Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Det förefaller relativt troligt att Covid-19, precis som influensan, dödar folk. Varför är det då rationellt att stänga ner samhället när Covid-19 härjar men inte influensan?
Jag vill se kraftigare åtgärder mot epidemin, men jag är inte en helt entusiastisk anhängare av "lockdowns".
Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Jag förstår genuint inte logiken bakom detta, framförallt inte i ett framtidsperspektiv när det utvecklas ett vaccin som man kan utgå från än ungefär i paritet med influensa-vaccinet i hur effektivt det fungerar gentemot personer i riskgrupper. Människor kommer dö i Covid-19 tills den dagen du och jag dör även med ett vaccin likt vi sett de senaste åren med influensan. Varför är det då en rationell tanke att stänga ner samhället likt vi sett på senare tid?
Men jag svarade ju på just det. Anledningen är att influensan redan har fått stadigt fäste.
Dessutom så handlar det inte enbart om att räkna dödsfall. Det handrar även om risken för bestående skador hos överlevarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Tror någon, handen på hjärtat, att Covid-19 kommer försvinna?
Nej, nu är det för sent. Anders Tegnell har fått som han ville.
Jag anser att Anders Tegnell bör hållas ansvarig för att han välkomnade ett nytt okänt virus med öppna armar. Även andra europeiska smittskyddsmyndigheter har del i skulden att retirera i det kritiska inledningsskedet.