2020-09-27, 23:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Italien arbetar dom hårt nu för att det inte ska öka mer

https://twitter.com/BengtHojer/status/1310163211405135874

Sverige testar väldigt lite fortfarande!

Test/befolkning
Danmark 640,100
USA 314,601
Belgien 267,975
Spanien 252,795
Norge 186,183
Finland 173,317
Sverige 151,530
Jag läste det också och tänkte att det där lät ju jätte bra för Italien. Men så kollade jag hur lite Italien testar. Vi testar mer en dubbelt så mycket som dem dagligen med ett 7 dagars mellanvärde.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-tests-per-thousand-people-smoothed-7-day?tab=chart&time=latest&country=AUT~BEL~BGR~CAN~ DNK~FIN~FRA~DEU~ISL~IND~IRL~ITA~MEX~NLD~NOR~POL~PR T~ROU~RUS~ZAF~KOR~ESP~SWE~ CHE~TUR~UKR~GBR~USA
Citera
2020-09-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Har du några källor som stödjer de påståendena?
Jag skrev nyss ett svar till dig. (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) Informationen har jag hämtat på Internet. Mest Worldometers.com
Citera
2020-09-27, 23:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur gick det med forskningen om pre-/asymptomatisk smittspridning?

Kom du fram till nåt? Finns det? Eller det är inte statistiskt säkerställt?

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns tidigare hänvisningar till metastudier kring detta. Runt 20-30 % pre/asymptomatiska med betydligt lägre risk att smitta än symptomatiska.

Ok. Högre än 5% då alltså. Där ser man.

Jag är inte expert och väldigt trött i ikväll,

så jag tänker säkert fel,

men om SARS-CoV-2 fungerar så att man smittar ett par dagar innan man får symptom,

borde inte presymptomatisk smittspridning vara närmare 100% då,

för man utvecklar ju symptom sen?

Det skulle ju kunna förklara virusets spridning över världen

till skillnad från SARS-1 t ex som gick att "fånga" med febertagning på flygplatser t ex,

har jag tänkt på iallafall.
Citera
2020-09-27, 23:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Länk till artikeln/klippet där han förminskar sjukdomen?
Det var denna artikel som vi diskuterade.
https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19
När vi nu står för en ökad smittspridning kunde Tegnell lyft fram allvaret i situationen. Vi har ju fått höra att vi följer rekommendationerna sämre och då kunde han istället uppmanat till försiktighet och distans bland folket men istället förminskar han pandemin. Vi behöver inte påminnas att det dör folk i andra sjukdomar också, jag tror att de flesta känner till det fenomenet. Däremot kanske det är dags att påminna oss om att situationen mer på allvar igen. Denna artikeln kommer snarare öka smittspridningen en minska den. Ett val som Tegnell tog när han yttrade detta.
Citera
2020-09-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Sa han så ja. ”om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket”
Samtidigt tror han inte på stängda gränser. Och att det i pandemier till och med kan vara skadligt.
Så om vi inte fick in ny smitta från utlandet var Tegnell säker på att vi hade peakat och allt bli bättre. Men då hade ju stängda gränser varit den perfekta lösningen, hur skulle då stängda gränser samtidigt vara skadligt. Eller ser han bara till ekonomiska intressen i första hand. I bland undrar jag om han är köpt av Mammon.
Ni snöar in på de mest oväsentliga saker. Silar mygg och sväljer kameler.

Njut av att bo i ett land där stadsepidemiologen hade rätt om virusets dödlighet, och lade upp en strategi baserad på en korrekt bedömning av denna.

Istället för att bo i ett land där man råkade sätta en nolla eller två för mycket på dödligheten, och lade upp sin strategi efter de felaktiga premisserna.
Citera
2020-09-27, 23:34
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Har det inte varit den här nivån i tråden mest hela tiden?

Jo det har varit den extremt låga nivå väldigt länge. Oerhört tröttsamt.
Citera
2020-09-27, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Länk till artikeln/klippet där han förminskar sjukdomen?

Det var nog det här som de blev så kränkta av:
”– Vi får inte lura oss att tro att det här är det enda problemet vi har i världen vad gäller global hälsa.”
Citera
2020-09-27, 23:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur gick det med forskningen om pre-/asymptomatisk smittspridning?

Kom du fram till nåt? Finns det? Eller det är inte statistiskt säkerställt?

Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
CDC gissar på 30-70% med sitt best estimate på 50%.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

FHM har en annan uppfattning:
...smittspridningen från personer utan symtom står för en liten andel i jämförelse med smittspridningen från personer med symtom.

Det blir intressant att se om FHM ändrar nån restriktion eller rekommendation baserat på att dom börjar förstå att viruset är luftburet och/eller att dom förstår att folk utan symptom är smittsamma i större utsträckning är deras gissningar.

Ok. Ja just ja:

CDC ordföranden sa i senatförhöret att det skulle komma en ny formulering snart om "transmission"

när den är vetenskapligt granskad enligt deras publiceringsregler,

den där de drog tillbaka hade tydligen "slunkit igenom" på nåt vis.

Så vi får väl bara vänta och se vad de säger.

WHO kommer ju med ny info då och då.

Det ser inte alls bra ut i USA enligt CNN:

John King: Coronavirus numbers take a turn for the worse
https://www.youtube.com/watch?v=Q0I8fJa9wY0
Citera
2020-09-27, 23:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför vill du inte höra talas om att det även finns andra sjukdomar som dessutom fler dör av?

Tror du de anhöriga till dödsoffren i andra sjukdomar tycker att det är skit samma att just deras anhöriga dog, de ingick ju inte i den miljonen som dog i covid-19?

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?
Citera
2020-09-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var denna artikel som vi diskuterade.
När vi nu står för en ökad smittspridning kunde Tegnell lyft fram allvaret i situationen. Vi har ju fått höra att vi följer rekommendationerna sämre och då kunde han istället uppmanat till försiktighet och distans bland folket men istället förminskar han pandemin. Vi behöver inte påminnas att det dör folk i andra sjukdomar också, jag tror att de flesta känner till det fenomenet. Däremot kanske det är dags att påminna oss om att situationen mer på allvar igen. Denna artikeln kommer snarare öka smittspridningen en minska den. Ett val som Tegnell tog när han yttrade detta.

Jo, håller med om att han lyfter bort fokus lite, vilket jag tycker är lite oväntat. Sedan, vet inte om jag håller med om resten. Ja, vi vet att det finns andra sjukdomar som folk dör av, kanske måste vi inte påminnas om det. Men, alla som är äldre än, säg fyra år, vet också att det dör människor i corona, så måste vi påminna oss om det hela tiden? Och tro mig, det finns människor som tar detta på alldeles för stort allvar, som i grunden av olika anledningar är överdrivet oroliga, och för dem skapar denna hysteri total panik, som också går ut över folk i deras omgivning. Så på det sättet är det bra om Tegnell lyfter blicken, och inte överdriver hotet. Sedan finns det förstås personer som tar det på för litet allvar, som bara väntar på att det ska komma besked om att allt är som vanligt igen. Det är onekligen en grannlaga uppgift Tegnell och hans motsvarigheter runtom i världen har, inte bara att hantera pandemin, utan även olika personligheters psyken.
Citera
2020-09-27, 23:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hörni, börjar Kinapesten (China Originated Viral Influenza Disease-2019, eller som den också kallas, Covid-19) dö ut nu?

Ser att fullastade passagerarplan från Kina återigen landar regelbundet på Arlanda.....
Citera
2020-09-27, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?
Nä, du får fråga Tegnell eller nån annan som vet.

Kommer du att engagera dig lika mycket i dessa då som du gör i de som dött i covid-19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in