2020-09-26, 15:38
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det byggs för att efterfrågan finns.
Ärligt talat betvivlar jag det. De som klagar mest på bostadsbristen (fattiglapparna, svennar och blattar), kommer knappast att kunna bosätta sig i det nya miljonprogrammet som byggs just nu.

Det byggs snarare för att det har beslutats av det planekonomiska systemet, i form av allmännytta, bankkonsortier och politruker från vänster till höger.
2020-09-26, 16:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ärligt talat betvivlar jag det. De som klagar mest på bostadsbristen (fattiglapparna, svennar och blattar), kommer knappast att kunna bosätta sig i det nya miljonprogrammet som byggs just nu.

Det byggs snarare för att det har beslutats av det planekonomiska systemet, i form av allmännytta, bankkonsortier och politruker från vänster till höger.

Fattiglapparna får förstås ta de sämsta och billigaste bostäderna.
2020-09-26, 18:14
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Fattiglapparna får förstås ta de sämsta och billigaste bostäderna.
Så blir det naturligtvis. Vilket ger en press nedåt på bostadspriserna.
2020-09-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Med bara några dagar kvar av September kan nog BR-marknaden summeras till marginellt back. Inte lika illa som det såg ut efter första halvan, utan snarare sidledes och ligger kvar och tuffar på vid 2016 års nominella nivåer.

Villor? Rätt upp i kaklet. Detta blir nog bostadsmarknadens första (visserligen fortfarande bara nominellt) ATH på drygt 3 år.

En av få positiva utvecklingar för svensken just nu, som med eller utan avsikt uppvärderar frihet och ägande.
Tillägg till detta vad gäller BR-marknaden: marginellt back, under vad som verkar bli rekord-volym. Är det skiljsmässorna som börjar synas månne? Vi får se hur detta spelar ut den svagare delen av året. Augusti är alltid en otroligt stark månad för bostadsrätter (oväntade skolstarter, jobbstarter, sparande Q1/Q2, osv, osv), men även September är generellt en hyfsad månad. Oktober - December brukar däremot vara tyngre. Eventuella corona-effekter får vi nog vänta på till Q2 2021, men man kan ju börja få indikationer på vartåt det barkar nu under höst/vinter.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-26 kl. 18:36.
2020-09-26, 19:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Du menar att du lyckades läsa deras hemsida helt utan att se uttrycket BRF 2.0 och vad det innebär?
Efterfrågan på den typen av bostäder är alltså låg. Därför konkade de.
Frågan gällde typ av bostad. Inte finansieringsform.
Vad är det för bekymmer med deras bostäder? Fel tapeter? För små fönster?

(Den normala finansieringen på 1980 talet motsvarade BRF2.0. Föreningen hade skyhöga lån. Månadsavgiften var skyhög. Och insatsen var 4 månadslöner eller så).

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Bara för att det råder brist på bostäder betyder det inte att man kan ge samhall en driva byggmaterial och vänta sig en fin skyskrapa. Vissa företag drivs helt enkelt dåligt.
Vill du nu ändra dig och säga att det inte är något problem med den typ av bostäder de bygger. Utan istället handlar det om att de inte var konkurrenskraftiga i ledningen?
2020-09-26, 19:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så blir det naturligtvis. Vilket ger en press nedåt på bostadspriserna.

Nej inte alls. Nya bostäder produceras om det finns efterfrågan, inte annars.
2020-09-26, 19:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur kommer utbudet av bostäder att påverka bostadspriserna?
Blir det överutbud så faller priserna något samtidigt som produktionen haltas.

Citat:
I min stad byggs det enormt mycket, brf, hyres, villor, radhus. Det är en ren bonanza för baltiska och polska byggjobbare. Givetvis även industriellt och infrastruktur, som serverhallar, järnväg och gator, men det kanske inte hör hit.
Låter som det finns en efterfrågan då som gör att utvecklarna och fastighetsbolagen ser en möjlighet att gå runt.

Citat:
Jag kan tänka mig att den s.k. "bostadsbristen" snart är borta.
Om vi haft bostadsbrist skulle nyproduktionen rampats upp. Istället har den fallit sedan 2007.

Citat:
Även om jag tror att många av dessa nya bostäder inte finner boenden, eftersom kostnaderna för dessa fuskbyggen är för höga. Men på något sätt stuvas det väl in folk, kanske genom offentligt lånefinansierade subventioner.
Det är ingen som är intresserad av de nyproducerade bostäderna??

Ser du en möjlighet att gå in och bygga bättre bostäder till lägre pris?
Låter som du har sett en affärsmöjlighet här.

Citat:
Men ändå, känns det inte som att vi snart har väldigt mycket boyta per capita. Borde det inte reflekteras i priserna, eller kommer vi att skaffa större, slå ut väggar, osv?
Vi har legat runt 43 kvm/person, har jag för mig att det varit. Och det är ju en del. Vet inte om folk i allmänhet är så sugna på att öka det.
Det har ju spekulerats en del om att hemmajobbare skulle vilja öka på bostaden. Men jag är lite tveksam då de flesta nog ser detta som temporärt.

Men villorna stiger ju i pris så något kanske det ligger i det.
2020-09-26, 20:35
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ingen som är intresserad av de nyproducerade bostäderna??
Att ingen är intresserad har jag väl aldrig påstått. Hur fan kan du tro det? Läs vad folk skriver istället för att tro saker mellan raderna.

Färre kommer att ha råd med de priser som råder för nyproduktion. Visst kommer vissa att ha råd med nyproduktion, välbeställda som jag. Flyttar själv snart till nyproducerad takvåning med takterrass och ljuvlig utsikt. Men då tillhör jag den översta decentilen i samhället.
Citat:
Ser du en möjlighet att gå in och bygga bättre bostäder till lägre pris?
Låter som du har sett en affärsmöjlighet här.
Varför låter det så? Kan inte se att jag påstår att det går att bygga billigare. Det blir svårt att göra när vi redan använder polacker och balter samt använder byggnadsmaterial och moduler från en oligopolliknande byggarmarknad.
Citat:
Vi har legat runt 43 kvm/person, har jag för mig att det varit. Och det är ju en del. Vet inte om folk i allmänhet är så sugna på att öka det.
Nej, trenden går definitivt mot mindre boytor, speciellt i städerna. Jag tror vi kommer att komma tillbaka till de tider då barnfamiljer trängde ihop sig. Själv delade jag rum med min bror under min uppväxt.
2020-09-26, 20:47
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Frågan gällde typ av bostad. Inte finansieringsform.
Vad är det för bekymmer med deras bostäder? Fel tapeter? För små fönster?

(Den normala finansieringen på 1980 talet motsvarade BRF2.0. Föreningen hade skyhöga lån. Månadsavgiften var skyhög. Och insatsen var 4 månadslöner eller så).

Vill du nu ändra dig och säga att det inte är något problem med den typ av bostäder de bygger. Utan istället handlar det om att de inte var konkurrenskraftiga i ledningen?
Jag la fram flera tänkbara faktorer som kan ha lett till Well fastigheters fall som inte beror på en generellt vikande efterfrågan på marknaden.

Enligt en användare var hela upplägget en blåsning från början och inga bostäder var tänkt att byggas.
2020-09-26, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Tillägg till detta vad gäller BR-marknaden: marginellt back, under vad som verkar bli rekord-volym. Är det skiljsmässorna som börjar synas månne? Vi får se hur detta spelar ut den svagare delen av året. Augusti är alltid en otroligt stark månad för bostadsrätter (oväntade skolstarter, jobbstarter, sparande Q1/Q2, osv, osv), men även September är generellt en hyfsad månad. Oktober - December brukar däremot vara tyngre. Eventuella corona-effekter får vi nog vänta på till Q2 2021, men man kan ju börja få indikationer på vartåt det barkar nu under höst/vinter.

Tror det är skilsmässor. Om du går in på länken nedan och trycker ’per rum’ i andra diagrammet så ser du att ettor och tvåor stigit kraftigt medan treor och fyror minskat i pris. Antar att när folk skiljer sig säljer de i högre utsträckning treor och fyror och köper ettor eller tvåor.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter/36m-rum
2020-09-26, 23:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Att ingen är intresserad har jag väl aldrig påstått.
Har jag inte påstått heller. Eller menar du att jag har det?

Du har dock kommit så nära man kan att påstå det. Genom att säga att majoriteten kommer stå tomma. Förstår du inte det?

Citat:
Hur fan kan du tro det? Läs vad folk skriver istället för att tro saker mellan raderna.
Det är just läser vad folk skriver jag gör. Men gör du det? Vilka var de sista 2 tecknena i ditt citat?
Är de krumelurerna okända för dig?

Citat:
Färre kommer att ha råd med de priser som råder för nyproduktion.
Det är konsistent med ditt påstående att många kommer stå tomma.

Men folk i Rinkeby hade dock råd med BRF i Rinkebyterassen.

Citat:
Men då tillhör jag den översta decentilen i samhället.
Inte när det gäller läsförståelse.

Citat:
Varför låter det så? Kan inte se att jag påstår att det går att bygga billigare.
Du hävdar överprissättning. Det innebär att du ser att du kan göra detta billigare. Annars kan ut inte uttala dig i frågan.
Var det ett grundlöst uttalande av dig?

Citat:
Nej, trenden går definitivt mot mindre boytor, speciellt i städerna. Jag tror vi kommer att komma tillbaka till de tider då barnfamiljer trängde ihop sig. Själv delade jag rum med min bror under min uppväxt.
SCB har data sedan 2012. Där ser jag inget ändring. Varken upp eller ned.

Låt dig inte luras av kommuner med hög andel flerfamiljshus. De har lägre kvm per person. Av just skälet flerfamiljshus. Villor har betydligt högre kvm/person.
2020-09-27, 17:51
Medlem
Furbo2020s avatar
Även Riksbanksledamöterna oroas av risken för en bostadsbubbla, så påståendet att att någon sådan risk inte föreligger är alltså inte helt okontroversiellt.

"Riksbanken har länge varnat för hushållens höga skulder som den anser ökar risken för en bostadsbubbla. Sedan 90-talet har hushållens skulder mer än fördubblats som andel av deras inkomster. Och svenskarna har idag näst störst skulder per invånare i hela EU".

Det betyder självklart inte att vi har en bubbla som måste spricka under dramatiska former - men det är oroande när vice Riksbankschef skriver att de saknar valmöjligheter och MÅSTE hålla reporäntan fortsatt låg - och kanske en återgång till minusränta trots de risker det medför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in