2020-09-27, 13:47
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.svt.se/nyheter/alla-ministrar-tappar-i-fortroende-stor-utmaning-for-regeringen

Dambergs kommentar om raggare verkar inte varit så populär ute på bygden

Vilket bör förvandlas till högre stöd för SD kan man tro.

Det lär handla om mer än raggare och hög musik... Att Damberg går tillbaka så mycket kan de inte va helt bekväma med i S.. Det är nästan alltid Damberg som skickas fram när S stöter på problem, och han skickas fram just för att han sällan säger nåt spektakulärt eller gör bort sig även om läget är pressat... Han är ankaret i S när det blåser upp till storm... Att Damberg går tillbaka så stort betyder att S seglar i motvind.. Goda nyheter
2020-09-27, 13:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Det lär handla om mer än raggare och hög musik... Att Damberg går tillbaka så mycket kan de inte va helt bekväma med i S.. Det är nästan alltid Damberg som skickas fram när S stöter på problem, och han skickas fram just för att han sällan säger nåt spektakulärt eller gör bort sig även om läget är pressat... Han är ankaret i S när det blåser upp till storm... Att Damberg går tillbaka så stort betyder att S seglar i motvind.. Goda nyheter

Ja exakt, det handlar givetvis inte bara om den kommentaren utan att han har blivit syndabocken för allt elände i landet. Löfvén var smart att inte kliva fram.

Och ja, det är goda nyheter.
2020-09-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja exakt, det handlar givetvis inte bara om den kommentaren utan att han har blivit syndabocken för allt elände i landet. Löfvén var smart att inte kliva fram.

Och ja, det är goda nyheter.
Det är nog inte Löfvens eget beslut att hålla sig i bakgrunden utan partiets. Om Löfven hade haft förtroendesiffror på Dambergs nivå så hade S nu legat under 20 procent i opinionen. Partiledarens popularitet är det enda som skyddar S från en historisk kollaps.

Jag känner många som anser att Löfven är en bra arbetargrabb som ställde upp på att vara partiledare av pliktkänsla bara för att ingen annan ville. Att han snubblar på orden ibland bara förstärker denna bild och gör honom mer populär. Ingenting i mytbilden är sant men det går inte att förklara det för folk.
2020-09-27, 15:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Bara en kommentar . Jag tror nog du förstår vad jag menade : Självklart mäter opinionsinstituten politiken sammantaget när man frågar väljarna vilket parti det skulle rösta på om det vore val idag.

Jag vet inte vad du menade. Däremot läste jag det du skrev, därför min kommentar.

Det torde vara allmängods att opinionsinstitut mäter opinion, inte kvalitet, så det skall man inte påstå. Väljare rapporterar heller inte sanningsenligt i opinionsundersökningar, väljare väljer dessutom parti på tämligen oklara och subjektiva grunder, när de väl väljer. Utöver detta kan väljare bli (eller låta sig bli) mer eller mindre vilseledda..

Det är inte så konstigt, eftersom man väljer parti efter deras historia, deras löften och deras kommunicerade målsättning, dessvärre (hej, alla centerpartister och liberaler!, inte vad de faktiskt kommer att göra "paa righ-tight".
2020-09-27, 17:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är nog inte Löfvens eget beslut att hålla sig i bakgrunden utan partiets. Om Löfven hade haft förtroendesiffror på Dambergs nivå så hade S nu legat under 20 procent i opinionen. Partiledarens popularitet är det enda som skyddar S från en historisk kollaps.

Jag känner många som anser att Löfven är en bra arbetargrabb som ställde upp på att vara partiledare av pliktkänsla bara för att ingen annan ville. Att han snubblar på orden ibland bara förstärker denna bild och gör honom mer populär. Ingenting i mytbilden är sant men det går inte att förklara det för folk.

Nej den bilden av Löfven är definitivt inte sann, men det är den bilden etablissemanget vill ha av honom.

Han är en riktigt ful fisk som för globalisternas och de allra rikastes ärenden.

Men det är ju för djupt för vanliga svensken att förstå.
2020-09-27, 22:00
Medlem
Intressant artikel i fplus som är Svenskt Näringslivs nyhetssajt. Patrik Öhberg diskuterar några spännande detaljer i SOM-institutets senaste undersökning.

https://www.fplus.se/s-eller-m-de-har-forlorat-mest-pa-sd/a/aP2xy7?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_ campaign=fplus_politik&utm_term=fplus_politik&fbcl id=IwAR0Aa4XyPBPaPuJcgpkVaVjeqL4CMcaU3rtVu_8OmnZ0h adgwFUyz-x5mjk
Citat:
Sverigedemokraterna har de senaste tio åren lockat till sig både arbetare och företagare – två väljargrupper som traditionellt sett alltid har röstat på Socialdemokraterna och Moderaterna. Frågan nu är vilket parti som har förlorat mest på SD:s inträde i politiken – och vilket som fortfarande har mest att förlora.
/.../
Till en början var det främst Socialdemokraterna som fick se en stor del av sina så kallade arbetarklassväljare gå över till SD. En tredjedel, 33 procent, av alla män anslutna till ett LO-fackförbund sympatiserar i dag med SD, visar en SCB-mätning från december. S fick i samma mätning 30 procent bland LO-männen, även om partiet fortfarande är det enskilt största för hela LO-kollektivet.
/.../
De senaste åren, främst från 2014 och framåt, har dock något annat hänt. SD har växt i popularitet bland företagare – en grupp som tidigare var överlägset stora inom Moderaterna.
/.../
Medan M samlade ihop hela 59 procent av alla företagare i väljarkåren år 2009 så halverades stödet till 28 procent år 2019. SD ökade i stället från två procent år 2009 till 23 procent år 2019 bland samma grupp.
/.../
Hur ser det ut i dag? Vilket parti av S och M riskerar att förlora flest väljare till SD vid nästa val?
– Moderaterna riskerar att förlora fler till SD än S. På senare tid har SD attraherat fler väljare därifrån. Tittar man dessutom på gillar/ogillar-skalan så ligger M närmare SD. Väljarna börjar påminna om varandra, säger Patrik Öhberg och tillägger:
– M har redan förlorat proportionellt fler väljare. Andelen väljare som har lämnat M för SD är större än andelen S-väljare som har gjort det.
Läs hela artikeln. Den här Patrik Öhberg verkar veta vad han snackar om, åtminstone så håller jag med om allt han säger.

Alltså, M ser SD som ett större hot än vad S gör. Det är viktigt att ha det klart för sig. Alltså är det av större vikt för M att SD fortfarande betraktas som ett icke-rumsrent parti och därför säger man att ett regeringssamarbete är omöjligt. SD får i väljarnas ögon inte ses som ett potentiellt regeringsbärande parti för då förlorar M sin enda konkurrensfördel.

Jag har sagt tidigare att om tio, femton år är det inte säkert att både M och SD existerar då de konkurrerar om exakt samma väljare. SD kan bli det kvarvarande partiet om de vägrar vara ett stödparti till Moderaterna utan istället kräver att behandlas som en jämlike, med tunga ministerposter i proportion till storlek.
2020-09-27, 23:11
Medlem
Citat:
Intressant artikel i fplus som är Svenskt Näringslivs nyhetssajt. Patrik Öhberg diskuterar några spännande detaljer i SOM-institutets senaste undersökning.

https://www.fplus.se/s-eller-m-de-har-forlorat-mest-pa-sd/a/aP2xy7?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_ campaign=fplus_politik&utm_term=fplus_politik&fbcl id=IwAR0Aa4XyPBPaPuJcgpkVaVjeqL4CMcaU3rtVu_8OmnZ0h adgwFUyz-x5mjk

Läs hela artikeln. Den här Patrik Öhberg verkar veta vad han snackar om, åtminstone så håller jag med om allt han säger.

Alltså, M ser SD som ett större hot än vad S gör. Det är viktigt att ha det klart för sig. Alltså är det av större vikt för M att SD fortfarande betraktas som ett icke-rumsrent parti och därför säger man att ett regeringssamarbete är omöjligt. SD får i väljarnas ögon inte ses som ett potentiellt regeringsbärande parti för då förlorar M sin enda konkurrensfördel.

Jag har sagt tidigare att om tio, femton år är det inte säkert att både M och SD existerar då de konkurrerar om exakt samma väljare. SD kan bli det kvarvarande partiet om de vägrar vara ett stödparti till Moderaterna utan istället kräver att behandlas som en jämlike, med tunga ministerposter i proportion till storlek.

Intressant artikel. I ett längre tidsperspektiv vet jag dock inte om det är ett så stort mysterium var SD:s väljare kommmer ifrån.

Valresultat 1994:
S 45,3
M 22,4
SD 0,3

Senaste Demoskop:
S 26,1
M 22,2
SD 21,6
2020-09-27, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ditt inlägg är helt obegripligt. Sd är ett parti som har mellan 18 och 20 procent. Var det något annat du funderade på?
Inte en chans att SD får 18-19 procent i nästa val. Jag har tydligt redogjort grundligt tidigare i tråden varför SD:s lägsta tak ligger på 20 %. Troligen kommer de få 20-21 i nästa val.

Jag började med att räkna ut antalet SD:s nytillkomna röster 2022 genom att plussa på valkrets för valkrets. Utgick ifrån att man i varje valkrets kommer få minst hälften av den ökning som man gjorde 2018. Sedan räknade jag ut hur många röstberättigade och giltiga röster vi kommer få ha som högst i valet. Antalet röster som SD kommer öka med i nästa val är minst +200.000 jämfört med förra valets 334.000. Tillväxten minskar sakta men säkert, men det finns fortfarande goda förhoppningar för en ökning på 220-230.000 vilket ökar procenttalet ännu mer i riktning mot 21 % om vi bara har tur med ett lite lägre valdeltagande.
2020-09-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Intressant artikel. I ett längre tidsperspektiv vet jag dock inte om det är ett så stort mysterium var SD:s väljare kommmer ifrån.

Valresultat 1994:
S 45,3
M 22,4
SD 0,3

Senaste Demoskop:
S 26,1
M 22,2
SD 21,6
Vad du missar här är att med Reinfeldt så började S-väljare migrera till M. Istället för basåret 1994 hade du kunnat välja 2006:

S 35,0
M 26,2
SD 2,9

och 2010:

S 30,7
M 30,1
SD 5,7

Idag är M tillbaka på 20, jämnstort med SD samtidigt som S bara har minskat till 26-7 under samma tid.
Senast redigerad av Friherr 2020-09-27 kl. 23:30.
2020-09-28, 00:22
Medlem
Citat:
Vad du missar här är att med Reinfeldt så började S-väljare migrera till M. Istället för basåret 1994 hade du kunnat välja 2006:

S 35,0
M 26,2
SD 2,9

och 2010:

S 30,7
M 30,1
SD 5,7

Idag är M tillbaka på 20, jämnstort med SD samtidigt som S bara har minskat till 26-7 under samma tid.

Jag vet, men då kommer de ju ursprungligen från S även om de mellanlandat hos M.
2020-09-28, 01:08
Medlem
Citat:
Jag vet, men då kommer de ju ursprungligen från S även om de mellanlandat hos M.
Korrekt, men poängen är att dessa väljare nu är högerväljare som S inte kan få tillbaka, vilket även artikeln förklarar, men som M och SD slåss om.

Jag tror, precis som jag skrev tidigare att om 10-15 år är det inte säkert att både M och SD finns kvar. De har samma väljare, vilket också nämns i artikeln.

Kort sagt, M och SD kommer på det ena eller andra sättet att ingå regeringssammarbete efter nästa val men båda, i synnerhet Moderaterna, ser den andre som ett existentiellt hot, och de båda kommer göra vad de kan för att kannibalisera på den andre. Sölvesborg är ett bra exempel på det. Jag kan mycket väl tänka mig att SD ökar till 40 procent i Sölvesborg i nästa val samtidigt som Moderaterna halveras.
2020-09-28, 07:10
Medlem
Citat:

Valresultat 1994:
S 45,3
M 22,4
SD 0,3

Senaste Demoskop:
S 26,1
M 22,2
SD 21,6
Hur mycket säger det att jämföra från så längesen egentligen? Det är väldigt många väljare som har dött och tillkommit på en 26 års tidsperiod. Alla som idag är yngre än 44 år kunde inte rösta i valet 1994, det är ju ganska många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in