2020-09-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Är det en Svensk dokumentär den här gången?
Jag tycker bäst om filmen Baltic Storm!
Det här ser ut att bli en serie.

Fem avsnitt
Citera
2020-09-16, 17:26
Medlem
Negersmurfens avatar
För ett par år sedan när jag var i USA träffade jag på en gubbe från Serbien som hade jobbat som sjöman i många år. Han började efter ett tag att berätta om Estonia-händelsen. Han jobbade på ett fraktfartyg som var i Sverige just då. De hade lastat fartyget med gods och hade lämnat hamnen i Sverige. Olyckan inträffade efter hans fartyg hade lämnat hamnen. De var inte långt ifrån Estonia när hon sjönk. De fick order om att ligga kvar på samma position och inte göra någonting. Det var lite märkligt att de fick order om att inte hjälpa människorna på Estonia.
Citera
2020-09-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Lite om den kommande dokumentären, som går under namnet Estonia - Fyndet som ändrar allt:

https://press.discoverynetworks.se/pressweb/560a54348db56/post/ny-dokumentarserie-om-estoniakatastrofen-avslojar-nya-fynd

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=aYNQYSLTw3s

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PR35Kb/dokumentar-avslojar-nya-fynd-om-estonia-katastrofen
Citera
2020-09-16, 17:27
Medlem
KungPungPats avatar
Sjukt att man kan lyssna på kaptenens mayday samtal till andra fartyg.. genom youtube.. och att kaptenen säger något helt annat än att bogvisiret ramlat av och Estonia börjat dyka genom att sluka vatten frammifrån.. vilket ju är den offentliga lögnen om hur det gick till.
Citera
2020-09-16, 18:48
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi335
Både ock. Men i de flesta fall har jag ju hört vittnesmålen på tv eller lyssnat på dom via estoniasamlingen och då har man en större chans att värdera trovärdigheten i dessa vittnesmål. I livlinan som brast tex säger ju ett vittne att det kom ut folk från skorstenen och det är enligt min mening ingen lögn. Däremot när Sillaste får frågan om han sett lampan som skulle indikera om bogvisiret sitter på eller ej så menar jag att han ljuger. Han har inte lagt märke till det , sista gången han va uppe på bryggan för att avrapportera.

Hur vet jag då det? Det vet jag inte men han låter ju allt annat än trovärdig utan mer less på att känna sig utpekad. Som att ngt skulle varit hans fel.

Mikael Öun tex känns väldigt trovärdig enligt mig. Saker o ting kanske inte gick till som han upplevde det men jag tror inte att han ljuger.

Du ”tror” och du tycker att det ”känns”.
Och du bygger allt på rapporter med vittnesmål som med stor sannolikhet är både tillrättalagda och fabricerade för att passa in i den officiella versionen.
Citera
2020-09-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Sjukt att man kan lyssna på kaptenens mayday samtal till andra fartyg.. genom youtube.. och att kaptenen säger något helt annat än att bogvisiret ramlat av och Estonia börjat dyka genom att sluka vatten frammifrån.. vilket ju är den offentliga lögnen om hur det gick till.

Det är väl inte kaptenen som sänder mayday
Citera
2020-09-16, 21:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är väl inte kaptenen som sänder mayday

Lol vem skulle annars göra det om inte den som styr fartyget och sitter vid radiokommunikations utrustningen där kaptenen är?
Citera
2020-09-16, 22:20
Medlem
JayDee78s avatar
En del svar, och nya frågor, är summan av vad trailer och pressrelease om serien ser ut att ge.

Om det är så att gravfriden utnyttjats för att dölja något, vad det än är, så kan det vara så att det finns en del personer som svettas runt om i landet just nu.
Citera
2020-09-16, 22:52
Medlem
Citat:
Lol vem skulle annars göra det om inte den som styr fartyget och sitter vid radiokommunikations utrustningen där kaptenen är?

Lol... tredje styrman vilket inte är kaptenen men det vet du säkert.
Citera
2020-09-17, 12:00
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Lol... tredje styrman vilket inte är kaptenen men det vet du säkert.

Uppenbarligen så visste jag inte om detta. Hur som helst så har det inte med poängen att göra.

I Mayday samtalet så pratas det om explosion och att Estonia lutade gradvis mer och mer åt en sida.
Citera
2020-09-17, 14:56
Medlem
Citat:
Uppenbarligen så visste jag inte om detta. Hur som helst så har det inte med poängen att göra.

I Mayday samtalet så pratas det om explosion och att Estonia lutade gradvis mer och mer åt en sida.

Det pratas väl inte alls om någon explosion i mayday-samtalet?
Det finns redan tillräckligt med konstigheter kring förlisningen och myndigheternas hantering av allt efteråt. Ser inte vitsen med att hitta på saker om mayday-samtalet.
Citera
2020-09-17, 15:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Det pratas väl inte alls om någon explosion i mayday-samtalet?
Det finns redan tillräckligt med konstigheter kring förlisningen och myndigheternas hantering av allt efteråt. Ser inte vitsen med att hitta på saker om mayday-samtalet.

Övertygad om att jag hörde om en explosion men nu när jag lyssnar på mayday samtalet så säger han att strömmen var avslagen på Estonia så han kunde inte säga deras position till de andra fartygen, och Estonia lutade åt sidan med cirka 20-30 graders vinkel.

Har inte hört han säga om vad som hände än dock i samtalet med de andra fartygens arbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in