2020-09-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Uppenbarligen så visste jag inte om detta. Hur som helst så har det inte med poängen att göra.

I Mayday samtalet så pratas det om explosion och att Estonia lutade gradvis mer och mer åt en sida.

Nej det gör det inte heller. Aldrig pratas om någon explosion. Antingen hittar du på massa eller så tänker du på någon annan olycka
Citera
2020-09-17, 20:55
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej det gör det inte heller. Aldrig pratas om någon explosion. Antingen hittar du på massa eller så tänker du på någon annan olycka

Klart att det måste ha smällt till även om det inte var explosioner.. för om det var bogvisiret som lossnade av en stor våg så lär det ha smällt till när det tjocka metallen som höll fast bogvisiret brast.

Att Estonia lutade åt sidan och att elektrisiteten försvann talar mer för en explosion än att bogvisiret lossnade då det troligen inte hade gjort att strömmen försvann.. om visiret lossnade.
Citera
2020-09-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Du ”tror” och du tycker att det ”känns”.
Och du bygger allt på rapporter med vittnesmål som med stor sannolikhet är både tillrättalagda och fabricerade för att passa in i den officiella versionen.

Jag tror och känner JA efter att ha lyssnat på vittnena. Men mkt av det jag skrivit avviker från den officiella versionen.

Vad är det för problem med det? Vad är du VET egentligen? Vilket utav mina vittnesmål tror du är tillrättalagda och hur vet du det då?
Citera
2020-09-24, 23:01
Avslutad

Estonia-panikmöte av Sveriges, Finlands och Estlands statsministrar om hålet i nya Estoniafilmen

Från estnisk media (översatt av Jüri Lina):

Citat:
"Premiärministerns och utrikesministerns oväntade resa till Finland och Sverige ägde rum i tisdags. Man dolde inte denna resa, uppgav premiärministern själv på sociala medier i tisdags, och sade att han diskuterade med sin finska kollega Sanna Marin gränsöverskridande rörelser och relationerna mellan våra länder. ”Genom att skydda människors hälsa måste vi se till att vi kan fortsätta att arbeta för båda nationers välbefinnande. Vi talade också om Europeiska rådets möte på fredag,” berättade Ratas och tillade att han nu reser till Sverige.

Även efter mötet med sin svenska kollega Stefan Löfven skrev premiärministern. "Vi var fokuserade på samarbete mellan våra länder. Om fyra månader blir det hundra år för upprättandet av de diplomatiska förbindelserna mellan Estland och Sverige. Ett sätt att ytterligare stärka vårt samarbete är genom digitalisering och gränsöverskridande informationsutbyte. Hur man sätter fart på kommunikationen mellan våra människor och företag, kan vi se hur vårt samarbete med Finland flyter på. Vi diskuterade också klimatfrågor och situationen i Vitryssland, ” skrev Ratas.

Men bara en liten krets vet att egentligen behövde man plötsligt träffa varandra på denna nivå av den anledning * att en dokumentärfilm om Estonia-katastrofen kommer att visas. Enligt Eesti Päevaleht diskuterade premiärministrarna och utrikesministrarna i de tre länderna detta ämne. Detta bekräftas inte av parterna, men motbevisas inte heller. "Det finns inget att säga om det just nu," sade utrikesminister Urmas Reinsalu i sin kommentar.

Hela artikeln hos whitetv.se:

http://whitetv.se/sv/ms-estonia-saenktes/2509.html
Citera
2020-09-26, 05:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Henning Witte är en blådåre som gräver ned sig i egna övertygelser om än det ena än det andra. Vill man nyktert granska fallet föreslår jag att man läser M/S Estonia - Svenska statens haveri av Stefan Torsell.

Du får naturligtvis tycka vad du vill om Witte men eftersom Witte är en utbildad advokat och personligen involverad i Estoniafallet, vill jag påstå att Henning Witte har på fötterna gällande Estonia, eller som han själv säger:

Citat:
Jag, Henning Witte, är ju betydligt djupare insatt i Estoniafallet än både Håkan Bergmark och Jüri Lina tillsammans genom min stora Estoniarättegång i Paris sedan 1996.

http://whitetv.se/sv/ms-estonia-saenktes/2509.html
Senast redigerad av RobRoys 2020-09-26 kl. 05:42.
Citera
2020-09-26, 06:04
Avslutad
Swebbtv tar upp det senaste om Estonia:

https://youtu.be/aTwgUzGVhac
Citera
2020-09-26, 10:36
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi335
Jag tror och känner JA efter att ha lyssnat på vittnena. Men mkt av det jag skrivit avviker från den officiella versionen.

Vad är det för problem med det? Vad är du VET egentligen? Vilket utav mina vittnesmål tror du är tillrättalagda och hur vet du det då?

Jag VET inte mer än du, men både du och jag VET att möjligheten att undersöka vraket och på så sätt ge den officiella versionen trovärdighet har medvetet och aktivt blockerats av staten och dess myndigheter. Håller du inte med om det?

Vi kan därför med stor sannolikhet anta att den officiella versionen är tillrättalagd för att passa ett visst narrativ som staten och dess myndigheter tänkt att det naiva svenska folket ska acceptera genom den stora tilltron som vi haft till våra, som det nu visar sig med tydlighet, genomkorrupta och socialdemokratiserade myndigheter.

Det du gör är att du sitter och bedömer ett material som fullständigt saknar trovärdighet.
Citera
2020-09-26, 19:30
Medlem
Vilket material pratar du om? Eller menar du att allt material som finns tillgängligt är icke trovärdigt?

Berätta hur du vet att staten har försvårat utredningen för att det ska passa in i "narrativet? Och varför?

Annars går det ju inte o diskutera ngt här om du aldrig kan precicera det du säger utan bara vet det ena och det andra och samtidigt inte vet mer än mig.
Citera
2020-09-26, 21:21
Medlem
Citat:
Vilket material pratar du om? Eller menar du att allt material som finns tillgängligt är icke trovärdigt?

Berätta hur du vet att staten har försvårat utredningen för att det ska passa in i "narrativet? Och varför?

Annars går det ju inte o diskutera ngt här om du aldrig kan precicera det du säger utan bara vet det ena och det andra och samtidigt inte vet mer än mig.

BRAVO!!!
Citera
2020-09-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag VET inte mer än du, men både du och jag VET att möjligheten att undersöka vraket och på så sätt ge den officiella versionen trovärdighet har medvetet och aktivt blockerats av staten och dess myndigheter. Håller du inte med om det?

Vi kan därför med stor sannolikhet anta att den officiella versionen är tillrättalagd för att passa ett visst narrativ som staten och dess myndigheter tänkt att det naiva svenska folket ska acceptera genom den stora tilltron som vi haft till våra, som det nu visar sig med tydlighet, genomkorrupta och socialdemokratiserade myndigheter.

Det du gör är att du sitter och bedömer ett material som fullständigt saknar trovärdighet.
Så här är det.
Calle bildt och hans regim/krigspolare ville inte för evigt bli ihågkommen för att ha med en Sänkning av en pass.färja med 1000pers. ombord att göra.
En färja som således av den svenska Staten listigt nyttjades för att under 1993-94 föra stulen rysk mil.ordnance över östersjön.
Var dom sluga....förutseende?
Citera
2020-09-27, 14:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så här är det.
Calle bildt och hans regim/krigspolare ville inte för evigt bli ihågkommen för att ha med en Sänkning av en pass.färja med 1000pers. ombord att göra.
En färja som således av den svenska Staten listigt nyttjades för att under 1993-94 föra stulen rysk mil.ordnance över östersjön.
Var dom sluga....förutseende?

Vad var det för vapen och ammunition som fraktades på Estonia menar du?
Citera
2020-09-27, 16:39
Medlem
texashatts avatar
Citat:

Så du anser att myndigheterna har varit hjälpsamma och tillmötesgående i att få fram sanningen och det har varit fritt fram att dyka ner och undersöka saken?
Och du anser inte att myndigheternas narrativ har varit det lossnade bogvisiret innan någon knappt visste något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in