2020-09-26, 11:15
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Fan vad surt! Men detta kan Microsoft och Xbox tjäna på.
Fiasko utan dess like.
jag menar, jag förstår inte riktigt problemet. Det är ju Komplett problemet ligger hos i så fall som tillät förbokningar sen före sommaren, som det står. Webhallen gjorde det samma. Det finns de av oss som förbeställde den i fjol (jag den 31:a juli t ex). Klart att alla som beställer idag inte kommer att vara med i första, andra, eller ens tredje vågen, då de är såpass sent ute med att förboka. Jag är inte ens säker på att jag kommer vara med bland första vågen då det fanns folk som förbokade i april i fjol.

Finns det nån konsoll där alla som har förhandsbokats har fått den dag 1?

"Markus Sebastian Christensen (26) bestilte også sin PlayStation 5 godt i forveien, den 7. juni i år, og har fått en like sur beskjed som Haugen."
7:e juni är inte särskilt gott i förväg om man verkligen vill ha konsollen och om man är såpass entusiastisk att man försöker hålla ens lite koll på när och var man kan boka.

Att han får den först i sommar beror inte nödvändigtvis på Sony, utan att han bokade såpass sent att det finns såpass många före honom att det helt enkelt inte finns nog med konsoller för att ge honom den tidigare.

"– Komplett har solgt mange, mange tusen PlayStation 5. Den svært sterke etterspørsel er sjelden kost for Komplett, og vår største utfordring nå er å få produsenten til å levere nok til de mange tusen som har bestilt og kommer til å bestille. Vi gjør alt i vår makt for å levere konsollene så raskt som mulig til våre kunder, sier Hovland."
Vanligtvis så får en stor butik några hundra konsoller på sin höjd i Norden. Så om det är "många, många tusen" som har beställt är det klart att det kommer att ta sig lilla tid.

Sony kan bara producera så många konsoller på kort tid. Särskilt nu under corona-tider.
Citera
2020-09-26, 15:20
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _AlleMan_
Hur tror ni det kommer se ut i butiker på releasedagen? Hann inte förbeställa och vill inte vänta flera månader på att få tag på ett. Tror ni det kommer vara möjligt att få tag i ett i en fysisk butik?
Bumpar denna lite. Är det ens någon mening att åka till t.ex. Elgiganten och köa på releasedagen?
Citera
2020-09-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Bumpar denna lite. Är det ens någon mening att åka till t.ex. Elgiganten och köa på releasedagen?

Ja, Elgiganten etc kommer att ha ett antal i butik på releasedagen. De som förbokade via nätet har inget med de enheterna som kommer till butikerna att göra. Men kom ihåg att det inte lär vara många som kommer till butikerna så det gäller att vara bra i tid
Citera
2020-09-26, 18:43
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdkakall
Ja, Elgiganten etc kommer att ha ett antal i butik på releasedagen. De som förbokade via nätet har inget med de enheterna som kommer till butikerna att göra. Men kom ihåg att det inte lär vara många som kommer till butikerna så det gäller att vara bra i tid
Undra om dom tillåter "Boka och hämta i butik". Då kan ju folk boka upp innan man ens hinner in i butiken.
Citera
2020-09-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Undra om dom tillåter "Boka och hämta i butik". Då kan ju folk boka upp innan man ens hinner in i butiken.

Jag arbetade på Elgigaten för ett par år sedan och om jag inte minns fel kunde man inte göra det på vissa speciella releases. Har ingen aning om hur det är nu men skulle inte tippa på att man kan
Citera
2020-09-26, 21:37
Medlem
Ser att priset för XSS är 299€ i Tyskland (XSX var 499€ men är slutsåld nu och därmed visas inget pris):
https://www.amazon.de/Microsoft-Xbox-Series-X-1TB/dp/B087VM5XC6/ref=mp_s_a_1_4?dchild=1&keywords=xbox%2Bseries%2Bx %2Bkonsole&qid=1601148624&sprefix=xbox%2Bser&sr=8-4&th=1&psc=1
Enligt vad jag vet är det 16% moms på allt i Tyskland, hur kommer det sig att de säljs för 299/499? Någon som vet?
Senast redigerad av TheWanderer86 2020-09-26 kl. 21:40.
Citera
2020-09-26, 23:40
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allafolkehorungar
Varför vill man ha ps5 på release?

Finns inga bra spel vid lanseringen.
Säg nu inte Demon Souls...
Mycket beror på hypen bara. Läser en del på sidorna som säljer och mycket såna kommentarer. Men jag ska väl inte säga alltför mycket har själv varit där en gång. Kommer ihåg när jag fixade ett wii på release. Sen satt jag där med trista wii sports efter att ha klarat twilight princess och konsolen samlade damm. Det misstaget gör man inte om. Nu tog det typ ett år efter ps4 release som jag skaffade den. Och lika lär det bli med PS5. Annars sitter man där med en konsol som inte används.
Citera
2020-09-26, 23:42
Avstängd
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allafolkehorungar
Varför vill man ha ps5 på release?

Finns inga bra spel vid lanseringen.
Säg nu inte Demon Souls...

Samma med folk som köar för att få den senaste iphonen först. Man tror man är häftig och inne att ha en sak alla kommer ha senare ändå. Men man tror sig vara bättre bara för man får den lite tidigare. Töntigt eller hur?
Citera
2020-09-27, 04:19
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWanderer86
Ser att priset för XSS är 299€ i Tyskland (XSX var 499€ men är slutsåld nu och därmed visas inget pris):
https://www.amazon.de/Microsoft-Xbox-Series-X-1TB/dp/B087VM5XC6/ref=mp_s_a_1_4?dchild=1&keywords=xbox%2Bseries%2Bx %2Bkonsole&qid=1601148624&sprefix=xbox%2Bser&sr=8-4&th=1&psc=1
Enligt vad jag vet är det 16% moms på allt i Tyskland, hur kommer det sig att de säljs för 299/499? Någon som vet?

299/499 euro är officiella priserna. I Sverige läggs det på massa skatter för att finansiera massinvandringen.
Citera
2020-09-27, 04:24
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Mycket beror på hypen bara. Läser en del på sidorna som säljer och mycket såna kommentarer. Men jag ska väl inte säga alltför mycket har själv varit där en gång. Kommer ihåg när jag fixade ett wii på release. Sen satt jag där med trista wii sports efter att ha klarat twilight princess och konsolen samlade damm. Det misstaget gör man inte om. Nu tog det typ ett år efter ps4 release som jag skaffade den. Och lika lär det bli med PS5. Annars sitter man där med en konsol som inte används.

PS5 är bakåtkompatibel med PS4. Så du kommer aldrig få slut på spel vid release.
Citera
2020-09-27, 11:04
Medlem
james031s avatar
Är det bara förbeställare som de är lansering för i november eller kommer butikerna få in ett antal i butik också?
Citera
2020-09-27, 12:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james031
Är det bara förbeställare som de är lansering för i november eller kommer butikerna få in ett antal i butik också?

Troligen bar de som förbokat med tanke på att det är ett begränsat antal pga rådande omständigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in