2020-09-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Källa till det fetade?!

Problemet är att forskning finansieras tvärtom (kolla konceptet negative publication bias), det finns inga studier som visar att ansiktsmask hjälper på populationsnivå över tid (det finns modelleringsstudier, men de undviker beteendeförändringarna). Snarare finns det indicier på att krav på ansiktsmask gör folk slappare i andra områden, som social distansering och att inte gå ut om man är sjuk.

Ansiktsmask ja / nej existerar inte i vacuum, tyvärr (för då hade man bara kunnat säga ansiktsmask på), problemet är att det förändrar alltför mycket, även i något så enkelt som i en social kontext att man måste tala högre, eller medicinskt som i att man petar på masken.

Min egna empiri av att flyga under pandemin är att folk är väldigt obekväma i ansiktsmask (även jag), och att man snarare kliar sig mer kring mun och näsa än utan. Rör man masken så är den meningslös, de flesta verkar tro att man kan dra ner den från munnen och sen sätta på samma mask igen, eller att man kan röra masken och korrigera den utan att sprita händerna innan och efter. Helt galet. Dvs, masken blir smittohärden när den är felaktigt använd.
Citera
2020-09-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har jag inte hört från någon!
Vilket företag har råd att riskera att hela verksamheten behöver stänga pga ett utbrott?

Jag känner till att rektorn på den lokala skolan där jag bor numera kräver att alla skall PCR-testas om de är hemma utan sjukskrivning från läkare. Detta för att snabbare få tillbaka folk i verksamheten. Bara för att ge ett exempel.
Citera
2020-09-28, 10:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Jag kan meddela att där jag bor, skickar man inte barn med lindriga symptom till skola/dagis.
De blir nämligen hemskickade omedelbart igen. En snordroppe på nästippen räcker

Fast då skickar ju föräldrarna sina barn till skola/dagis eftersom de blir hemskickade. Omöjligt för fröknarna att hinna upptäcka lätta symptom så fort de anländer. Många hinner vara där ett tag innan de blir hemskickade och då har de redan hunnit kontiminera. Sedan går föräldrarna med den snoriga ungen till Ica och så där håller det på.
Citera
2020-09-28, 10:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Mycket bra summering.
Den som inte ser hur oerhört "biased" Tegnell är i sitt urval av "fakta" har grava synproblem. Det stör mig enormt. En myndighet måste kunna vara prestigelös/neutral och ta till sig nya fakta och inte jobba för att försköna/rättfärdiga de egna besluten.
Tack så mycket🙋🏼‍♀️

Ja, det är mycket anmärkningsvärt hur Tegnell och FHM slingrar sig och kommer med märkliga uttalanden som till och med ofta är motsägande! Att så många väljer att se förbi detta är oroande och obegripligt.
Citera
2020-09-28, 10:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag kan ingalunda uttala mig om rapportens bedömning att 44-66% hade smittats t.o.m. augusti men det låter onekligen som att flockimmunitet utan vaccin inte är en lämplig strategi eller förhoppning.
Portugisisk artikel om detta:

Fiocruz afirma que Manaus vive segunda onda da Covid-19 e propõe lockdown para conter avanço do vírus

https://g1.globo.com/am/amazonas/noticia/2020/09/26/fiocruz-afirma-que-manaus-vive-segunda-onda-da-covid-19-e-propoe-lockdown-para-conter-avanco-do-viru s.ghtml

Google Translate:

https://translate.google.se/translate?sl=pt&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fg1.globo.com %2Fam%2Famazonas%2Fnoticia%2F2020%2F09%2F26%2Ffioc ruz-afirma-que-manaus- vive-segunda-onda-da-covid-19-e-propoe-lockdown-para-conter-avanco-do-virus.ghtml
"Det är utan tvekan att vi befinner oss i en andra våg i Manaus, att vi har ett ökande antal sjukhusvistelser för allvarliga fall av allvarliga akuta andningssyndrom. Denna typ av epidemiologiskt scenario där staden har ökat närvaron vid de grundläggande hälsoenheterna, du har statsregeringen ökat antalet sängar för sjukhusvistelse för misstänkta och bekräftade fall av covid-19, är det helt oförenligt med avhandlingen att vi har flockimmunitet ", sade han.
Citera
2020-09-28, 10:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har sett inslaget men inte sett några siffror redovisade. Om det rör de 29 fallen bland gymnasielärare så vill jag gärna se hur de räknat på detta.
Ja, jag vill också se en utförlig analysav detta och det tror jag kommer inom kort.
Citera
2020-09-28, 10:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Fattar inte någon hur detta hänger ihop?

Det är väl klart som sjutton att majoriteten av smittan sker av pre/asymptomatiska just nu runt omkring i världen!

Eftersom majoriteten av alla människor vet att man skall hålla sig hemma i isolering vid minsta symptom, så vore det väl högst märkligt om dessa isolerade smittade speciellt mycket?!

Någon som anser att det förhåller sig på något annat sätt?
Ja, naturligtvis är det så, något annat vore fullständigt ologiskt.
Citera
2020-09-28, 10:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag kan ingalunda uttala mig om rapportens bedömning att 44-66% hade smittats t.o.m. augusti men det låter onekligen som att flockimmunitet utan vaccin inte är en lämplig strategi eller förhoppning.
En vanlig förkylning ("common cold") som orsakas av ett corona-virus saknar i dagsläget ett fungerande vaccin.

https://www.cdc.gov/coronavirus/general-information.html

Ifall det visar sig att immuniteten gällande covid-19 i Brasilien är "svag", då är risken stor att även ett vaccin kommer att vara "svagt".
Och då kommer vi få leva med viruset, precis som med "vanliga förkylningar".
Citera
2020-09-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner till att rektorn på den lokala skolan där jag bor numera kräver att alla skall PCR-testas om de är hemma utan sjukskrivning från läkare. Detta för att snabbare få tillbaka folk i verksamheten. Bara för att ge ett exempel.

Jo, men det är en helt annan sak. Att kunna vara lite småsnuvig när du bekräftat inte har covid-19.
Citera
2020-09-28, 10:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Sådär, det är måndag morgon och SCB har just släppt sin senaste data:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
...
Man kan inte först försöka bagatallisera coronadödligheten i april/maj med argument om att "det finns minsann månadspar de senaste 20 åren som också hade hög dödlighet - titta på mars 2018", och sen vända sig 180grader och peka på att underdödligheten 2019 och säga "nej nej, förresten, glöm mars 2018 gott folk, vi börjar räkna från och med hösten 2018".

Enligt den senaste datan från SCB så fortsätter vi se en svag, icke statistisk signikant och avtagande underdödlighet sedan sommaren.

Jag har slängt ihop följande tabell för att man lättare ska få en överblick:
https://imgur.com/a/eywS509

För tillfället visar nuvarande data på en underdödlighet med 74 personer under augusti månad. I den takten skulle det ta 6-7 år för överdödligheten på 5 600 från i våras att försvinna.

Avsaknaden av underdödlighet i datan kan tolkas som att de flesta som dog i corona i våras hade många år kvar att leva, och det finns ingenting som tyder på att de ändå skulle ha dött inom några månader.
Citera
2020-09-28, 10:51
Medlem
arbetets avatar
Har det dykt upp något nytt r-värde från FHM? Det sista är från början av månaden. Varför ska det vara så svårt att få fram det?
Citera
2020-09-28, 10:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ivrigt påhejade av arbetsförmedlingen: ”Tackar du nej till jobb kan du bli av med din arbetslöshetsersättning” (om man fyllnadsstämplar).

Faktafel ! Är man sjuk så sjukanmäler man sig. Dvs har du lindriga symtom skall du inte ta ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in