2020-09-26, 14:04
Medlem
Död o återfödds avatar
alarmistiska

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också en fråga till dig. Vad hände med din grotta där man gick in i en annan värld genom ett vattenfall? Det är fascinerande att Tegnell och Gisecke är dina nya "gudar". Har du hittat grottan än, om så kommer jag gärna och tittar? Vi lever mitt i en pandemi, försök åtminstone tänka på andra människor som kanske inte har den turen i livets lotteri som du har? Ur det perspektivet så var din grotta harmlös, cool, men harmlös.

Vi lever mitt i en pandemi?

Verkligen?

Hur vore det om du tog vetenskapen till hjälp, och kollar upp om ditt alarmistiska påstående stämmer?:

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac

Lust att vidhålla din lögn?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-26 kl. 14:08.
Citera
2020-09-26, 14:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är väl det enda fallet i Sverige? För att det ska påverka flockimmuniteten värt namnet så skulle jag säga minst 1% av bekräftade fall, dvs. när vi börjar närma oss tusen bekräftade fall av återinfektion i Sverige, då finns det skäl till oro.
Och vi vet ju inte ens att detta är återinfektion. Följande alternativ finns, kanske inte jättetroliga om man först tänker efter, men att det händer på 1 person av 90 000 är absolut inte omöjligt för något av följande:

- Rester av döda virusrester finns kvar efter första infektionen.
- Hon blev utsatt för viruset en andra gång, men blev inte sjuk. Det råkade sammanfalla att hon testades samtidigt som hon också hade en helt vanlig förkylning..
- Vid något av sjukdomstillfällena visade testet fel.
- Vid något av sjukdomstillfällena förväxlades hennes test med en annan person.
- Hon ljuger, och har manipulerat testresultaten, antingen med hjälp av aftonbladet, någon läkare, eller fotoshopskunning vän.

Grejen är ju den att ingen vet hur många som varit smittade i Sverige. Förekommer siffror på mellan 100 tusen till 1 miljon, om inte fler ändå. Skulle det vara 1 miljon som varit smittade i Sverige betyder det att 9/10 inte ens är testade. För att man helt säkert skulle kunna belägga återinfektion krävs det egentligen först ett positivt test (gärna flera så det inte är testet det är fel på), sedan flera negativa test under en period, för att därefter avrunda med flera positiva test några månader senare. Bara där har vi säkert sorterat ut 999 av 1000 enbart pga testförfarandet. Det är svårt att leda i bevis vissa saker, men motsatsen är minst lika svår att leda i bevis. Dvs, att immuniteten varar generellt mycket längre. Många önskar sig nog minst 1 år av immunitet, men då ska vi komma ihåg att i Sverige har den ju bara varit allmänt känd/spridd sedan månadsskiftet feb/mars, dvs bara cirka 6 månader.

Tycker ändå att det väcker viss oro med dessa bekräftat återinfekterade som vi får rapporter om runt om i världen. Jag personligen tror ju att det är äkta fall.
Citera
2020-09-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att ingen vet hur många som varit smittade i Sverige. Förekommer siffror på mellan 100 tusen till 1 miljon, om inte fler ändå. Skulle det vara 1 miljon som varit smittade i Sverige betyder det att 9/10 inte ens är testade. För att man helt säkert skulle kunna belägga återinfektion krävs det egentligen först ett positivt test (gärna flera så det inte är testet det är fel på), sedan flera negativa test under en period, för att därefter avrunda med flera positiva test några månader senare. Bara där har vi säkert sorterat ut 999 av 1000 enbart pga testförfarandet. Det är svårt att leda i bevis vissa saker, men motsatsen är minst lika svår att leda i bevis. Dvs, att immuniteten varar generellt mycket längre. Många önskar sig nog minst 1 år av immunitet, men då ska vi komma ihåg att i Sverige har den ju bara varit allmänt känd/spridd sedan månadsskiftet feb/mars, dvs bara cirka 6 månader.

Tycker ändå att det väcker viss oro med dessa bekräftat återinfekterade som vi får rapporter om runt om i världen. Jag personligen tror ju att det är äkta fall.

Visst, men vad spelar det för någon roll om någon blir smittad en eller två eller åtta gånger, om det i vart fall inte mer än en gång blir så stora symptom att det blir aktuellt med någon testning.
Citera
2020-09-26, 14:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hela filosofin att inte använda skyddsmask hänger på att Cov-2 viruset inte är luftburet.
Det finns gott om forskningsmaterial som visar att viruset kan faktiskt sprida sig via små aerosoler i luften.
Därför skyddsmask är nödvändig att använda om man vill skydda sig själv och andra runtomkring.
Försiktighetsprincipen säger att det är klokt att använda skyddsmask trots att det kanske inte finns tillräckligt med forskning som visar effektiviteten.
De biverkningar sim du nämner är inte dödande men Cov-2 viruset är dödande.
Jag har aldrig hört talas om att någon har dött av att använda skyddsmask. Däremot det rapporteras dödsfall i alla åldersgrupper dagligen av Cov-2.
Sunt förnuft säger att tillämpa försiktighetsprincipen tills frågan om skyddsmask är grundlig undersökt.

Varför går vi inte omkring med skyddsmasker och gasmasker för att skydda oss emot säsongsinfluensorna, som dödar i princip lika mycket som coovid?

I bland annat Norge och Finland var flunsan dödligare än coovid i år...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-26 kl. 14:14.
Citera
2020-09-26, 14:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det förefaller relativt troligt att Covid-19, precis som influensan, dödar folk. Varför är det då rationellt att stänga ner samhället när Covid-19 härjar men inte influensan?

Jag vill se kraftigare åtgärder mot epidemin, men jag är inte en helt entusiastisk anhängare av "lockdowns".

Citat:
Jag förstår genuint inte logiken bakom detta, framförallt inte i ett framtidsperspektiv när det utvecklas ett vaccin som man kan utgå från än ungefär i paritet med influensa-vaccinet i hur effektivt det fungerar gentemot personer i riskgrupper. Människor kommer dö i Covid-19 tills den dagen du och jag dör även med ett vaccin likt vi sett de senaste åren med influensan. Varför är det då en rationell tanke att stänga ner samhället likt vi sett på senare tid?

Men jag svarade ju på just det. Anledningen är att influensan redan har fått stadigt fäste.

Dessutom så handlar det inte enbart om att räkna dödsfall. Det handrar även om risken för bestående skador hos överlevarna.

Citat:
Tror någon, handen på hjärtat, att Covid-19 kommer försvinna?

Nej, nu är det för sent. Anders Tegnell har fått som han ville.

Jag anser att Anders Tegnell bör hållas ansvarig för att han välkomnade ett nytt okänt virus med öppna armar. Även andra europeiska smittskyddsmyndigheter har del i skulden att retirera i det kritiska inledningsskedet.
Citera
2020-09-26, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Visst, men vad spelar det för någon roll om någon blir smittad en eller två eller åtta gånger, om det i vart fall inte mer än en gång blir så stora symptom att det blir aktuellt med någon testning.

Ur ett immunitetsperspektiv och smittspridarperspektiv spelar det ju viss roll. FHM gick väl ut med att om man ha konstaterade antikroppar skulle man kunna betrakta sig som immun samt även besöka riskgrupper. Det senare är förstås väldigt illa om folk går runt och tror att de inte kan sprida smitta, men sedan gör det ändå. Då är det ju riktigt illa.
Citera
2020-09-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Kan nagon forklara for mig hur det kommer sig att Kina's siffror ar lagre an Sveriges?

Antar att du trollar..., men finns det någon som tror på kommunistdiktaturens propagandasiffror? Såg f ö att du och någon till spekulerar i smittspridningen i Afrika. Vad tror du om siffrorna från Afrika om du tänker till lite? I de flesta länder i Afrika är medellivslängden dessutom under 60 år
Citera
2020-09-26, 14:17
Medlem
Skolor är en katalysator för samhällsspridningen.

Barn blir sällan allvarligt sjuka men de eldar på smittan.
Inget område kommer få bukt med spridningen utan att begränsa smittspridningen lokalt via skolor.

I UK är skolor den drivande platsen för smittspridningen
:
https://twitter.com/marteneriksson/status/1309767749896409088

Citat:
I Nederländerna utgör skolor ~50% av alla kluster:
https://twitter.com/marteneriksson/status/1309767758033362944
Citera
2020-09-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ur ett immunitetsperspektiv och smittspridarperspektiv spelar det ju viss roll. FHM gick väl ut med att om man ha konstaterade antikroppar skulle man kunna betrakta sig som immun samt även besöka riskgrupper. Det senare är förstås väldigt illa om folk går runt och tror att de inte kan sprida smitta, men sedan gör det ändå. Då är det ju riktigt illa.

Det är väl antalet allvarliga fall som avgör om det är illa eller inte? Om de som är smittade har inga eller så lindriga symptom att de tänker på att testa sig, så spelar det knappast någon roll om hela världen har det samtidigt.
Och, som sagt, om det förekommer är det garanterat väldigt ovanligt. Så mycket tester som görs just nu hade det garanterat fångat upp fler fall om det förekommit ens på promillenivå.
Citera
2020-09-26, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Skolor är en katalysator för samhällsspridningen.

Barn blir sällan allvarligt sjuka men de eldar på smittan.
Inget område kommer få bukt med spridningen utan att begränsa smittspridningen lokalt via skolor.

I UK är skolor den drivande platsen för smittspridningen
:
https://twitter.com/marteneriksson/status/1309767749896409088

https://twitter.com/marteneriksson/status/1309767758033362944

Kommersiella snabbtest i hemmet (bankID) innan utgång blir antagligen standard 2021.

Kontrollstationer med magnetkort, scannas i affärer/kollektivtrafik/skola/omsorg/flygplatser/tull/arbete.
Senast redigerad av snuttis 2020-09-26 kl. 15:13.
Citera
2020-09-26, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är väl antalet allvarliga fall som avgör om det är illa eller inte? Om de som är smittade har inga eller så lindriga symptom att de tänker på att testa sig, så spelar det knappast någon roll om hela världen har det samtidigt.
Och, som sagt, om det förekommer är det garanterat väldigt ovanligt. Så mycket tester som görs just nu hade det garanterat fångat upp fler fall om det förekommit ens på promillenivå.

Så många som 50% av de sjuka bedöms ju vara asymptomatiska. Asymptomatiska sprider ändå smitta omkring sig. Jag tror det är en viktig anledning till att denna sjukdom har fått så stor spridning i många länder. Folk går runt och smittar, men de vet inte ens om själva att de är sjuka. Den som blir smittad kan bli svårt sjuk och tom avlida.
Citera
2020-09-26, 14:57
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför går vi inte omkring med skyddsmasker och gasmasker för att skydda oss emot säsongsinfluensorna, som dödar i princip lika mycket som coovid?

I bland annat Norge och Finland var flunsan dödligare än coovid i år...

I Sverige var det å andra sidan 100 år sen en flunsa dödade fler än Covid. Nåt som indikerar att vi gjort nåt fel. Vad är det som skiljer Sverige från jämförbara länder med lägre spridning? Varför är smittspridningen och dödstalen så låga i Asien??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in