Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?
Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.
Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.
En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.
Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.
Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.
Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.
Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?
Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?
Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Vilka länder drabbas hårdare nu än i våras menar du? .
Det finns flera länder som har fler sjuka/döda nu. Israel, Malta, Grekland, Ukraina, Australien, Tjeckien, Rumänien, Marocko, Iran, Argentina, Colombia, Indonesien m.fl