2020-09-27, 08:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag ser att Island testar mer en Danmark nu. De länderna är bra på att testa. I våras klarade ju Island av smittan genom stort testande och behövde inte så mycket restriktioner. När man ser på hur mycket fall de finner med tanke på folkmängd ser det illa ut liksom det gjorde ett tag i våras. Jag tror dok att de har potential att klara det denna gång också. I Skandinavien testar Norge minst och Sverige näst minst. Island testar fyra gånger mer en Sverige.

Samt är Sverige det enda land nu i Skandinavien som inte genomfört ny åtgärder för att få bukt på smittan nu i höst.

Man får tänka på att när smittan kom i våras handlade det inte om så lång tid innan det blev sommar, denna gång har vi hela hösten, vintern och våren att tänka på.
I våras kan koma att se ut som förrätten nu serveras vi huvudrätten. Vist vi är bättre på att ta hand om de sjuka. Men om inget görs nu tror jag vi kommer att se en ännu värre situation en i våras i de länder som inte klarar av att ta hand om smittan och för Sveriges del ser det inte bra ut.
Kan vi inte hitta 3000 ny minus tal att slänga ut är det nog slut på den fina Sverigebilden i resten av världen. Ecdc tog ju snällt med våra minus tal vilket fick Sverige att framstå som om vi klarat att behärska smittan.

Dessutom är Sveriges sjukvårdspersonal fullständigt utmattade pga den hårda pressen i våras, detsamma gäller inte för våra grannländer däremot.

Vansinne!
Citera
2020-09-27, 08:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
När FHM:s idéer om flockimmunitet inte håller hittar man på historier om T-cells immunitet som förklaring till att smittan sjönk så bra i somras.
I själva verket är nog förklaringen att folk var duktiga på social distans och renlighet.

Nu när folk sett smittspridningen kraftigt minskat under sommaren så slappnar man av och börjar leva som tidigare vilket är som att öppna dörren till våg nr 2.

Även ser vi ungdomar som mer eller mindre skiter i FHM:s råd och anser säkert att en släng av covid-19 är mindre alvarligt för dem än att socialt tappa livet med kompisarna.

Det kommer troligen bli en spännande höst/vinter vilken brukar vara perfekt tid för förkylningar och influensa att sprida sig och troligen samma med SARS-CoV-2

Dags att bunkra livsmedel och toapapper igen.

Jag personligen tror det har mycket med skolöppningar att göra. Även många idrottsklubbar har återupptagit inomhusträningar. Klart det bidrar till att sprida smittan. Vet inte om folk jobbar hemma i lägre utsträckning nu. I så fall tycker jag det är dumt. Förstår heller inte varför inte skolväsendet kan erbjuda distansundervisning för de som vill, även för grundskolan. Många som arbetar hemma klarar nog av att både handleda sina barn, fixa mat och sköta sitt jobb. Ingen tid åtgår ju för resor och hämtningar och lämningar. Det borde öppna upp rejält. Varför ska det vara sådant problem? Verkar saknas vilja.
Citera
2020-09-27, 08:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Expressen skriver nu att det är en eskalerande smittspridning i Stockholm. Talen har nu fördubblats två veckor i rad.

Fortsätter denna trend är det nog dessvärre fullt på sjukhusen snart. 250 blev 500 som blev 1000. Fortsätter det har vi 2000, 4000, 8000, 16000, 32000, 64000, 128000, 256000 osv osv. Till det inte finns fler att infektera. Tror vi kan glömma det där med små klusterutbrott. Den andra vågen är här nu.

Var väl rätt väntat visserligen att det skulle bli så här när skolorna öppnade upp efter sommaren. Skulle nog vara önskvärt att stänga ned redan nu innan det spårar ur fullständigt som i våras.
Stockholm med Björn Eriksson har en del handlingskraft och kanske kan göra något regionalt i strid med FHM och Tegnell.

Tegnell vill ju driva på det här för att uppnå flockimmunitet (vilket han inte medger). Han förminskar läget till "långsam ökning", "viss ökning" och vi "testar mycket mer". Han tycker det är ett bra läge att ta bort besöksförbudet på äldreboenden samt höja sammankomstgränsen från 50 till 500.
Citera
2020-09-27, 08:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag personligen tror det har mycket med skolöppningar att göra. Även många idrottsklubbar har återupptagit inomhusträningar. Klart det bidrar till att sprida smittan. Vet inte om folk jobbar hemma i lägre utsträckning nu. I så fall tycker jag det är dumt. Förstår heller inte varför inte skolväsendet kan erbjuda distansundervisning för de som vill, även för grundskolan. Många som arbetar hemma klarar nog av att både handleda sina barn, fixa mat och sköta sitt jobb. Ingen tid åtgår ju för resor och hämtningar och lämningar. Det borde öppna upp rejält. Varför ska det vara sådant problem? Verkar saknas vilja.

Ja, självklart har det med skolorna att göra. I Danmark står 10-29-åringar för 50% av smittspridningen. UK och Belgien säger samma sak.
Citera
2020-09-27, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant: tillräckligt många aktiva smittkluser kan kanske forma en våg. Nu tror jag, iof, inte att det kommer att fortsätta med den exponentiella ökning du beskriver. Jag vill inte hellre skrämma dig ytterligare. Men om SARS-COV2 är en säsongsbunden smitta så har vi nu bara sett en liten lätt ökning under försäsongen. I december kan det hela ta fart ordentligt, för att kulminera stort i April. Vi får komma ihåg att utbrottet under senvintern och under våren, eventuellt, kan ha varit en avhuggen SARS-COV2 säsong. Men detta är, förstås, bara spekulationer ifrån min sida. Den empiriska verkligheten får utvisa hur det egentligen förhåller sig. Det bästa vore om det bara rör sig om en "testingepedemic".

Jag tror du kan ha rätt ifråga om säsongsbundenhet. Om toppen kommer i nov, dec eller kanske i mars är förstås svårt att säga. Beror också på vilka åtgärder som vidtas eller inte vidtas. Jag tror dessvärre inte det kommer sättas in några motåtgärder och tror därför att vi går mot en mycket snabb smittspridning nu. Var det stoppar vet jag inte, men tror det är en bra bit kvar. Tror det kommer bli mycket värre.
Citera
2020-09-27, 08:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag tror många slutat med att jobba hemma. Man har sett att smittan kraftigt avtagit och värderar sociala livet på jobbet samt att man där har en riktig arbetsplats med höj och sänkbart skrivbord så man kan stå upp en del och jobba samt en riktig kontorsstol. Betydligt bättre än att sitta vi köksbordet hemma och jobba. Dessutom lider nog många av den ensamhet det är att jobba själv.

Javisst är det säkert skolöppningar där man träffar sina kompisar och planerar fester ihop. Jag hade nog själv som 20-åring prioriterat fest med kompisarna samt träffa tjejer än risken att åka på en veckas "förkylning" vilket de säkert ser det som. Party kommer driva på smittspridningen och sedan går de hem och smittar sina föräldrar.
Citera
2020-09-27, 08:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm med Björn Eriksson har en del handlingskraft och kanske kan göra något regionalt i strid med FHM och Tegnell.

Tegnell vill ju driva på det här för att uppnå flockimmunitet (vilket han inte medger). Han förminskar läget till "långsam ökning", "viss ökning" och vi "testar mycket mer". Han tycker det är ett bra läge att ta bort besöksförbudet på äldreboenden samt höja sammankomstgränsen från 50 till 500.

Just Tegnells ordval har jag länge reagerat starkt mot, redan mycket tidigt i pandemin använde han alltid de ord som du anger. Detta har medverkat till att ingjuta en falsk trygghet i folk och under de första månaderna kunde man höra yngre säga att - jag hjälper till med flockimmuniteten - när de satt tätt tillsammans på olika uteserveringar i landet ( Stockholm ).
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 08:18.
Citera
2020-09-27, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag förstår att det finns press från alla möjliga instanser. Bra ändå att regeringen stod emot sammankomstgränsen. Den blir fortsatt 50. Att ta bort besöksförbudet i detta läge är jag däremot rädd för att det är illa tajmat.
Citera
2020-09-27, 08:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom är Sveriges sjukvårdspersonal fullständigt utmattade pga den hårda pressen i våras, detsamma gäller inte för våra grannländer däremot.

Vansinne!
Ja, så är det tyvärr. Utöver det var de jäkligt sura i slutet av våren och början av sommaren. De har kanske inte hunnit förlåta ännu…
Men vi delar situationen med sjukvårdspersonal som är fullständigt utmattade med vissa andra länder också och många av de länderna tampas nu också med ett folk som har tröttnat på restriktioner. Ur den synpunkten har vi en viss fördel. Jag tror de flesta Svenskar skulle acceptera ny åtgärder. Vårt problem ligger ju i att våra myndigheter gjort och gör för lite. Sedan vill vi nog inte se lika dåliga ut igen jämfört med våra grannländer. Liksom våra grannländer klarar nog av ganska måna restriktioner utan att protestera för de har sett vad som skedde med oss om man gör för lite.
Citera
2020-09-27, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, självklart har det med skolorna att göra. I Danmark står 10-29-åringar för 50% av smittspridningen. UK och Belgien säger samma sak.

Ja. Många länder säger samma sak. Att skolorna driver smittan. I Israel har man sett jättetydligt samband mellan öppna skolor och ökad smittspridning. Är väl egentligen bara i Sverige man förnekar sambandet. Intressant dock att smittan börjat öka exponentiellt i Stockholm 3 veckor efter skolorna öppnade. Jag tror ju inte att det är någon slump. Det funkar inte att hålla avstånd i skolan och barn är barn. De skrattar, busar och umgås tätt inpå varandra.
Citera
2020-09-27, 08:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ja, detta för mig är anmärkningsvärt ignorant, att så många inte begriper att man köper sig tid för att på så sätt få mer kunskap om viruset och dess verkningar osv.

Jag förstår inte varför detta är så svårt att begripa för så många?

En hyfsat stor del av det svenska folket kan liknas en skock får som följer och anpassar sig efter sin herde Löfven & Co. Alla ska ju tänka likadant i detta land och det är väldigt lågt i tak i Sverige. Så den blinda fårskocken tänker inte självständigt, djupanalyserar inte och ifrågasätter därmed inte heller. Sedan har vi givetvis en stor del intelligenta människor också men det kan vara svårt för dessa att nå fram då de ska 'tystas' om inte ifrågasättandet faller inom regeringens och medias ramar. Jag var kraftig motståndare till att de inte agerade Dag 1. för att vinna tid. Jag trodde inte ett dugg på flockimmunitet i april/maj. Allt var vansinne. Nu är vi i detta läge och vi kan nästan bara sätta vår tilltro till att viruset blir mildare i sin form samt fungerande behandlingsmetoder då viruset är så vida spritt nu. Vissa regioner går att förskona lokalt fortfarande men storstäder är rätt kört. Men trots behandlingsmetoder vet vi inte vilka långsiktiga skador vissa kommer få leva med länge eller permanent.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-09-27 kl. 08:31.
Citera
2020-09-27, 08:26
Medlem
Sunimods avatar
På torsdag öppnar vi upp alla äldreboenden för besök igen. Då kan mormor och morfar äntligen få träffa sina anhöriga och krama om barnbarnen igen.

"-Ingen fara mamma, Lucas är bara lite snuvig, som han brukar vara så här på hösten. Ingen feber alls"

Utan åtgärder mot smittspridning kommer öppningen av äldreboenden bli en katastrof anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in