2020-09-27, 22:09
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
...AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT...
Har inte tid att följa med i denna tråd hela tiden. Gör i stället lite nedslag då och då.
Nu hittade jag detta inlägg.
Vad är det för nivå i tråden numera? Är det ingen som reagerar på detta? Håller ni "alarmister" med om denna användares åsikter?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Såg TV4:s 19-nyheter,

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13293429

plötsligt finns ett samband mellan smittspridning i samhället och lärares hälsa,

som inte gick att se i våras nu när allmänheten kan/ska testa sig.

De tar även upp FHMs undersökning som visade att just lärare skulle vara omöjliga att smitta.

Vet inte vilket jag tycker är värst,

att styrande i Sverige öppnat gymnasieskolorrna och samtidigt duckat risker för lärare

eller att det har tagit 6 månader innan detta överhuvudtaget nämns.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är för djävligt, ursäkta ordvalet! Det finns uppgifter nu som pekar på att lärare som har klassrumsundervisning löper 60% större risk att smittas.

Busschaufförer var väl hårt drabbade i London har jag för mig.

Earlier lockdown 'would likely have saved' bus drivers
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-53554597

Daughter urges inquiry into Covid-19 deaths of bus drivers in England
https://www.theguardian.com/world/2020/jul/27/earlier-lockdown-could-have-saved-lives-of-london-bus-drivers-says-report-coronavirus

Sålänge inte jag blir sjuk skiter jag väl i om andra blir sjuka och dör

och de som jobbar i vården jobbar sönder sig dag och natt

bara jag får festa/gå på fotboll/handla på Ullared.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tegnell är dock en anställd tjänsteman och inte tillsatt av någon regering

OK, har inte fullständigt koll på hur det funkar, har tagit bort en mening från mitt inlägg.
Citera
2020-09-27, 22:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Den här grafen visar hur det ökat sedan september alltså efter semestern när folk började skola och jobb igen.
https://i.imgur.com/FvSEfit.jpg
Det var några här som förnekade att det skulle öka.
Tråkigt nog har du nog rätt.
För många ha gett upp inför coronan och den kommer öka.
Vi går in i en period då influensa vanligen ökar och så kommer nog covid också göra det.
Citera
2020-09-27, 22:15
Medlem
Citat:
Citat:

plötsligt finns ett samband mellan smittspridning i samhället och lärares hälsa,

De tar även upp FHMs undersökning som visade att just lärare skulle vara omöjliga att smitta.

Eftersom FHMs undersökning visade att det fanns smittade lärare i alla kategorier så vet jag inte varifrån du fått att de omöjligen kan smittas? Vad som visades var att det inte var någon statistisk säkerställd skillnad mellan att lärare smittas jämfört med genomsnittet i befolkningen.
Citera
2020-09-27, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”

Vad är det han försöker tona ned, den vidrige psykopaten?

Är nästan 6000 döda svenskar också ”en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”?

Kan du inte säga det rakt i ansiktet på de anhöriga till offren?

Skamligt och empatilöst uttalande av en statsepidemiolog mitt i pandemi.

AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT.
Du tror att de anhöriga tar illa upp av att höra att det finns sjukdomar som ännu fler dör av?

Men de vars anhöriga dött i andra sjukdomar kanske tycker att även deras anhöriga måste få räknas.
Citera
2020-09-27, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Har inte tid att följa med i denna tråd hela tiden. Gör i stället lite nedslag då och då.
Vad är det för nivå i tråden numera? Är det ingen som reagerar på detta? Håller ni "alarmister" med om denna användares åsikter?
Har det inte varit den här nivån i tråden mest hela tiden?
Citera
2020-09-27, 22:17
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?

Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?

Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vilka länder drabbas hårdare nu än i våras menar du? .

Det finns flera länder som har fler sjuka/döda nu. Israel, Malta, Grekland, Ukraina, Australien, Tjeckien, Rumänien, Marocko, Iran, Argentina, Colombia, Indonesien m.fl
Citera
2020-09-27, 22:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom FHMs undersökning visade att det fanns smittade lärare i alla kategorier så vet jag inte varifrån du fått att de omöjligen kan smittas? Vad som visades var att det inte var någon statistisk säkerställd skillnad mellan att lärare smittas jämfört med genomsnittet i befolkningen.

Ja vad var det de sa i TV4 inslaget om det?

Att de som undervisat på distans var med i underlaget?

T om jag som saknar examen som statistiker begriper vad det betyder.
Citera
2020-09-27, 22:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Kan berätta att jag följt denna tråd sedan januari och speciellt i februari då vi var på semester i Thailand.
Visst man får gallra bland vissa mindre värda inlägg men totalt mycket värdefullt.
Jag skulle hellre kalla fler av så kallade alarmister för realister. Detta helvetes virus har ställt till med mer än vad de flesta förstår. De som förnekar detta har inte insett vad det ställer till med i samhället och den katastrof bland alla som mist sina jobb och nära anhöriga.
Citera
2020-09-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan berätta att jag följt denna tråd sedan januari och speciellt i februari då vi var på semester i Thailand.
Visst man får gallra bland vissa mindre värda inlägg men totalt mycket värdefullt.
Jag skulle hellre kalla fler av så kallade alarmister för realister. Detta helvetes virus har ställt till med mer än vad de flesta förstår. De som förnekar detta har inte insett vad det ställer till med i samhället och den katastrof bland alla som mist sina jobb och nära anhöriga.

https://anthropocene.live/2020/09/22/brev-fran-400-lakare/

Dessa 400 läkare håller med. Det är en katastrof att vi låter oss luras i denna fake-pandemi.
Citera
2020-09-27, 22:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mer exakt, såhär:

"– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.

Du tror alltså att det nu går neråt?

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, svarar Anders Tegnell."

Det här var i ett skede då i princip bara Italien hade en bekräftad smittspridning. Hade han fel? Ja. Men han yttrade det med en brasklapp.
Sa han så ja. ”om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket”
Samtidigt tror han inte på stängda gränser. Och att det i pandemier till och med kan vara skadligt.
Så om vi inte fick in ny smitta från utlandet var Tegnell säker på att vi hade peakat och allt bli bättre. Men då hade ju stängda gränser varit den perfekta lösningen, hur skulle då stängda gränser samtidigt vara skadligt. Eller ser han bara till ekonomiska intressen i första hand. I bland undrar jag om han är köpt av Mammon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in