2020-09-26, 10:59
Medlem
Hennes bok lär ju bestå av samma rappakalja som pågått i media sista tiden. Vad skulle det vara för nyhet i detta mästerverk annars? Står det hur dom hade kuttrasju i sänghalmen eller något annat smaskigt? Jag är så trött nu på människan och nu är det dags för journalisterna att lägga locket på.
Citera
2020-09-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Visst blir man trött på hennes skruvade svar på frågorna...
https://www.expressen.se/nyheter/qs/mona-sahlin-ni-har-haft-er-berattelse-nu-berattar-jag/
Det var en bra intervju, om än man hade velat ha ytterligare följdfrågor. Man ser så väl hur hon ljuger och inte klarar av att svara på frågorna, det går dit hän så hon nästan bryter i gråt på slutet.

Finns det några som helst uppgifter på vad det där jobbet i New York skulle handla om?
Eller det är ännu en lögn.

Under tre år ska hon ha lånat ut sammanlagt tre miljoner till Labbe, samtidigt som hon drar på sig omfattande skatteskuld som hamnar hos fogden.

Rörelsen lär nog inte stödköpa hennes bok och dela ut som seminariematerial till medlemmarna.
Säljer inte boken, trots omfattande gratisreklam, är det nog det sista vi sett av Sahlin.
Citera
2020-09-26, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Herregud vad trött man blir på människan. Att hon orkar själv dra med dessa snyfthistorier..

"Mona Sahlin: Jag tänkte inte att jag agerade brottsligt"

Nä. Precis. Som Göran Persson sa är inte tänkandet Mona Sahlins starka sida. Det är inte heller de kriminellas som sitter inne.

Men det är ingen ursäkt för att man agerar brottsligt. Och man SKA ha ett straff, när man väl har åkt fast för att ha gjort det.

Att skriva ett osant intyg TRE gånger i rad sker inte av en slump eller av slarv. Lika lite som att köpa prylar för privat konsumtion för 54.000kr på statens kontokort även EFTER att man redan har fått en tillsägelse - nä Mona. Det hände inte pga "slarv".

Allt det där ägde rum för att Mona struntar i reglerna - precis som de som sitter inne. Gång efter gång ville hon visa att hon minsann gör lite som hon själv behagar och ingen kan komma åt henne. Hon satt ju "näst till kungen".. Om någon skulle upptäckta "slarvet" skulle hon bara komma med en lögn som hon brukade göra och då skulle det vara business as usual.

Nu blev det inte så och nu har kärringen mage att klaga. Det beteendet liknar också de kriminellas som sitter inne. Då är det samhällets fel, skolans fel, soc:s fel, och Gudfaders fel att de återigen sitter inne..

Samma svar i Expressen där hon tom antyder att journalisten är ute efter henne:

Citat:
Vem tog initiativet till att det skulle se ut så här på intygen?

– Jag skrev det jag var övertygad om att det skulle bli. Jag har skrivit intyg åt andra personer som jag jobbat med. Det är en ganska vanlig procedur att skriva arbetsgivarintyg när folk till exempel behöver köpa, låna eller få kontrakt på lägenheter. När du frågar är det som om just vi två hade nån särskild pakt ihop, så är det inte.

Citat:
Hur kommer det sig att du var villig att ta den risken – alltså att göra den här saken, det här osanna intygandet, som riskerade att påverka ditt viktiga arbete som nationell samordnare mot våldsbejakande extremism men också ditt eftermäle, din politiska gärning – för nåt sånt här?

Nu låter det på dig som om jag var supermedveten om när jag skrev detta att allt var osant och skulle rasa.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mona-sahlin-ni-har-haft-er-berattelse-nu-berattar-jag/

Hon erkänner alltså att hon skrivit många fler intyg, hur många av dem har ett sanningsenligt innehåll, har åklagaren tittat på det undrar man?

Hennes svar visar med all tydlighet att hon inte förstått att hon begått allvarliga brott, total avsaknad av självinsikt och ödmjukhet. Hon tillhör sosseadeln och har rätt att fuska, lura och bedra på skattebetalarnas bekostnad.

För övrigt var hon ju fullständigt värdelös som nationell samordnare mot extremism, det är alla eniga om. Både religiös extremism och klankriminalitet växte lavinartat under hennes tid på den posten och hon gjorde ingenting åt det.
Citera
2020-09-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Ifrån samma text:

https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/det-var-nog-anda-tur-att-hon-inte-blev-statsminister/
Så Cecilia Hagen konstaterar alltså att det var ett bostadslån som Labbe var ute efter.
Okej, då vet vi det.
Ja det är bedrägeri att uppvisa ett "insynsskyddat intyg" på 3 ggr hans egentliga inkomst.
Inget annat än bluff och bedrägeri.
Så Mona Sahlin visste alltså om vad intyget skulle användas till, eller hur ?
Då är ju bägge skyldiga till bedrägligt förfarande gentemot banken/kreditinstitutet.

Vet vi vilken bank de försökte blåsa ?
Hade de någon banktjänsteman på "insidan" som var känd för att ge kändisar vidlyftiga
lånelöften, eller ?

Men Mona måste ju vetat om att de var ute och trampade vatten ute på riktigt djupt grumligt vatten, eftersom toppjobbet ju skulle ge honom 250 000 kr/mån. Och Mona Sahlin lika mycket.
Men det hade väl knappt räckt till ändå, eftersom boendet i tex New York är ju så jävla dyrt ändå ?
Och hur skulle Labbe kunna betala för tre boenden, dels BRF Solsidan, dels sin egen villa, och dels ett boende i New York ?
Nej -- det här är något lurt alltihopa.
Om hon visste att det var 250 000 kr/mån som gällde så hade hon ju lika gärna kunnat skriva 250 000 kr/mån eller hur ?
Mona var ju övertygad säger hon ju ?

De har bevisligen inte räknat efter utan bara huggit till med någon siffra som skulle få banken och BRF att nappa. Vad som sedan skulle hända väl när lånet dragits i hamn, det har jag ingen susning om.
Det viktigaste kan ha varit att erhålla lånelöftet, inte att fullfölja lånet. Och att Labbe avsåg att hoppa av i sista stund.
Lånelöftet kanske skulle sedan använts i någon annan affär, i något annat syfte och mot någon annan bank. Det viktiga var troligen att höja Labbes kreditvärdighet, och låneutrymme.
De kanske inte avsåg att fullfölja köpet alltså.
Och behövde 10 miljoner till något annat ? Fan vet egentligen ?
Kanske ett slags pyramidlånespel (*), där successivt högre och högre krediter skulle begäras, och sluta med ett jättelån, och att de sedan rymmer utomlands ?
Trist nog förstod inte Labbe att han kunde förlora handpenningen ändå, även om det fanns en sådan klausul. Som nu har hänt att dödsboet har antagligen inga tillgångar kvar.
Ska inte gå in i detalj hur ekobrottslingar bär sig åt. Det är långt utanför trådens ämne.

Men allvarligt talat så gissar jag att det var "någon" bland Sossarna själva på Sveavägen 68 som läckte och skvallrade.
Kan ju varit någon vanlig kontorspersonal eller städare som sett papper och kontoutdrag som verkade hittepå ? Och en massa flygbiljetter ?
Jag tror att intresset hos PK-MSM för Mona Sahlins svindlerier inte var så stort faktiskt.
PK-MSM inbillade sig nog på allvar att Mona Sahlin var seriös i sin fight mot extremism, och att det hon höll på med var - Just det:"Allå, allå - Hemliga Armén på riktigt".
Och att Labbe var just det: smygbögen Löjtnant Grüber och litade till 100 % på Monas bisarra bortförklaringar.

Men de här två snillena kan faktiskt ha varit så dumma att de själva kontaktade PK-MSM och tyckte det var fruktansvärt att Labbe nekades medlemskap i BRF, pga att ordföranden tyckte att intyget såg skumt ut ?
Jag menar att Mona Sahlin hade ju vid upprepade tillfällen pushat för att Labbe skulle få den ena fördelen efter den andre. Så det vore inte otänkbart att det var de själva som agerade visselblåsare ?
Och blåste sig själva, de ser ju inte sig själva utifrån, vilken kapitallånekarusell som de drog igång, ingen självinsikt alltså.

Finns en nyupplagd recension av Mona Sahlins bok här (bakom betalvägg):
https://www.gp.se/cmlink/mona-sahlins-bittra-politiska-testamente-1.34551216?ajax=true&site=2.189&page=2.209
Har inte ids läsa den, men det kommer väl

(*) BTW: Araberna är experter på att dra igång sådana pyramidlånespel, gärna med några (unga) målvakter, som letar krediter hela tiden. Ska inte gå in på detta. Men dessa lånepyramider ser helt okej ut utifrån. Att de ser välskötta ut. Men tittar man närmare så är det mycket trafik in och ut på kontona. I regel kombinerat med ockerräntor gentemot folk som inte har någon kreditvärdighet alls.
Knarkbaronen Manuel Noriegas framfart i Panama med enorma summor kokaindrogpengar drog igång sådana pyramidlånespel där tyvärr. Eftersom dessa pengar letade sig fram till bankerna. Där många privatpersoner blev drabbade.
Nu tycker jag att de här två Labbe och Mona gillar att synas, så det är inte så troligt att de sysslar med droger. Nej det var något annat som lockade ?

Lånelöftet som man får för ett köp av en bostadsrätt gäller inte för köp av något annat. Så det löftet skulle inte Labbe ha kunnat använda för att exempelvis köpa en Ferrari.

Sen har du helt rätt i när du frågar varför Mona inte skrev ett intyg på 250.000kr/mån istället. Hon var ju övertygad om det – lika övertygad som att hon skulle fixa lönehöjningen från regeringskansliet..

Det var förresten Labbes fru som betalade handpenningen på en miljon, efter att ha sålt sin villa. Jag har inte kollat det, men jag tror att det var frun som ägde villan där paret bodde och det var den villan som såldes inför köpet av Solsidan.

Själv undrar jag varför frun inte stod med när Labbe ansökte om lånelöftet? Varför skulle Labbe ensam stå för lånet/ägandet, medan frun ändå delfinansierade köpet? Om paret inte hade ett äktenskapsförord skulle Labbe ha fått hälften av värdet i bostadsrätten dvs. de pengar som frun hade investerat..
Citera
2020-09-26, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
...

Finns det några som helst uppgifter på vad det där jobbet i New York skulle handla om?
Eller det är ännu en lögn.

...

Vad jag kan komma ihåg så cirkulerade det några vaga rykten om ett FN-jobb åt Mona Sahlin men vad jag kan bedöma så var det aldrig på allvar tal om att utnämna henne till nåt sånt.
Det handlar nog snarare om att hon lobbade för det och i sin lala-värld trodde att det skulle bli så eftersom hon ville det.
Citera
2020-09-26, 11:26
Medlem
Förstår hon inte hur märkligt det låter för normala människor att Labbe har ett heltidsjobb för 42 000 i månaden där han sen får ”dubbelt så mycket” att göra och ska ha 60 tusen.
Hur skulle han då ha tid med att leverera ytterligare ett heltidsjobb i Sahlins privata sold?

För de flesta här i landet skulle 42 tusen vara en bra lön, få av landets löntagare här i landet har så lite att göra under sin arbetstid att de skulle kunna ta på sig dubbelt upp att göra.

Att man får mer kvalificerade arbetsuppgifter eller är mycket nyttig för företaget och får betydande löneökning är en annan sak.

Lite följdfrågor med den vinklingen hade inte skadat. Hon har ju gjort karriär i ett parti som påstår sig företräda vanligt folk.
Citera
2020-09-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad jag kan komma ihåg så cirkulerade det några vaga rykten om ett FN-jobb åt Mona Sahlin men vad jag kan bedöma så var det aldrig på allvar tal om att utnämna henne till nåt sånt.
Det handlar nog snarare om att hon lobbade för det och i sin lala-värld trodde att det skulle bli så eftersom hon ville det.
Hon hade tidigare försökt sig på att få ILO och något annat liknade ställe, t.o.m. så att S nominerade henne en gång. Men ärligt talat tror jag inte S är speciellt intresserad av att få "slarvmajan" på framträdande internationella positioner, risken att hon skulle skada partiet är allt för stor.

Hon fick ju jobbet som extremistsamordnare av Allians-regimen, efter att hon själv gjort påstötningar hos ansvarig minister.
Senast redigerad av nbsp 2020-09-26 kl. 11:32.
Citera
2020-09-26, 11:33
Medlem
Citat:
Samma svar i Expressen där hon tom antyder att journalisten är ute efter henne:

Hon erkänner alltså att hon skrivit många fler intyg, hur många av dem har ett sanningsenligt innehåll, har åklagaren tittat på det undrar man?

Hennes svar visar med all tydlighet att hon inte förstått att hon begått allvarliga brott, total avsaknad av självinsikt och ödmjukhet. Hon tillhör sosseadeln och har rätt att fuska, lura och bedra på skattebetalarnas bekostnad.

För övrigt var hon ju fullständigt värdelös som nationell samordnare mot extremism, det är alla eniga om. Både religiös extremism och klankriminalitet växte lavinartat under hennes tid på den posten och hon gjorde ingenting åt det.

Antingen är hon totalkorkad = ska inte sitta på beslutsfattande position. Eller sen är hon djupt oärlig och har en kriminell hjärna = ska inte sitta på beslutsfattande position.

Hennes gärningar ska INTE kallas för "Toblerone-affären" eller "slarv". De ska kallas för det de handlade om: Användandet av arbetsgivarens kontokort till privata köp och osant intygande.
Senast redigerad av sno 2020-09-26 kl. 11:41.
Citera
2020-09-26, 11:49
Avstängd
Citat:
Hon hade tidigare försökt sig på att få ILO och något annat liknade ställe, t.o.m. så att S nominerade henne en gång. Men ärligt talat tror jag inte S är speciellt intresserad av att få "slarvmajan" på framträdande internationella positioner, risken att hon skulle skada partiet är allt för stor.

Hon fick ju jobbet som extremistsamordnare av Allians-regimen, efter att hon själv gjort påstötningar hos ansvarig minister.

Just det, det var även alliansregeringen som nominerade henne till ILO-jobbet, märkligt nog. Hennes tentakler spänner över hela det politiska fältet uppenbarligen.
Hur Reinfeldt tänkte när de utnämnde henne till samordnare mot extremism är svårt att förstå och framförallt på vilka meriter hon fick det jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Antingen är hon totalkorkad = ska inte sitta på beslutsfattande position. Eller sen är hon djupt oärlig och har en kriminell hjärna = ska inte sitta på beslutsfattande position.

Hennes gärningar ska INTE kallas för "Toblerone-affären" eller "slarv". De ska kallas för det de handlade om: Användandet av arbetsgivarens kontokort till privata köp och osant intygande.

Det roliga är ju att inför hotet att dras till rättegång så erkände hon osant intygande och fick dagsböter i ett strafföreläggande. Detta var uppenbart enbart för att hon inte är dummare än att hon fattade att skulle det här gå till rättegång så skulle mycket mer läggas i dagen om hela den här skumraskaffären.

Och nej, att gång på gång ertappas med fusk och bedrägeri under åren är såklart inte slarv, det är medveten kriminalitet. Dessutom har hon gång efter annan haft obetalda skulder hos kronofogden som gällde skatter hon inte betalade in, hon som skröt med att "det är häftigt att betala skatt".
Senast redigerad av BWisser 2020-09-26 kl. 11:51.
Citera
2020-09-26, 11:55
Medlem
Citat:
Just det, det var även alliansregeringen som nominerade henne till ILO-jobbet, märkligt nog. Hennes tentakler spänner över hela det politiska fältet uppenbarligen.
Hur Reinfeldt tänkte när de utnämnde henne till samordnare mot extremism är svårt att förstå och framförallt på vilka meriter hon fick det jobbet.

Det roliga är ju att inför hotet att dras till rättegång så erkände hon osant intygande och fick dagsböter i ett strafföreläggande. Detta var uppenbart enbart för att hon inte är dummare än att hon fattade att skulle det här gå till rättegång så skulle mycket mer läggas i dagen om hela den här skumraskaffären.

Och nej, att gång på gång ertappas med fusk och bedrägeri under åren är såklart inte slarv, det är medveten kriminalitet. Dessutom har hon gång efter annan haft obetalda skulder hos kronofogden som gällde skatter hon inte betalade in, hon som skröt med att "det är häftigt att betala skatt".
Kanske var typ tack för valsegern 2010, att M fick sitt bästa valresultat sen början av 1900-talet hade nog inte så lite att göra med att S ställde upp med den korkade Mona som partiledare.

Reinfeld kunde räkna med att när det gick åt skogen skulle all skit hamna på sossarna.
Citera
2020-09-26, 11:55
Medlem
Min brors kusins avatar
Fick höra ett roligt skvaller idag. Träffade en peson jag känner lite flyktigt, han berättade om en fest i samband med Elmia mässan där den kände bilbärgaren Svempa deltog. Han hade berättat om hur han började i branschen och "att i baksätet satt eller låg Mona Sahlin"
Citera
2020-09-26, 12:00
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Stämmer det att hon frågade Birgitta Ohlsson? Otroligt i så fall. Lite som Fredrik Reinfeldt som bara får skituppdrag. Måste vara förödmjukande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in