Citat:
Bevis finns inte i Palmemordet och det vore osportsligt att kräva det i debatten. Gäller åt båda hållen. Det som återstår är att diskutera indicier, personer och scenarion, för att leta efter det trovärdiga. Det som sen föreslås måste kunna hänga ihop på ett naturligt sätt.
Scenariot ska gå att göra en sammanhållen berättelse av, med en början, mitt och slut. Centrala frågor i det kan vara hur gärningsmannen/männen känner till biobesöket, var vapnet kommer ifrån och hur själva förloppet på mordplatsen går till och varför utredningen inte har hittat han/dem. Helhetsbilden ska gå att processa.
Det här fungerar inte med Engström. I bästa fall är det rena spekulationer, som att han kan ha lånat ett vapen av en vapensamlare eller sett Palme tidigare under kvällen. Oftast tvingas dock scenariot förlita sig på rena sammanträffanden, exempelvis att Engström av en slump stämplar ut på samma sida och slår till med ett par sekunders betänktetid. Om det inte går att få förslaget att flyta på ett realistiskt sätt är risken stor att man är fel ute.
Scenariot ska gå att göra en sammanhållen berättelse av, med en början, mitt och slut. Centrala frågor i det kan vara hur gärningsmannen/männen känner till biobesöket, var vapnet kommer ifrån och hur själva förloppet på mordplatsen går till och varför utredningen inte har hittat han/dem. Helhetsbilden ska gå att processa.
Det här fungerar inte med Engström. I bästa fall är det rena spekulationer, som att han kan ha lånat ett vapen av en vapensamlare eller sett Palme tidigare under kvällen. Oftast tvingas dock scenariot förlita sig på rena sammanträffanden, exempelvis att Engström av en slump stämplar ut på samma sida och slår till med ett par sekunders betänktetid. Om det inte går att få förslaget att flyta på ett realistiskt sätt är risken stor att man är fel ute.
” Om det inte går att få förslaget att flyta på ett realistiskt sätt är risken stor att man är fel ute”
Fast ibland är verkligheten svår att tro på eller t om otrolig. Ändå sker vissa saker. Hur realistiskt var 11 september innan det skedde?
” I bästa fall är det rena spekulationer”
Vilket gäller alla teorier. Även de i den här tråden.
Jag säger inte att SE är mördaren. Däremot tycker jag att det finns tillräckligt för att säga att han KAN vara det. Och på ett trovärdigt sätt. Om det gör mig till en idiot så får det vara så. Har inga problem med att ändra mig om något annan teori håller bättre.