2020-09-24, 21:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Där gick Well Fastigheter i konkurs. Vem blir det härnäst?
Om utvecklarna konkar så antar jag det råder överskott på bostäder.

Annars borde dom vara fullt sysselsatta med att producera bostäder. Detta är ju ett grundskott under vattenlinjen för de som pratar om bostadsbrist.
2020-09-25, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du producerar mest bara personangrepp.
Du måste verkligen arbeta på självkänslan. Nu har jag just hyllat dig för att du gissade helt rätt. När byggarbetarna krävde att få gå ner i lön 2017 så hade det snabbt effekten att bostadspriserna kraschade. De byggarbetare som ville gå ned mest i lön arbetade på nybyggda bostadsrätter i Stockholms Län. Där ville väldigt många gå ned 20-25% i lön, och priserna speglade sedan mycket riktigt detta. Sluta gråta, bra jobbat.
2020-09-25, 05:02
Medlem
Med bara några dagar kvar av September kan nog BR-marknaden summeras till marginellt back. Inte lika illa som det såg ut efter första halvan, utan snarare sidledes och ligger kvar och tuffar på vid 2016 års nominella nivåer.

Villor? Rätt upp i kaklet. Detta blir nog bostadsmarknadens första (visserligen fortfarande bara nominellt) ATH på drygt 3 år.

En av få positiva utvecklingar för svensken just nu, som med eller utan avsikt uppvärderar frihet och ägande.
2020-09-25, 10:47
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Om utvecklarna konkar så antar jag det råder överskott på bostäder.

Annars borde dom vara fullt sysselsatta med att producera bostäder. Detta är ju ett grundskott under vattenlinjen för de som pratar om bostadsbrist.

Det är inte brist på den typ av bostäder som Well Fastigheter producerade. Så mycket är sant.
2020-09-25, 20:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är inte brist på den typ av bostäder som Well Fastigheter producerade. Så mycket är sant.
Tja tittar jag på deras hemsida så verkar det vara ganska typiska bostäder. Var det sådana du menade?
2020-09-25, 23:49
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tja tittar jag på deras hemsida så verkar det vara ganska typiska bostäder. Var det sådana du menade?
Du menar att du lyckades läsa deras hemsida helt utan att se uttrycket BRF 2.0 och vad det innebär?
Efterfrågan på den typen av bostäder är alltså låg. Därför konkade de.

Bara för att det råder brist på bostäder betyder det inte att man kan ge samhall en driva byggmaterial och vänta sig en fin skyskrapa. Vissa företag drivs helt enkelt dåligt.
Senast redigerad av bajssprutan 2020-09-25 kl. 23:53.
2020-09-26, 04:19
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Du menar att du lyckades läsa deras hemsida helt utan att se uttrycket BRF 2.0 och vad det innebär?

Bara för att det råder brist på bostäder betyder det inte att man kan ge samhall en driva byggmaterial och vänta sig en fin skyskrapa. Vissa företag drivs helt enkelt dåligt.

Well fastigheter är inga riktiga bostadsbolag. Deras syfte var att lura
så många som möjligt och sedan försvinna.
Jag har skapad en sida här om det företaget.
2020-09-26, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Efterfrågan fanns ju uppenbarligen då det tydligen var nästan 1000 pers som tecknat sig för Urban park. Projektet hade totalt ca 1000 bostäder, så måste ju innebära att det var nästan slutsålt.
Men de hade väl inte ens ansökt om bygglov för projektet, så antagligen fanns inga planer på att faktiskt bygga skiten.
2020-09-26, 10:08
Medlem
Imnshos avatar
Hur kommer utbudet av bostäder att påverka bostadspriserna?

I min stad byggs det enormt mycket, brf, hyres, villor, radhus. Det är en ren bonanza för baltiska och polska byggjobbare. Givetvis även industriellt och infrastruktur, som serverhallar, järnväg och gator, men det kanske inte hör hit.

Jag kan tänka mig att den s.k. "bostadsbristen" snart är borta. Även om jag tror att många av dessa nya bostäder inte finner boenden, eftersom kostnaderna för dessa fuskbyggen är för höga. Men på något sätt stuvas det väl in folk, kanske genom offentligt lånefinansierade subventioner.

Men ändå, känns det inte som att vi snart har väldigt mycket boyta per capita. Borde det inte reflekteras i priserna, eller kommer vi att skaffa större, slå ut väggar, osv?
2020-09-26, 11:12
Medlem
https://www.di.se/nyheter/fordonsjattarna-sager-upp-tusentals-oro-for-fler-varsel/

"Fordonsjättarna säger upp tusentals – oro för fler varsel
Även om efterfrågan på bilar och lastbilar ökat efter vårens ras försvinner jobb på de svenska fordonsbolagen. Volvo Cars och Volvokoncernen är i slutskedet av sina förhandlingar för att säga upp tjänstemän.

Underleverantörerna oroar sig för fler varsel om permitteringsmöjligheterna tas bort."

Tiotusentals människor kommer att bli av med jobbet. Men bostadspriserna ska fortsätta upp.

Men så länge vi har en abnorm invandring så kommer inte bostadsmarknaden att krascha. In med fler boskap. Både röstboskap och bostadsboskap. Allt för att rädda den svenska medelklassen!

Vårt land är ett skämt.
2020-09-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
https://www.di.se/nyheter/fordonsjattarna-sager-upp-tusentals-oro-for-fler-varsel/

"Fordonsjättarna säger upp tusentals – oro för fler varsel
Även om efterfrågan på bilar och lastbilar ökat efter vårens ras försvinner jobb på de svenska fordonsbolagen. Volvo Cars och Volvokoncernen är i slutskedet av sina förhandlingar för att säga upp tjänstemän.

Underleverantörerna oroar sig för fler varsel om permitteringsmöjligheterna tas bort."

Tiotusentals människor kommer att bli av med jobbet. Men bostadspriserna ska fortsätta upp.

Men så länge vi har en abnorm invandring så kommer inte bostadsmarknaden att krascha. In med fler boskap. Både röstboskap och bostadsboskap. Allt för att rädda den svenska medelklassen!

Vårt land är ett skämt.

Det är 2000 personer. Inte tiotusentals. Dessutom har Volvo Group börjat kalla tillbaka konsulter.

Volvo Cars har varje månad sedan april slagit försäljningsrekord jämfört med samma månad 2019. XC40 BEV, volvos första elbil är helt slutsåld för iår. Den kostar över 650ksek. I Kina har man redan tillväxt jämfört med 2019 och man räknar med mellan -5 till -10% totalt i antal sålda bilar när året summeras. Det är bättre än samtliga premium biltillverkare förutom Tesla.

Varför vill du se den svenska medelklassen på gatan?
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-09-26 kl. 14:06.
2020-09-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hur kommer utbudet av bostäder att påverka bostadspriserna?

I min stad byggs det enormt mycket, brf, hyres, villor, radhus. Det är en ren bonanza för baltiska och polska byggjobbare. Givetvis även industriellt och infrastruktur, som serverhallar, järnväg och gator, men det kanske inte hör hit.

Jag kan tänka mig att den s.k. "bostadsbristen" snart är borta. Även om jag tror att många av dessa nya bostäder inte finner boenden, eftersom kostnaderna för dessa fuskbyggen är för höga. Men på något sätt stuvas det väl in folk, kanske genom offentligt lånefinansierade subventioner.

Men ändå, känns det inte som att vi snart har väldigt mycket boyta per capita. Borde det inte reflekteras i priserna, eller kommer vi att skaffa större, slå ut väggar, osv?

Det byggs för att efterfrågan finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in