit på nedgång sen Januari.

Undrar också lite kring globala indexfonder. Varför ger t.ex. Avanzas Portföljgenerator flera olika globala indexfonder när de investerar nästan precis likadant? Och finns det någon anledning till varför man borde köra på Nordea Global Passiv som har en avgift på 0.4% istället för till exempel Avanza Global som har en avgift på 0.1%? Båda fonderna följer väl just global index så tillväxten borde vara snarlik?
Citera
2022-10-03, 16:47
Medlem
Sven2s avatar
Jag har flera miljoner, som sitter på ett bank konto. Var kan man placera för 3-5 månader? Jag kan inte tolerera marknadrisk. Sparkonto? Obligationer? (Vilka?)
Citera
2022-10-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag har flera miljoner, som sitter på ett bank konto. Var kan man placera för 3-5 månader? Jag kan inte tolerera marknadrisk. Sparkonto? Obligationer? (Vilka?)
Säkraste är 6 mån fasträntekonto för dig.
Välj bland de som kommer upp om du googlar "bästa räntan 6 mån".

Och om om tvunget vill investera så köper man lite i taget eftersom det kan gå ner mer.
Själv så har jag gått + eftersom jag följt den regeln själv på en aktie som mer än halverats på några månader.
Dessa har jag då sålt allt på och inväntar nu en nergång för att göra om köpet.
Senast redigerad av tommen1 2022-10-03 kl. 16:59.
Citera
2022-10-07, 11:42
Medlem
Tror att dollarn kommer fortsätta öka jämfört med EUR/SEK. Därav skulle jag vilja köpa Dollar men på Avanza kan man inte det.

Däremot kan man köpa Certifikat, "LONG USDSEK" exempelvis. Vad är det för skillnad att köpa detta jämfört med ifall jag hade köpt riktiga dollar? Som jag förstår det ifall USD ökar 10% mot SEK kommer jag gå plus 10% (i SEK) oavsett ifall jag köper riktiga dollar eller detta certifikat?
Citera
2022-10-25, 15:25
Medlem
.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-10-25 kl. 15:41.
Citera
2022-11-03, 10:49
Medlem
Black.Panthers avatar
Varför kostar det courage när jag köper veteranpoolen b på avanza men inte när jag köper de flesta andra aktier?
Citera
2022-11-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Varför kostar det courage när jag köper veteranpoolen b på avanza men inte när jag köper de flesta andra aktier?

För att aktien är noterad på Spotlight. Mer eller mindre alla mäklare har högre courtage på Spotlight och NGM.
Citera
2022-11-12, 21:48
Hej fyra frågor om aktie!
(om det inte är rätt tråd vänligen flytta där den kan besvaras)

Vi säger 10000 personer samtalar med varandra i en tråd här på FB och bestämmer sig sedan för att satsa på aktien "Madrid A" som kostar 10 kr per aktie på Stockholms börsen.

1. Men hur kommer per aktie att kosta vid tagens slut om alla (10000 personer) köper samma dag?

2. (dum fråga och hoppas ni förstår om inte så säg till) Om alla dessa 10000 personer är delägare till aktien "Madrid A", hur mycket värderas deras aktier som de har? dvs. om varje person av alla dessa 10000 personer äger nu 1/10000 av aktien, hur mycket värderas just hans del?

3. Om jag utgår ifrån att aktien "Madrid A" har stigit till 100000 kr efter ett dygn (antal pers: 10000 x första värdekostaden: 10) och samma dygn vill alla 10000 personer sälja. hur mycket får varje person tillbaka?

4. är detta lagligt att göra i Sverige?

Tacksam för alla svar.
Citera
2022-11-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej fyra frågor om aktie!
(om det inte är rätt tråd vänligen flytta där den kan besvaras)

Vi säger 10000 personer samtalar med varandra i en tråd här på FB och bestämmer sig sedan för att satsa på aktien "Madrid A" som kostar 10 kr per aktie på Stockholms börsen.

1. Men hur kommer per aktie att kosta vid tagens slut om alla (10000 personer) köper samma dag?

2. (dum fråga och hoppas ni förstår om inte så säg till) Om alla dessa 10000 personer är delägare till aktien "Madrid A", hur mycket värderas deras aktier som de har? dvs. om varje person av alla dessa 10000 personer äger nu 1/10000 av aktien, hur mycket värderas just hans del?

3. Om jag utgår ifrån att aktien "Madrid A" har stigit till 100000 kr efter ett dygn (antal pers: 10000 x första värdekostaden: 10) och samma dygn vill alla 10000 personer sälja. hur mycket får varje person tillbaka?

4. är detta lagligt att göra i Sverige?

Tacksam för alla svar.
4. Det är olagligt att vara ett antal personer som bestämmer sig för att "snacka upp aktiekursen" på ett diskussionsforum. Ett antal personer har blivit dömda för marknadsmissbruk och straffen brukar vara riktigt stora.
Här finns en lista på de som blivit dömda och vilket straff de fått: https://www.fi.se/sv/publicerat/sank...knadsmissbruk/

1. Att marknadsmanipulera aktiekursen för ett litet företag är enkelt och det leder till ringar på vattnet så kursen kan öka lavinartat, mycket mer än vad man tänkt från början.
Helt omöjligt att svara på hur kursen kommer att utvecklas. Ser man att det är ett stort intresse som i ditt fall att köpa aktier i det lilla företaget så är det nog få som vill sälja så billigt det betyder att några av dina "Kompisar" inte kommer att kunna göra någon bra affär.

Stora företag "Lagre capital" är mycket svårare att gå samman och manipulera.
Senast redigerad av Mynicname 2022-11-12 kl. 23:14.
Citera
2022-11-13, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
4. Det är olagligt att vara ett antal personer som bestämmer sig för att "snacka upp aktiekursen" på ett diskussionsforum. Ett antal personer har blivit dömda för marknadsmissbruk och straffen brukar vara riktigt stora.
Här finns en lista på de som blivit dömda och vilket straff de fått: https://www.fi.se/sv/publicerat/sank...knadsmissbruk/

1. Att marknadsmanipulera aktiekursen för ett litet företag är enkelt och det leder till ringar på vattnet så kursen kan öka lavinartat, mycket mer än vad man tänkt från början.
Helt omöjligt att svara på hur kursen kommer att utvecklas. Ser man att det är ett stort intresse som i ditt fall att köpa aktier i det lilla företaget så är det nog få som vill sälja så billigt det betyder att några av dina "Kompisar" inte kommer att kunna göra någon bra affär.

Stora företag "Lagre capital" är mycket svårare att gå samman och manipulera.

stort tack Mynicname! du tre sista följdfrågor:

1. DU medger att aktiekursen för "Madrid A" kan öka lavinartat , nu till frågan: kan den öka mera än vad de alla 10000 personer går i med? dvs. om aktiekursen är 10 kr och sammanlagt går dessa 10000 personer i med 10 miljoner kr, kan du aktiekursen för "Madrid A" bli 10 000 010 kr (dvs. en aktieandel för 10 000 010 kr) ?

2. Kan det motsatta också uppstår dvs. alla 10000 personer säljer och värdet för en aktieandel blir 9 kr ?

3. Förresten kan en aktiekurs få säljas med 0 eller -1 kr till allmänheten? är detta ens möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in