2020-09-26, 02:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du är nog inte svagbegåvad, men du är en notoriskt intetsägande debattör.
Jag hade kunnat skriva att du måste vässa argumenten, vilket jag tidigare också gjort, men det finns ju inte ens några argument att vässa. Det sista jag vill är att nedvärdera dig, utan vill dig väl.
Jag efterlyser en konstruktiv debatt på forumet och ser gärna motargument, men jag anser inte att dina inlägg om SE bidrar till det, och jag kan inte heller se att du är nåbar med argument.
Jag tycker att jag har rätt att framföra de synpunkterna efter att jag lagt ner timmar på att svara på dina inlägg i tråden om Skandiamannen. Det har förvisso inte varit förgäves, utan jag har svarat pga att jag haft förhoppningen att andra skulle läsa.

Ja.

Fråga: Vad tror du om den här mannen i mörk/blå täckjacka som med långa bestämda steg går norrut på östra trottoaren kort före mordet? Han som Schaeffer mötte?

Har lite svårt att få ihop honom med det vi vet om NF.

Schaeffers observation kan alltså vara den första vi har av GM före mordet. I så fall inklivande i handlingen söderifrån.

Kan det finnas andra vittnen i det området som också såg honom? Någon i bilarna som råkade titta mot östra trottoaren?

Tycker den här mannen verkar rätt intressant faktiskt. Men signalementet är oerhört vagt. Det var jackans färg och de långa bestämda stegen som fick mig intresserad.

Något mordplatsvittne talar väl om att GM lämnade med långa bestämda steg. Hittar inte citatet just nu.
Citera
2020-09-26, 07:57
Medlem
Citat:
Du är nog inte svagbegåvad, men du är en notoriskt intetsägande debattör.
Jag hade kunnat skriva att du måste vässa argumenten, vilket jag tidigare också gjort, men det finns ju inte ens några argument att vässa. Det sista jag vill är att nedvärdera dig, utan vill dig väl.
Jag efterlyser en konstruktiv debatt på forumet och ser gärna motargument, men jag anser inte att dina inlägg om SE bidrar till det, och jag kan inte heller se att du är nåbar med argument.
Jag tycker att jag har rätt att framföra de synpunkterna efter att jag lagt ner timmar på att svara på dina inlägg i tråden om Skandiamannen. Det har förvisso inte varit förgäves, utan jag har svarat pga att jag haft förhoppningen att andra skulle läsa.

"men det finns ju inte ens några argument att vässa"

Jag har flera gånger lagt fram det jag tycker talar för att SE kan vara mördaren. Och fått förklarat att det är fel. Då kanske det inte hjälper om jag "vässar" mig?

"jag kan heller inte se att du är nåbar med argument"

Jo, jag håller med om vissa av de saker du och andra skriver. Har däremot inte sett att du en enda gång tagit till dig av några av de omständigheter som talar för att SE eventuellt är gärningsman. Det viftar du bort, och gärna med en antydning om att man inte är så skarp om man tror det.

Har inga som helst problem med att omvärdera om det kommer fram saker som definitivt friar SE och fäller en annan person. Däremot tror jag att du och några andra skulle ha väldigt svårt att ta till er något som bevisar att SE är gärningsmannen. Har jag fel?
Citera
2020-09-26, 08:17
Medlem
Citat:
”Bevisa hans oskuld” är alltså vad det handlar om.
Någon illasinnad svagbegåvad sekt men med stor makt i klass med PU skulle kunna påstå att du mördade Palme, och med viss kreativitet och med hjälp av influenser från någon utomstående neurotisk författare skulle de också kunna knäcka ditt alibi genom att misskreditera din morsa. Samtidigt skulle de med ytterligare lite kreativitet få ner dig till Sveavägen.

Du får ursäkta att jag tjatar och är intetsägande, men nog finns det personer som har bekräftade alibin? Jag och andra som tror att SE kan vara mördaren anser att han inte har ett. Det gör honom inte automatiskt till mördaren, däremot en misstänkt sådan med tanke på omständigheterna. Du anser att de är uppklarade och friar honom, andra tycker annorlunda. Naturligtvis är det så att han inte ska bevisa sin oskuld. Det har jag sagt många gånger.

Någon illasinnad svagbegåvad sekt"

Där kommer det igen. Pratet om låg intelligens kopplat till att man tror på SE.

"skulle de också kunna knäcka ditt alibi"

Ett alibi som kan knäckas är inte ett fullgott sådant, eller tänker jag fel?

"Samtidigt skulle de med ytterligare lite kreativitet få ner dig till Sveavägen"

I fallet SE krävs det ingen. Han var där. Som vittne eller mördare.

Det finns ganska många personer som befann sig på Sveavägen vid tiden på mordet. TP, KP och några andra har fattat misstankar mot SE men inte mot t ex AB. Frågan är varför? Enligt dig är båda lika oskyldiga och har alibin. Vilken är anledningen att man ger sig på SE?
Citera
2020-09-26, 09:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Diskussionsfråga: Hur avgörande tror tråden att fördröjningen på LAC var för GMs flykt? Jag får det till att GM bör vara ungefär mitt i trappan när Ljungqvist gör det första och misslyckade larmförsöket (Det är mord på Sveavägen).

Djurfeldt-piketen är på David Bagares Gata i princip i skottögonblicket. Klas Gedda resonerar i TV3 att skotten lär ha gått av rätt så exakt efter att de slår igen dörren. En av dem ville röka, hade han gjort det hade de hört skotten och GM sprungit rätt i famnen på dem. Hade LAC arbetat maximalt effektivt hade de kunnat få larmet på Malmskillnadsgatan. Istället kör man "framför" GM för att vända tillbaka och jaga han andra vägen.

Ekesäter/Dalsgaard är i samma område samt eventuellt även en oidentifierad spanargrupp om man tror på Sigge Cedergrens tillägg 1987. Vittnet Kristian ser två walkie/talkie-män korsningen Regeringsgatan som kan vara samma.

Eventuellt kan man även räkna in Föllinge - en ytterliggare person som GM kunde sprungit "rakt i famnen på" om inte slumpen varit framme. Inte svårt att se varför det blev ett Polisspår. Slump eller ej så har skytten hittat en helt otrolig linje genom vinternatten.
Det råder ingen tvekan om att gärningsmannen hade ''flyt''. Eller vad man nu ska kalla det.

Birgitta Brolund avslöjade till sist vad denna fördröjning berodde på. Man gick inte ut med ett områdeslarm direkt. Man inväntade fler telefonsamtal för att få skottlossning bekräftad. För att undvika avgasknallar och okynneslarm.

970805.

https://drive.google.com/file/d/1X0IOxozgP9ancfjSuajIb7DyBoMnrRbq/view

Efter att läst detta förhör tror jag inte att ''Gropen'' ingick i MOP. Allt gick efter mordet ut på att rädda sitt eget skinn. Framgår tydligt både i IL och i detta förhör. Och att tiden 23,23 fördes in i efterhand. Vilket skapade en asterisk i IM-listan som bröderna Poutiainen redogör för. Larmet gick tidigast 23,24.

Samtidigt tror jag inte idag på det ursprungliga polisspåret.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-26 kl. 10:25.
Citera
2020-09-26, 10:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Birgitta Brolund avslöjade till sist vad denna fördröjning berodde på. Man gick inte ut med ett områdeslarm direkt. Man inväntade fler telefonsamtal för att få skottlossning bekräftad. För att undvika avgasknallar och okynneslarm.

Hmm, vet inte om jag ser att det här förhöret skulle ändra något. Och vet heller inte om jag köper den förklaringen, utan att vara insatt i polisiära rutinerna. Även denna motivering diskuteras i Poutiainen (95) och de menar att den inte håller. Rysk roulette med den skjutnas liv kallar dem det. Har man rätt slösar man en ambulans, har man fel dör någon i väntan på sjukvård.
Citera
2020-09-26, 11:29
Medlem
Citat:
Du kör lite för många ospecifika argument. Istället för att prata om huruvida det är möjligt, argumentera för varför det är troligt.

Jag har ett flertal gånger berättat hur jag tror att det KAN ha gått till. Huruvida det är troligt eller ej tycker jag ska sättas i kontext till allt omkring händelsen. Den är på många sätt "otrolig" och beroende på vissa moment där slumpen spelar in. Dessutom har du vittnesmål som skiljer sig så oavsett gärningsman ska du förklara bort t ex AB, LL eller YN. Faktum är att Olof Palme blev mördad och att få en hel händelsekedja att sitta ihop utan minsta antydan till tvivel tror jag inte kommer att kunna göras. Om någon 10 sep 2001 berättat för dig vad som skulle ske nästa dag tror jag att du skulle avfärda det som orealistiskt och kanske otroligt. Såvitt jag vet hade något liknande aldrig hänt och det finns ju många som påpekar både det ena och det andra som belägg för att något är skumt.
Citera
2020-09-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jaha, varför är jag klenbegåvad?För att jag tycker att det finns substans i att SE KAN vara mördaren? Det gör mig alltså till en rättshaveristisk autist?
Definitivt inte, men om du har lagt fram dina argument i Skandiamannen-tråden så kanske du ska summera dessa och även lägga in dem i den här tråden så att vi kan bedöma vad tjafset handlar om.

Vad jag kan se så finns det en teoretisk möjlighet att SE kan ha varit GM så länge ingen bevisar att han omöjligt kan ha varit det. Jag håller med om att han trots allt befann sig åtminstone mycket nära mordplatsen när mordet ägde rum och därför är aktuell till dess den verkliga GM är identifierad.

Det som talar EMOT att han är GM är trots allt hans flitiga figurerande i diverse sammanhang inklusive massmedia efter mordet, samt att han inte hade något (känt) vapen. Dvs, om inget nytt framkommer så är det bara att konstatera att det i dagsläget inte går att avgöra om han är GM. Det enda som går att debattera är sannolikheten för att han var GM och där finns det ju helt uppenbart delade meningar.

Om man nu ska diskutera enskilda gärningsmän så anser jag som bekant att det är Victor Gunnarsson som är den i särklass mest intressanta. Här finns det en stor mängd indicier och vittnesobservationer utöver det faktum att han likt SE befann sig i närheten av mordplatsen när mordet ägde rum. OCH att det finns möjlighet att komma vidare med hjälp av de dokument som börjar sippra ut från PU's arkiv.

GM eller inte GM. Han var definitivt delaktig. Frågan är hur och i vilken roll.
Citera
2020-09-26, 11:44
Medlem
Citat:
Jag har även i denna tråd förklarat mina teorier/antaganden/spekulationer. Det har jag gjort med tydlighet att jag INTE vet och att jag KAN ha fel.
Och hur tänker du dig då att man ska komma vidare i diskussionen? Givet att PU pekar ut honom som GM och därpå lägger ner utredningen så finns det förmodligen inget mer i arkiven. Det i sin tur ger att det bara är att vänta på att något nytt dyker upp från annat håll eller själv leta reda på något.

Givet tillgänglig information så går det bara att lufta sin tolkning av densamma. Det går helt uppenbart inte dra några definitiva slutsatser.

Tips. Punkta ner dina argument och lägg in dem igen i den här tråden. Det är inte alla som har tid att punktmarkera tråden, undertecknad inkluderad
Citera
2020-09-26, 11:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag har även i denna tråd förklarat mina teorier/antaganden/spekulationer. Det har jag gjort med tydlighet att jag INTE vet och att jag KAN ha fel.

Tycker mig se en rejäl överlappning mellan personer som brukade tro på Christer Pettersson och som idag tror på Engström. Vill minnas att du tillhör denna kategori. Lovvärt att ändra sig med nya uppgifter, men lite suspekt att det återigen blev det officiella svaret
Citera
2020-09-26, 12:04
Medlem
Citat:
Tycker mig se en rejäl överlappning mellan personer som brukade tro på Christer Pettersson och som idag tror på Engström. Vill minnas att du tillhör denna kategori. Lovvärt att ändra sig med nya uppgifter, men lite suspekt att det återigen blev det officiella svaret

Jag var sju år när Palme mördades och 11 när CP dömdes och frikändes. Då tyckte jag att det var självklart att det närmaste vittnet hade rätt när hon pekade ut honom. Än i dag kan jag inte helt frigöra mig från den tanken. Med tiden har jag försökt att läsa på och få mer kunskap.

"men lite suspekt att det återigen blev det officiella svaret"

Det är möjligt att jag är lättlurad/naiv osv. Dock tycker jag att det finns rejält med substans i den teorin. Mer än i alla andra jag hört. Dock inte tillräckligt för att jag ska vara säker.

Kan tillägga att jag tycker att "konspirationsteorier" är lite svåra. Oavsett händelse så kommer det förmodligen att finnas något konstigt som sticker ut. En person som tog cykeln i stället för bilen, en telefon som tutade upptaget osv osv. För mig behöver det inte automatiskt betyda mörkläggning/konspiration utan mer att slumpen påverkar ganska mycket. Min kompis lyckades springa in i Ingvar Oldsberg efter ett toabesök. Hade han hållit sig och vi gått vidare hade det inte hänt. Kanske en larvig jämförelse men ibland händer saker av ett sammanträffande.
Senast redigerad av Makarov.24 2020-09-26 kl. 12:12.
Citera
2020-09-26, 13:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag tittar på den data som framkommer främst i Winblads och Leopolds böcker. Det finns för mycket där som säger att VG på något sätt var inblandad för att det ska kunna avföras som slump, lustiga sammanträffanden och babbel. Även babbel kan innehålla information som endast en inblandad kan ha känt till.

Exempel: Ett antal sinsemellan oberoende vittnen som var väl bekanta med VG säger att VG hade rakat av sig mustaschen tiden runt MOP. Något som de noterade dels för att den annars var mycket kraftig och att de aldrig tidigare hade sett VG utan den. Även vittnen som aldrig tidigare hade sett VG noterar vid konfrontationer att VG är väldigt lik den person de säger att de ha observerat, men att den personen saknade, mustasch.

Konfronterad med det här tvärnekar VG, något som endast kan bero på att han har något att dölja....eller att samtliga vittnen fabulerade.

Följ bevisningen.
De allra flesta insatta och pålästa inser att det inte finns någon bevisning för att VG över huvud taget har någonting med MOP att göra. Lika lite som SE, CP, CA, SA, CIA, Sovjet eller kurderna. Så varför hänvisar du till bevisning? Bevisligen existerar den inte. För då hade mordet varit löst.

Du är enbart en av alla dessa inhoppare i tråden som påstår massa saker utan täckning. Varför? Det vet du enbart själv. Och det är inget som smickrar dig. Dina inlägg i andra trådar påminner om Victor Gunnarsson. Ordbajsare utan substans.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-26 kl. 13:44.
Citera
2020-09-26, 13:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi ser det tydligast i frågan om observationen av Lars J. Något så enkelt, lättbegripligt och naturligt som att se en gestalt avteckna sig mot en svagt upplyst vägg måste framställas som omöjlig. Det kan ju inte under några som helst omständigheter stämma - då spricker allt och det hade inneburit - för Hans-Kristers del att det bara varit att släcka och gå hem.
Därför alla dessa obegripliga resonemang under presskonferensen där man med gula streck försökt påvisa att den enda möjligheten hade varit att se LJ från den västra sidan av Sveavägen, alltså från bankomaten där Helena L precis hämtat ut pengar.
Men eftersom det stod bilar i vägen var det ju förstås omöjligt.
Därmed tycker man till på köpet att man visat upp en öppenhet för en alternativ tolkning.
Så att se LJ utifrån Sveavägen är lätt, men att se honom från trappkrönet är helt omöjligt? Trots det närmare avståndet, trots att det är samma mörka gränd?

På bilderna från trappkrönet ser man kulturhusets södra vägg. Man ser också korsningen med luntmakargatan. Det finns också en lampa ovanför lämpligt nog. LJ säger i ett förhör att han gick till botten av trappan och såg GM vända sig om. Alltså var han då helt tänkbart synlig med kulturhusets vägg i bakgrunden.

Du är ju själv helt stängd från alternativa tolkningen att GM kan ha sett LJ från trappkrönet. Lite av en dubbelmoral

Jag har inte läst Lars Larsson bok. Men det vore ju roligt att läsa stycket om när SE ser LJ.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-26 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in