2020-09-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vilken go present...

Det tordes ju vara åtminstone 60 år som är den gränsen. VI gick trots allt upp säsongen 76, visst kan man vara född 70 och ha nåt diffust minne av att ha gått med på nån match i div.2 men det är nog mest minnen man skapat av att ha fått det återberättat för sig.
När man ser det i det perspektivet inser man hur länge sedan det faktiskt är vi spelade i sådana där serier.

Vi måste helt enkelt slå Varberg hemma kommande helg, jag tror det blir en extremt avgörande match. Efter den väntar ju AIK och MFF borta och där tar vi normalt sett inte poäng som vi är iår. En torsk mot Varberg eller rentav bara oavgjort vore därför förödande.
Det finns inte så många matcher att rädda upp det kvar på.

Jag tjötade redan innan säsongen om att en forward till var det viktigaste att få in men då fokuserade alla på mittback, det behövdes det med men där fanns iaf NÅT alternativ, det fanns noll bakom Söder.
Sedan att Giorgi skulle vara borta så mycket kunde ingen sia om, han har ju inte direkt varit skadad mycket innan och det var maximal otur helt enkelt.

Det blir en strid mellan oss, HIF, Kalmar och Falken. AIK ligger förvisso också på 21 pinnar men har två matcher mindre spelade än oss och HIF dessutom har det gänget värvat sig till platsen.

Ja det hade varit något.

Kanske det, jag är född sent, sent 80-tal, och har ändå vissa minnen av t ex CL matcherna på 90-talet, men hur mycket man kommer ihåg från när man var riktigt liten varierar såklart.

Som jag skrev tidigare, vi skall ha poängchans i alla matcherna, den enda som på förhand känns som lite av en given förlust... om vi är som i år(svårslagna) är MFF. Gnaget borta tycker inte jag skall vara någon omöjlig uppgift, där vill jag ha kryss.

Det äckliga alkoholiserade fettot på Aftonbladet kallar oss förresten svårslagna efter matchen igår, som att det är något nytt, vi har varit svårslagna hela säsongen, problemet är att vi inte kunnat avgöra/stänga matcher där vi varit bättre än motståndarna och haft tillräckligt med målchanser för att vinna.

Tappet av Giorgi och Robin har känts ja, att två nyckelspelare på det sättet missar nära nog hela säsongen hade alla lag lidit av, det är ingen ursäkt men absolut en del av förklaringen.

Ta bort de två bästa poängspelarna i varje lag och se hur det blir, i vissa fall kanske det går bra ändå, men det är inte lätt att ersätta, och för oss är det, om jag inte missminner mig, 21 mål som måste ersättas på något vis.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-09-28 kl. 10:59.
Citera
2020-09-28, 11:05
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Tappet av Giorgi och Robin har känts ja, att två nyckelspelare på det sättet missar nära nog hela säsongen hade alla lag lidit av, det är ingen ursäkt men absolut en del av förklaringen.

Ta bort de två bästa poängspelarna i varje lag och se hur det blir, i vissa fall kanske det går bra ändå, men det är inte lätt att ersätta, och för oss är det, om jag inte missminner mig, 21 mål som måste ersättas på något vis.
Jotack vad tror du KFF gillar att vår bästa spelare och kommande försäljning Fröling har skadat sig 2 ggr och endast spelat 6 av 21 matcher hittills? Han var vår bästa målgörare 2019 och ingen som man ersätter enkelt. Likadant Stenmarks skada, han var ordinarie mittback på träningslägret inför säsongen, sågs som Viktor Elms arvtagare och gjorde i omgång 21 sin första match för säsongen. Vi andra i botten vet precis vad det innebär med skador på viktiga spelare, men gnäller inte lika mycket om det bara. Intresset för Fröling är nästan högre i andra lag än hos Kalmarfansen. Vi är mer härdade.

För övrigt är det endast 3 poäng mot Varberg som gäller. Annars är det nästa kört direkt.
Citera
2020-09-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Jotack vad tror du KFF gillar att vår bästa spelare och kommande försäljning Fröling har skadat sig 2 ggr och endast spelat 6 av 21 matcher hittills? Han var vår bästa målgörare 2019 och ingen som man ersätter enkelt. Likadant Stenmarks skada, han var ordinarie mittback på träningslägret inför säsongen, sågs som Viktor Elms arvtagare och gjorde i omgång 21 sin första match för säsongen. Vi andra i botten vet precis vad det innebär med skador på viktiga spelare, men gnäller inte lika mycket om det bara. Intresset för Fröling är nästan högre i andra lag än hos Kalmarfansen. Vi är mer härdade.

För övrigt är det endast 3 poäng mot Varberg som gäller. Annars är det nästa kört direkt.

Jag tycker mer att det är kritik än gnäll, helt enkelt ett problem som sportcheferna inte klarade av att lösa och ersättarna har inte fyllt skorna.

Men ja det suger när det blir så, för alla lag.

Edit:

Vi "ersatte" Robin, en av AS mest effektiva anfallare med Sargon, Sargon kan inte göra mål ens om liv hänger på det, vet inte om det är den AS nivån han inte kan hantera eller om det är en mental blockering för det är 100% målchanser han bränt gång på gång på gång på gång.

Vi ersatte Vibe, en väldigt smart djupledslöpande anfallare med Farnerud. Farnerud har sina kvalitéer men inte sjutton är det djupledslöpningar, han är trög som fan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-09-28 kl. 11:43.
Citera
2020-09-28, 12:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag fällde ett par tårar och skrev det här, men eftersom jag är bannad på Svenskafans kan jag inte posta det där, så ni Flashbackare - många utav er med tveksamma lagsympatier - får dras med mina tankar istället.

HIF tills jag dör!

Inte för att jag håller med dig alla gånger, eller gillar ditt ordval, men ditt engagemang är berömvärt. Och underhållande.
Citera
2020-09-28, 13:13
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Straffen mot Falkenberg då?

Kul för övrigt att Simon Thern gick ut och sade att andra lag gnäller för mycket på domarna. Nu har han själv gjort det flera gånger.

Vad är det med straffen mot Falkenberg?

Onekligen skönt att Thern till sist yttrat sig. Han har varit tyst angående alla domartavlor alldeles för länge, liksom resten av laget + tränare, medan supportrarna har slitit håret i månader.

Taktiskt drag att uttala sig efter en seger, förstås. Hade man gjort det efter förlust hade det bara viftats bort som "dåliga förlorare".
Citera
2020-09-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Vad är det med straffen mot Falkenberg?

Onekligen skönt att Thern till sist yttrat sig. Han har varit tyst angående alla domartavlor alldeles för länge, liksom resten av laget + tränare, medan supportrarna har slitit håret i månader.

Taktiskt drag att uttala sig efter en seger, förstås. Hade man gjort det efter förlust hade det bara viftats bort som "dåliga förlorare".
Thern är en hycklare dock som klagade på folk som klagade på domarna tidigare under säsongen.
Citera
2020-09-28, 13:58
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Thern är en hycklare dock som klagade på folk som klagade på domarna tidigare under säsongen.
Simon Thern som stod och sjöng hela texten till "På Gator Röda & Blå" 2011 och som sen gick till malmö? Du kallar alltså honom för en hycklare? Starka ord minsann.
Citera
2020-09-28, 14:06
Medlem
Joelfrogs avatar
Skytteliga för spelare födda 1999 eller senare i Allsvenskan hittills.

1. Edi Sylisufaj, 7
2. Pontus Almqvist, 5
3. Sead Haksabanovic, 5
4. Alex Timossi-Andersson, 4
5. Isak Johanesson, 3
6. Paulos Abraham, 3
7. Patrik Wålemark, 2
8. Felix Hörberg, 2
9. Jake Larsson, 2
Citera
2020-09-28, 14:47
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Skytteliga för spelare födda 1999 eller senare i Allsvenskan hittills.

1. Edi Sylisufaj, 7
2. Pontus Almqvist, 5
3. Sead Haksabanovic, 5
4. Alex Timossi-Andersson, 4
5. Isak Johanesson, 3
6. Paulos Abraham, 3
7. Patrik Wålemark, 2
8. Felix Hörberg, 2
9. Jake Larsson, 2
Var är Crona och Fröling?
Citera
2020-09-28, 14:54
Medlem
Korders avatar
Citat:
Var är Crona och Fröling?

Fråga twitterkontot talangkollen som Joelfrog har hämtat listan från. Gissar att de inte fick plats med topp 10 i ett meddelande, så man nöjde sig med 9...

Men Crona och Fröling har gjort 2 mål ja. Kan säkert vara någon mer född -99 eller senare som hängt två kassar.
Citera
2020-09-28, 14:55
Medlem
Keldons avatar
Fröling har gjort 2 mål på 6 matcher. Känns spontant bättre än 2 mål på 21 eller vad nu Larsson och Hörberg gjort. Fast de kanske inte är anfallare?
Citera
2020-09-28, 14:57
Medlem
Korders avatar
Citat:
Fröling har gjort 2 mål på 6 matcher. Känns spontant bättre än 2 mål på 21 eller vad nu Larsson och Hörberg gjort. Fast de kanske inte är anfallare?

Hörberg är ytterback/ytter. Larsson är väl typ ytter/anfallare.

Tror nog att kontot bara listade första bästa de hittade med två mål.

Almqvist har för övrigt gjort sina 5 mål på 602 minuter (Fröling 2 på 471). Stabilt!
Senast redigerad av Korder 2020-09-28 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in