2020-09-28, 08:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är dock rädd övertygad om att det hade blivit katastrofläge i Stockholm i vinter, i stil med New York, om man inte hade haft smittspridning i våras. Det scenariot tror jag att man har undvikit nu.

Så du är övertygad om att Norge och Finland går mot katastrofläge i vinter?! Eller?
Jag tror att du har fel.
Citera
2020-09-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fel. De står för 50-60% av smittspridningen.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.10.20097543v3
Citera
2020-09-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur många infektioner är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader? Upplys mig, jag är genuint nyfiken och vill lära mig något nytt.

https://www.who.int/whr/1996/media_centre/press_release/en/

Bara TBC utgör 1,5 miljoner årligen, men inte finns det någon megatråd på fb för det.
Citera
2020-09-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.10.20097543v3

Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Fattar inte någon hur detta hänger ihop?

Det är väl klart som sjutton att majoriteten av smittan sker av pre/asymptomatiska just nu runt omkring i världen!

Eftersom majoriteten av alla människor vet att man skall hålla sig hemma i isolering vid minsta symptom, så vore det väl högst märkligt om dessa isolerade smittade speciellt mycket?!

Någon som anser att det förhåller sig på något annat sätt?
Citera
2020-09-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Det är väl klart som sjutton att majoriteten av smittan sker av pre/asymptomatiska just nu runt omkring i världen!

Eftersom majoriteten av alla människor vet att man skall hålla sig hemma i isolering vid minsta symptom, så vore det väl högst märkligt om dessa isolerade smittade speciellt mycket?!

98 % av de med symptom i Sverige testar sig negativt för covid-19, och har andra förkylningar som ökar under hösten. Tyder det på att majoriteten håller sig hemma vid förkylningssymptom?
Citera
2020-09-28, 09:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Säkert mycket så men lägg till ytor och i viss mån luftburen smitta. Dock är det många som skickar sina barn till förskola/skola trots lätta symptom. Det är här det sprids med allt kladd. Hade varit intressant att se hur kontaminerad av virus en toalett i skolan är.
Citera
2020-09-28, 09:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Tegnell/FHM!?
De säger ju att pre/asymptomatiska inte driver smittspridningen. Eller har de ändrat sig nu? Har jag missat det?
Citera
2020-09-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Säkert mycket så men lägg till ytor och i viss mån luftburen smitta. Dock är det många som skickar sina barn till förskola/skola trots lätta symptom. Det är här det sprids med allt kladd. Hade varit intressant att se hur kontaminerad av virus en toalett i skolan är.

Finns massor av folk som åker till jobbet med symptom. Jag har många exempel bland vänner som vittnar om det.
Citera
2020-09-28, 09:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns massor av folk som åker till jobbet med symptom. Jag har många exempel bland vänner som vittnar om det.

Ja folk håller inte restriktionerna längre men hade man väntat sig det? Så lydiga är inte det svenska folket heller som regeringen, vissa länder och WHO vill framhålla. Kryllar av egoister där ute som inte bryr sig om deras barn har lite hosta eller snor utan låter barnet gå till förskola/skola trots detta för det passar föräldrarnas vardag bättre. Hör hela tiden ungar som blir hemskickade från skolan av fröknarna för barnen går runt och snorar och hostar. Lärarna förtjänar verkligen respekt i höst/vinter.
Citera
2020-09-28, 09:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi hade en kraftig underdödlighet 2019 års influensasäsong samtidigt som Finland och Norge hade en normal dödlighet. De som dog 2020 är de som klarade sig 2019. /.../

Där smittan tog sig in på äldreboenden blev konsekvenserna mycket allvarliga, i hela Europa.

Jag har svårt att se hur tidigare års influensasäsonger kunde påverka just den omständigheten. Mer troligt är väl att personalen tog med sig smittan in på boendet??
Citera
2020-09-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja folk håller inte restriktionerna längre men hade man väntat sig det? Så lydiga är inte det svenska folket heller som regeringen, vissa länder och WHO tycks tro. Kryllar av egoister där ute som inte bryr sig om deras barn har lite hosta eller snor utan låter barnet gå till förskola/skola trots detta för det passar föräldrarnas vardag bättre. Hör hela tiden ungar som blir hemskickade från skolan av fröknarna för barnen går runt och snorar och hostar. Lärarna förtjänar verkligen respekt i höst/vinter.

Från hälsorapport så ökade andelen som rapporterat in från lite drygt 2 % till 8 % av befolkningen med förkylningssymptom de tre senaste veckorna. Alltså 700000-800000 per vecka som är förkylda. Att nästan 10 % av befolkningen skulle vara hemma i en vecka med lätta symptom tror jag inte på. Det jag hör från många håll är att arbetsgivarna säger att "vi har inte folk" så om du inte har feber måste du komma in.
Citera
2020-09-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så du är övertygad om att Norge och Finland går mot katastrofläge i vinter?! Eller?
Jag tror att du har fel.
Jag vet inte. Men jag tror inte att Sverige hade klarat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in