2020-09-27, 08:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant: tillräckligt många aktiva smittkluser kan kanske forma en våg. Nu tror jag, iof, inte att det kommer att fortsätta med den exponentiella ökning du beskriver. Jag vill inte hellre skrämma dig ytterligare. Men om SARS-COV2 är en säsongsbunden smitta så har vi nu bara sett en liten lätt ökning under försäsongen. I december kan det hela ta fart ordentligt, för att kulminera stort i April. Vi får komma ihåg att utbrottet under senvintern och under våren, eventuellt, kan ha varit en avhuggen SARS-COV2 säsong. Men detta är, förstås, bara spekulationer ifrån min sida. Den empiriska verkligheten får utvisa hur det egentligen förhåller sig. Det bästa vore om det bara rör sig om en "testingepedemic".
Ola, poängen är inte att som Tegnell rulla tummarna och hoppas på Flockimmunitet och se skiten skena iväg. Poängen är att agera tidigt på ökad smitta innan det skenar iväg. Om man agerar tidigt behöver inte restriktionerna bli så hårda samt man förhindrar sjukdom och död.

Ökningen är ingen testing-epidemic. Det där har du kopierat från Tegnell och Trump.

Från lägesrapporterna i Stockholm

"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

Nu har inte test-statistiken för vecka 39 (nuvarande) kommit än men du kan inte förklara den enorma ökningen (nästan faktor 4) på två veckor i Stockholm med ökad testning.
Citera
2020-09-27, 08:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror många slutat med att jobba hemma. Man har sett att smittan kraftigt avtagit och värderar sociala livet på jobbet samt att man där har en riktig arbetsplats med höj och sänkbart skrivbord så man kan stå upp en del och jobba samt en riktig kontorsstol. Betydligt bättre än att sitta vi köksbordet hemma och jobba. Dessutom lider nog många av den ensamhet det är att jobba själv.

Javisst är det säkert skolöppningar där man träffar sina kompisar och planerar fester ihop. Jag hade nog själv som 20-åring prioriterat fest med kompisarna samt träffa tjejer än risken att åka på en veckas "förkylning" vilket de säkert ser det som. Party kommer driva på smittspridningen och sedan går de hem och smittar sina föräldrar.

Så kan det säkert vara. Förstår mig inte riktigt på folks prioriteringar där. Att man hellre vill ha ett höj och sänkbart skrivbord och riskerar att drabbas av SARS-covid19. Vad är potentiellt värst?

Det är nog precis som du säger men de flesta tänker väl inte längre än vad näsan räcker. De tänker inte ens på sina egna föräldrar.
Citera
2020-09-27, 08:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
På torsdag öppnar vi upp alla äldreboenden för besök igen. Då kan mormor och morfar äntligen få träffa sina anhöriga och krama om barnbarnen igen.

"-Ingen fara mamma, Lucas är bara lite snuvig, som han brukar vara så här på hösten. Ingen feber alls"

Utan åtgärder mot smittspridning kommer öppningen av äldreboenden bli en katastrof anser jag.
Att det även ska ske i Stockholm låter mycket galet. De borde haft öppet en period under sommaren istället.

Jag förstår att de äldre förstås måste få besök. Men kan man inte hitta på något klurigt? Typ snabbtest för de som ska besöka äldreboenden... De som är negativa får komma och hälsa på!
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-27 kl. 09:10.
Citera
2020-09-27, 08:35
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Många länder säger samma sak. Att skolorna driver smittan. I Israel har man sett jättetydligt samband mellan öppna skolor och ökad smittspridning. Är väl egentligen bara i Sverige man förnekar sambandet. Intressant dock att smittan börjat öka exponentiellt i Stockholm 3 veckor efter skolorna öppnade. Jag tror ju inte att det är någon slump. Det funkar inte att hålla avstånd i skolan och barn är barn. De skrattar, busar och umgås tätt inpå varandra.

Självklart sprids det i skolorna. Så länge vi har öppna skolor så går inte viruset att stoppa så den biten är redan körd. Det som också stör mig är att regeringen och FHM aldrig kommer erkänna deras fel och falska information i detta.
Citera
2020-09-27, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
På torsdag öppnar vi upp alla äldreboenden för besök igen. Då kan mormor och morfar äntligen få träffa sina anhöriga och krama om barnbarnen igen.

"-Ingen fara mamma, Lucas är bara lite snuvig, som han brukar vara så här på hösten. Ingen feber alls"

Utan åtgärder mot smittspridning kommer öppningen av äldreboenden bli en katastrof anser jag.

Jag är också rädd att det går åt helvete rent ut sagt. Känns klart illavarslande att detta ska ske samtidigt som kurvorna går åt helt fel håll.
Citera
2020-09-27, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Självklart sprids det i skolorna. Så länge vi har öppna skolor så går inte viruset att stoppa så den biten är redan körd. Det som också stör mig är att regeringen och FHM aldrig kommer erkänna deras fel och falska information i detta.

Är heller ingen slump att smittan minskade kraftigt under sommarlovet till nära noll. Om en månad är det väl höstlov visserligen men det lovet är nog för kort för att ha någon reell inverkan. Jag tror dock inte att vare sig regering eller FHM kommer lägga två strån i kors för att bryta den utveckling vi nu ser. De kommer inte att stänga skolorna. Jag är rädd för att det snart kommer vara fullt på sjukhusen igen. Känns klart olustigt det här. Det gör mig både oroad och direkt rädd faktiskt.
Citera
2020-09-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom är Sveriges sjukvårdspersonal fullständigt utmattade pga den hårda pressen i våras, detsamma gäller inte för våra grannländer däremot.

Vansinne!

Sjukvårdens katastrofala läge har jag försökt förklara i flera veckor, men medelsvensken är döv och blind.

Jag var själv verksam i covidvården i våras och har jobbat 20 + år inom Landstinget (en av Sveriges största dyraste och sämsta arbetsgivare), men det är knappt någon som lyssnar på mig iaf.

Sjukvården var i kris redan innan coronakrisen, och är nu totalt trasig. Den sk vårdskulden kommer aldrig att försvinna (och ingen har tänkt göra nåt åt den heller), personalen är sopslut, liksom pengarna och de materiella resurserna.

Samtidigt flyr vettiga erfarna anställda, trötta på kassa chefer, kassa löner osv.

Kommer det en till virusvåg redan i höst är vi så körda ...

Jag kommer garanterat inte att kliva in i covidvården igen.

Samtidigt kan staten inte hjälpa att svenskar är dumma i huvudet.

Några av mina släktingar åkte nyss till Spanien ... tre av dom är rökare, en av rökarna är dessutom överviktig, och bara en har antikroppar ... vilka j-a idioter .... alla fyra jobbar dessutom inom vården ....

Och samtidigt demonstrerar människor mot restriktioner ...

Med såna här medborgare är det svårt att navigera i kris.

Finns det nåt sämre land att åka till än Spanien just nu?
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-09-27 kl. 08:59.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Är heller ingen slump att smittan minskade kraftigt under sommarlovet till nära noll. Om en månad är det väl höstlov visserligen men det lovet är nog för kort för att ha någon reell inverkan. Jag tror dock inte att vare sig regering eller FHM kommer lägga två strån i kors för att bryta den utveckling vi nu ser. De kommer inte att stänga skolorna. Jag är rädd för att det snart kommer vara fullt på sjukhusen igen. Känns klart olustigt det här. Det gör mig både oroad och direkt rädd faktiskt.

Ja det kommer braka loss i Sverige när vården kolappsar. De kanske sätter in panikåtgärder när detta sker kring nov/dec men då är det redan försent. Öppna skolor i höst/vinter driver smittan.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm med Björn Eriksson har en del handlingskraft och kanske kan göra något regionalt i strid med FHM och Tegnell.

Tegnell vill ju driva på det här för att uppnå flockimmunitet (vilket han inte medger). Han förminskar läget till "långsam ökning", "viss ökning" och vi "testar mycket mer". Han tycker det är ett bra läge att ta bort besöksförbudet på äldreboenden samt höja sammankomstgränsen från 50 till 500.

Gyllene tillfälle för Tengele att öka spridningen efter vårens misslyckande. Snopet för honom att smittan avtog snabbare än han trodde men svårt reglera en exponentiell funktion med veckor i fördröjning.

Den här gången gör han nog inte om sitt tidigare misstag.
Citera
2020-09-27, 09:06
Medlem
Citat:
Jag är också rädd att det går åt helvete rent ut sagt. Känns klart illavarslande att detta ska ske samtidigt som kurvorna går åt helt fel håll.

Så mycket för att skydda de äldre?
Citera
2020-09-27, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Så mycket för att skydda de äldre?

Tror ändå att det finns en god tanke bakom. Att bryta isoleringen. Är dock rädd att det blir samma sak dom en dödsdom vore nog bra om dessa möten kunde ske på ett säkert sätt. Gärna utomhus vid ett stort bord så det går att hålla 2-3 meters avstånd. Samtidigt betyder ju den ökande samhällssmittan att det finns stor risk för att personalen drar in smittan igen. Inte är det lätt det här inte. Allra bäst vore förstås om åldringarna kunde flytta tillbaks till sina anhöriga igen och alla sätta sig i karantän till vi har vaccin. Fast det innebär förstås en stor påfrestning det med.
Citera
2020-09-27, 09:21
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får komma ihåg att utbrottet under senvintern och under våren, eventuellt, kan ha varit en avhuggen SARS-COV2 säsong. .

Precis, där sa du något klokt, coronan kom ju till Europa och nordöstra USA på en tid på året när den redan börjar få en hel del emot sig (mer sol, vi är mer utomhus) ... vi vet egentligen inte de relativa bidragen från restriktioner, säsong, och immunitet till kurvan. Risken finns ju att man övertolkat effekter av restriktioner och immunitet - och vad vi egentligen såg i april och maj mest var en naturlig säsongsmässig nedgång (undantaget kanske Järvafältet i Stockholm, Södertälje och någa platser till där man nog helt klart fick en herd immunity effekt tidigt).
Tiden får utvisa hur det står till... och hur det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in