Citat:
Ola, poängen är inte att som Tegnell rulla tummarna och hoppas på Flockimmunitet och se skiten skena iväg. Poängen är att agera tidigt på ökad smitta innan det skenar iväg. Om man agerar tidigt behöver inte restriktionerna bli så hårda samt man förhindrar sjukdom och död. Intressant: tillräckligt många aktiva smittkluser kan kanske forma en våg. Nu tror jag, iof, inte att det kommer att fortsätta med den exponentiella ökning du beskriver. Jag vill inte hellre skrämma dig ytterligare. Men om SARS-COV2 är en säsongsbunden smitta så har vi nu bara sett en liten lätt ökning under försäsongen. I december kan det hela ta fart ordentligt, för att kulminera stort i April. Vi får komma ihåg att utbrottet under senvintern och under våren, eventuellt, kan ha varit en avhuggen SARS-COV2 säsong. Men detta är, förstås, bara spekulationer ifrån min sida. Den empiriska verkligheten får utvisa hur det egentligen förhåller sig. Det bästa vore om det bara rör sig om en "testingepedemic".
Ökningen är ingen testing-epidemic. Det där har du kopierat från Tegnell och Trump.
Från lägesrapporterna i Stockholm
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."
Nu har inte test-statistiken för vecka 39 (nuvarande) kommit än men du kan inte förklara den enorma ökningen (nästan faktor 4) på två veckor i Stockholm med ökad testning.