2020-09-28, 09:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
WHO:s gräns?

WHO godkänner väl inte något vaccin?

Inte formellt, men de kan ge rekommendationer till medlemsstaterna.
Citera
2020-09-28, 09:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja folk håller inte restriktionerna längre men hade man väntat sig det? Så lydiga är inte det svenska folket heller som regeringen, vissa länder och WHO vill framhålla. Kryllar av egoister där ute som inte bryr sig om deras barn har lite hosta eller snor utan låter barnet gå till förskola/skola trots detta för det passar föräldrarnas vardag bättre. Hör hela tiden ungar som blir hemskickade från skolan av fröknarna för barnen går runt och snorar och hostar. Lärarna förtjänar verkligen respekt i höst/vinter.

Vi har väldigt många i Sverige som arbetar på timmar , blir inringda , vikariepoolen med mera. Detta är extremt vanligt i handel,vård, restaurangsektorn. Där har vi ett gigantiskt problem att få folk att stanna hemma med milda symptom då de behöver varje krona. Tyvärr har jag ingen lösning på det ..
Citera
2020-09-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tegnell/FHM!?
De säger ju att pre/asymptomatiska inte driver smittspridningen. Eller har de ändrat sig nu? Har jag missat det?

Vad försöker du säga? Jag skrev om min analys. Du frågar mig vad FHM tycker om saken!
Förstår inte riktigt vad du är ute efter?! Jobbar du på FHM?
Citera
2020-09-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Säkert mycket så men lägg till ytor och i viss mån luftburen smitta. Dock är det många som skickar sina barn till förskola/skola trots lätta symptom. Det är här det sprids med allt kladd. Hade varit intressant att se hur kontaminerad av virus en toalett i skolan är.

Jag kan meddela att där jag bor, skickar man inte barn med lindriga symptom till skola/dagis.
De blir nämligen hemskickade omedelbart igen. En snordroppe på nästippen räcker
Citera
2020-09-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vi har väldigt många i Sverige som arbetar på timmar , blir inringda , vikariepoolen med mera. Detta är extremt vanligt i handel,vård, restaurangsektorn. Där har vi ett gigantiskt problem att få folk att stanna hemma med milda symptom då de behöver varje krona. Tyvärr har jag ingen lösning på det ..

Där har du en stor orsak. Även utsatthet, "kommer du inte in får du se dig efter ett annat jobb" är vanligt.
Citera
2020-09-28, 09:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Där har du en stor orsak. Även utsatthet, "kommer du inte in får du se dig efter ett annat jobb" är vanligt.
Ivrigt påhejade av arbetsförmedlingen: ”Tackar du nej till jobb kan du bli av med din arbetslöshetsersättning” (om man fyllnadsstämplar).
Citera
2020-09-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Från hälsorapport så ökade andelen som rapporterat in från lite drygt 2 % till 8 % av befolkningen med förkylningssymptom de tre senaste veckorna. Alltså 700000-800000 per vecka som är förkylda. Att nästan 10 % av befolkningen skulle vara hemma i en vecka med lätta symptom tror jag inte på. Det jag hör från många håll är att arbetsgivarna säger att "vi har inte folk" så om du inte har feber måste du komma in.

Har jag inte hört från någon!
Vilket företag har råd att riskera att hela verksamheten behöver stänga pga ett utbrott?
Citera
2020-09-28, 09:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad försöker du säga? Jag skrev om min analys. Du frågar mig vad FHM tycker om saken!
Förstår inte riktigt vad du är ute efter?! Jobbar du på FHM?
Du ställde en fråga som jag försökte ge ett svar på...

Citat:
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Fattar inte någon hur detta hänger ihop?

Det är väl klart som sjutton att majoriteten av smittan sker av pre/asymptomatiska just nu runt omkring i världen!

Eftersom majoriteten av alla människor vet att man skall hålla sig hemma i isolering vid minsta symptom, så vore det väl högst märkligt om dessa isolerade smittade speciellt mycket?!

Någon som anser att det förhåller sig på något annat sätt?

Tegnell/FHM anser att det förhåller sig på ett annat sätt.
Vilket är tämligen relevant i sammanhanget.
Citera
2020-09-28, 09:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag kan meddela att där jag bor, skickar man inte barn med lindriga symptom till skola/dagis.
De blir nämligen hemskickade omedelbart igen. En snordroppe på nästippen räcker

Samma där vi bor. Den här nya 10-dagarsregeln är en skänk från ovan!
Citera
2020-09-28, 09:51
Medlem
Citat:
Har jag inte hört från någon!
Vilket företag har råd att riskera att hela verksamheten behöver stänga pga ett utbrott?

Assistansbolag, restauranger är exempel.
Citera
2020-09-28, 09:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte formellt, men de kan ge rekommendationer till medlemsstaterna.

I detta avseende litar jag på WHO, om dom säger att de vaccin som ligger längst fram har en effektivitet på ungefär 50% så litar jag på det.
Antar att vi får svar så fort fas-3 är avslutad.

Såg att man avslutar studien när 150 vaccinerade personer blivit sjuka.
Citera
2020-09-28, 10:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
In Brazil's Amazon a COVID-19 resurgence dashes herd immunity hopes

Citat:
Research posted last week to medRxiv, a website distributing unpublished papers on health science, estimated that 44% to 66% of the Manaus population was infected between the peak in mid-May and August.

Now the numbers are on the rise again.
https://www.reuters.com/article/healthcoronavirus-brazil-manaus/in-brazils-amazon-a-covid-19-resurgence-dashes-herd-immunity-hopes-idUKL2N2GM0SC
Jag kan ingalunda uttala mig om rapportens bedömning att 44-66% hade smittats t.o.m. augusti men det låter onekligen som att flockimmunitet utan vaccin inte är en lämplig strategi eller förhoppning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in