Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Antal rapporterat nya smittade i Stockholm:
v37 257
v38 393
v39 855
https://c19.se/Sweden/Stockholm
Det ökade alltså mer än med dubbelt förra veckan. Kommer det fortsätta i den svindlande takten?
Förra tisdagen rapporterade Stockholm 378 nya fall. En fortsatt fördubbling skulle innebära 756 nya fall som Stockholm rapporterar imorgon... Det låter nästan absurdt många. Är det möjligt?
Det är nog möjligt.
Jag tror inte man ska skruva upp förväntningarna kring det här med immuniteten. Även ganska optimistiska bedömningar (som exvis jag gjort) där en tredjedel av Stockholm har haft viruset, lämnar mycket rum för fortsatt smittspridning. En del kan ju även vara mottagliga för en andra omgång.
Att man tidigare har haft en större smittspridning på en plats behöver inte betyda att man kommer undan nu. Det är lika mycket ett tecken på att det är en miljö där viruset har goda förutsättningar att spridas.
Jag skulle därför inte bli ett dugg förvånad om man såg en större spridning i Stockholm än på glesbygden, även i vinter.
Jag är dock rädd övertygad om att det hade blivit katastrofläge i Stockholm i vinter, i stil med New York, om man inte hade haft smittspridning i våras. Det scenariot tror jag att man har undvikit nu.