2020-09-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men i så fall - varför blev det ett sådant himla liv, och hets med att få fram ett nytt vaccin och aggressiva vaccinationskampanjer för alla åldrar, inte bara gamla - när viruset kom tillbaka år 2009 och pandemin gavs namnet "Svininfluensan"?
Det blev nog extra mycket liv för att man, bara nåt decennium innan, upptäckte att spanska sjukan också var ett H1N1-virus.
Citera
2020-09-25, 23:15
Medlem
Citat:
Fast nu hänger jag inte med. Menar du att Spanska sjukan sköljde över oss i form av en säsonginfluensa, i alla år mellan 1921 och 2008, men sedan plötsligt muterade till något livsfarligt igen år 2009? I så fall tycker man att de nya barn som föddes allteftersom, borde ha smittats under årens lopp, och att det inte borde ha funnits så mycket underlag till en pandemi år 2009.

Och vad var det förresten som hade muterat? Båda antigenerna var ju desamma 2009 som 1918. Vad är det mer som kan mutera på ett influensavirus?

(Jag måste sova nu, men läser ditt svar i morgon!)

Läs denna:

https://www.ecdc.europa.eu/en/pandemic-influenza/facts/questions-and-answers
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja jag förstår vad du menar, du vet förresten inte när Folkhälsomyndigheten kommer lägga upp sin rapport om vad R talet är nu? Senast dom rapporterade var i början av september då var R 0.94
måste vara högre nu.
Det är många som efterlyser det. Varför har de inte skakat fram det?

David Steadson
@DavidSteadson
Folkhälsomyndigheten has not reported R since September 5, so thought I'd run the numbers myself, using the same EpiEstim software Folkhalsomyndigheten was using to calculate R, with the parameters they reported. They may have tweaked them, so might be some minor differences.
Friday Stockholm hit ca Rt 1.7, Sweden ca Rt 1.2 Grimasansikte

Above 1 means you're starting to look at exponential-like growth again.

Tip: "Estim" in the name of the software is short for *estimate* and there's different ways of calculating this.
https://twitter.com/DavidSteadson/status/1308921676835545088?s=20

Det är också en sak som gör att man undrar för det verkar inte vara svårt att få fram.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De som inte är intresserade av corona, varför är de ens i tråden för att hacka på folk som faktiskt intresserar sig för den?

Tycker de kan gå ut och cykla istället för att gnälla.

Det är som att säga att de som inte är intresserade av konspirationer (konspirationsförnekare) inte borde få delta i konspirationstrådar...

Jag har en fråga till dig:

Hur i hela friden lyckades WHO med konststycklet att övertala nästan hela jordens befolkning (hjältarna Tegnell och Giesecke lät sig inte mutas, tack och lov) att gå omkring med immunförsvagande mun-blöjor, 24/7, över käften?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-25 kl. 23:22.
Citera
2020-09-25, 23:21
Medlem
Citat:
Det blir antagligen som med Spanska sjukan a.k.a. Svininfluensan. Efter 90 år kunde det komma tillbaka, men även då mycket begränsat jämfört med första gången, p.g.a. att det åter hade blivit tillräckligt många individer, som inte var immuna. De riktigt gamla var dock vid det tillfället - 2009 - immuna, eftersom de hade haft Spanska sjukan som barn. Spanska sjukan brände igenom hela befolkningen, och många unga som inte hade medfödd motståndskraft dog, och hann aldrig få avkomma. Därför var svenska folket skyddade mot det viruset väldigt länge (och vaccinationen år 2009 var egentligen inte nödvändig alls, det borde Tegnell ha fattat - nu gjorde vaccinet mer skada än nytta på särskilt unga människor).

Jag hoppas bara att coronan inte har den likheten med spanskan, att den tar våra unga i andravågen som är på gång nu? Jag har två barn i den generationen, så det känns inte bra alls. Det är ju främst i den gruppen ökningen sker nu, och en av de två som rapporterades döda i går, var tydligen en ung person. Men Tegnell teg förstås ihjäl närmare detaljer. OM det är så, så hinner vaccinet inte fram...
Riktigt så var det inte, men nästan.

Ganska snart efter spanska sjukan så etablerade sig influensa H1N1 som en säsongsinfluensa. Men den trängdes bort av Asiaten H2N2, 1957.

Så personer över 60 år hade antikroppar mot svininfluensan. Inte för att de levde under spanska sjukan, utan för att de hade haft säsongsinfluensa innan 1957, som alltså var H1N1 innan den trängdes undan av Asiaten.

Asiaten trängdes i sin tur bort av Hong Kong H3N2, som är vår vanliga influensa A idag.
Citera
2020-09-25, 23:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det blev nog extra mycket liv för att man, bara nåt decennium innan, upptäckte att spanska sjukan också var ett H1N1-virus.

Och för att unga var främst drabbade . Lyssnade just på P3 Dokumentär. Ganska intressant. Tips
Citera
2020-09-25, 23:31
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är som att säga att de som inte är intresserade av konspirationer (konspirationsförnekare) inte borde få delta i konspirationstrådar...

Hur i hela friden lyckades WHO med konststycklet att övertala nästan hela jordens befolkning (hjältarna Tegnell och Giesecke lät sig inte mutas, tack och lov) att gå omkring med immunförsvagande mun-blöjor, 24/7, över käften?

Fråga till dig.

Kan du visa något som helst vetenskapligt stöd för att munskydd är "immunförsvagande".

Sicket nonsens du häver ur dig...
Citera
2020-09-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I det läget, så är det sedan länge för sent att göra någonting. Väldigt få kommer att tycka att dödsfallen är önskvärda. Men folk kommer att vara uppgivna.

Folkhälsomyndighetens, och regeringens, stora brott, var att släppa in en ny okänd sjukdom, och låta sjukdomen få fäste i befolkningen. Det var ett medvetet val att låta smittbärare flöda in över gränsen. Myndigheterna försökte inte ens hejda virusets inträde till Sverige. Det gjordes inga försök att hindra viruset från att få fäste.

Ifall influensan var en ny och okänd sjukdom, så skulle jag protestera mot en strategi som går ut på att medvetet låta influensan spridas, och få stadigt fäste i befolkningen. Jag skulle protestera mot en strategi som går ut på att myndigheterna överlåter ansvaret för smittskydd till medborgarnas egna immunförsvar. Jag skulle protestera mot en strategi som går ut på att låta influensan skörda dom offer som influensan vill ha.

Det förefaller relativt troligt att Covid-19, precis som influensan, dödar folk. Varför är det då rationellt att stänga ner samhället när Covid-19 härjar men inte influensan? Jag förstår genuint inte logiken bakom detta, framförallt inte i ett framtidsperspektiv när det utvecklas ett vaccin som man kan utgå från än ungefär i paritet med influensa-vaccinet i hur effektivt det fungerar gentemot personer i riskgrupper. Människor kommer dö i Covid-19 tills den dagen du och jag dör även med ett vaccin likt vi sett de senaste åren med influensan. Varför är det då en rationell tanke att stänga ner samhället likt vi sett på senare tid? Tror någon, handen på hjärtat, att Covid-19 kommer försvinna?
Citera
2020-09-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad menar du med stöd? Ekonomiskt? Taxi? Du inser att välfärds-Sverige är beroende av att folk är på plats och arbetar va? Exempelvis inom äldreomsorg, skola och dagis?
Allt det där löser sig. Det gäller att hålla stängd tills det finns en lösning i form av vaccin.
Det är många länder som har gjort det och lyckas med det.
Kanada betalar 2000 dollar per invånare för att folk ska stanna hemma. Det har de gjort sen April.
De har samma skattesystem som vi har. Skillnaden är att när det behövs spenderar de för folket.
De kör inte med en fiktiv flockimmunitet historia för att spara pengar.
Citera
2020-09-25, 23:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Fråga till dig.

Kan du visa något som helst vetenskapligt stöd för att munskydd är "immunförsvagande".

Sicket nonsens du häver ur dig...

Varsågod, en hel tråd om just detta:

(FB) Munskydd ökar infektionsrisken - Är ineffektiva enligt all tillgänglig forskning...

Följande öppna brev har skrivits under av över 400 belgiska läkare och av över 1000 av annan sjukvårdspersonal. Brevet är ställt till alla belgiska myndigheter och alla belgiska medier den 5 september 2020:

https://anthropocene.live/2020/09/22/brev-fran-400-lakare/

"Att bära munskydd är inte utan biverkningar. Syrebrist (huvudvärk, illamående, trötthet, förlust av koncentration) uppträder ganska snabbt, en effekt som liknar höjdsjuka.

Varje dag ser vi nu patienter klagar över huvudvärk, problem med bihålorna, andningsproblem och hyperventilation på grund av att de bär mask.

Dessutom leder den ackumulerade CO2-gasen till en giftig försurning av organismen som påverkar vår immunitet...
"

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-25 kl. 23:59.
Citera
2020-09-25, 23:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Var nyss på bolaget i Farsta med helmasken på.

30 cm avstånd mellan folk, fullpackade affärer.

Vad är det för helmask, stridsmask 90? Trist att folk inte följer uppmaningarna.
Citera
2020-09-25, 23:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

De har direktkontakt med makten fattar du väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in