2020-09-25, 17:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bara det faktum att Viktor Gunnarsson tillsammans med Christer Pettersson är den mest med mordvittnen konfronterade personen i MOP borde väcka dom flesta till insikt att han är totalt osannolik som gärningsman. Kan hålla med dig om att VG är långt ifrån en som jag skulle vilja ha med i konspirerande grupp. Hans babblande med alla möjliga människor skulle vara en källa till dålig nattsömn.

Det finns dock trådar från och till VG som jag fortfarande vill veta mer om. De religiösa kopplingarna till exempelvis Full Gospel och dess ledar J Gunnar Olsson är en sådan. Mer detaljer om den finske gangstern Laakso och dennes ev vapenleverans till sverige och VG via en restaurang till Frescati är en. Kontakterna mellan Laakso , VG och den storväxte ryssen på Västerlånggatan är en annan. En tredje är VGs eventuella poliskontakter, och då inte bara övernattningskompisen Wedin. Bulgarkontakterna är en fjärde. Ivan von Birchan och baltiska en femte.

Sedan är det faktum att Åke J Ek finns i VGs telefonbok ett faktum som mår bra av att klarläggas. I Åke finns en koppling till en person som bevisligen bedrivit övervakning av Olof Palme i åratal innan MOP och har en organisation som skulle klara en konspiration. Att Anders Leopold missar honom i sin granskning av VG säger mig en hel del. Att de poliser som jobbade med VG tror på honom som mördare är mera förståeligt . Psykologiskt är det inte lätt att erkänna för sig själv att det mest spektakulära ärende man jobbade med var ett felspår.
Jag tror att du vill krama ur VG mer än som går.

Fortfarande finns det enbart en mördare och enbart en korrekt teori. Allt annat är felaktigt. Enligt mig är Gunnarsson ett märkligt stickspår för att använda Holmers vokabulär. Här finns det ingenting att hämta.

I USA sprang han på fel person. En konsekvens av hans jobbiga personlighet. Självförvållat och välförtjänt enligt mig. Har ingenting med MOP att göra.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 18:00.
Citera
2020-09-25, 18:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I USA sprang han på fel person. En konsekvens av hans jobbiga personlighet. Självförvållat och välförtjänt enligt mig.

Dödsstraff för att vara dryg är väl ändå att ta i?
Senast redigerad av H24 2020-09-25 kl. 18:16.
Citera
2020-09-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så länge det inte finns några trovärdiga källor är det tveksamt.

Om det pågick en sådan större övning så är ledaren för en sådan given. HH. Eftersom han var chef för sektion D och därmed ansvarig för Stockholms kuppförsvar.

Nu är det mer material på gång. Följande är beställt sedan en månad:

''Utredning, PM och allt övrigt material avseende Hans Holmers vistelseort mordkvällen/natten''.

''Allt material från Scandic Hotell Borlänge såsom kontokortslip, hotelliggare och övrig dokumentation från hotellet''.

''Alla förhör med polis och chaufför Rolf ’’Dallas’’ Dahlgren''.

Sedan är det väl svårt att utesluta en mindre övning med få deltagare eller en liten grupp som hade ett uppdrag.

Ser med spänning fram mot Dallas förhör, nåt är off med den mannen. Han är en pusselbit som inte passar in.
Citera
2020-09-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Efter att ha diskuterat saken med en person som kände honom fick jag rakt motsatt bild. Fokuserad när det gällde och enligt honom "utan tvekan rätt typ för att kliva fram". Närmaste vännen inom polisen ska ha varit Ulf Helin. Huruvida han var inblandad i MOP hade dock källan ingen aning om och ville heller inte spekulera, då han har en dotter i livet.

Efter MOP forskade han i kriminalpsykologi i USA och arbetade vid ett privat säkerhetsföretag som spårade försvunna barn. Har sett bilder på honom från legionen och förstår att det blev rabalder efter fantombilden - likheten är slående. På en bild har han ett synligt knivhugg på kinden, vittnar om ett minst sagt spännande liv. Källan poängterade dock att det var en riktig gentleman mot damerna

Knäckfrågan rörande MOP är huruvida GM han hem i tid för ett telefonsamtal 23:30, eller strax därefter. Teoretiskt är det fullt möjligt, men vi har att göra med en skyndsam person. Sen är frågan hur exakt den tidsangivelsen är.

Om han är GM så ger det en tämligen obehaglig motivbild samt en djup djup djup konspiration.
Citera
2020-09-25, 21:15
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains
Om han är GM så ger det en tämligen obehaglig motivbild samt en djup djup djup konspiration.

Diskussionsfråga: Hur avgörande tror tråden att fördröjningen på LAC var för GMs flykt? Jag får det till att GM bör vara ungefär mitt i trappan när Ljungqvist gör det första och misslyckade larmförsöket (Det är mord på Sveavägen).

Djurfeldt-piketen är på David Bagares Gata i princip i skottögonblicket. Klas Gedda resonerar i TV3 att skotten lär ha gått av rätt så exakt efter att de slår igen dörren. En av dem ville röka, hade han gjort det hade de hört skotten och GM sprungit rätt i famnen på dem. Hade LAC arbetat maximalt effektivt hade de kunnat få larmet på Malmskillnadsgatan. Istället kör man "framför" GM för att vända tillbaka och jaga han andra vägen.

Ekesäter/Dalsgaard är i samma område samt eventuellt även en oidentifierad spanargrupp om man tror på Sigge Cedergrens tillägg 1987. Vittnet Kristian ser två walkie/talkie-män korsningen Regeringsgatan som kan vara samma.

Eventuellt kan man även räkna in Föllinge - en ytterliggare person som GM kunde sprungit "rakt i famnen på" om inte slumpen varit framme. Inte svårt att se varför det blev ett Polisspår. Slump eller ej så har skytten hittat en helt otrolig linje genom vinternatten.
Citera
2020-09-25, 22:32
Medlem
Jan Söderberg förhörs om sin eventuella medverkan i " Södermötet"

https://drive.google.com/file/d/1pcP7Jfg8so0MBqZj-UOh1YIYYBRzhNCZ/view
Förhör Söderberg 920617

Nytt förhör med Jan Söderberg 2016-01--29
Här funderar Jan bland annat på hur Holmer plockade ut sina livvakter, han tyckte personvalet var underligt.
Jan tar också upp vapensmugglingen som Östling genomförde tillsammans med Ebbe C med flera.

https://drive.google.com/file/d/1Tyr-an_7htFWI5Jnvjs4Y0pfkIM30o2N/view
Citera
2020-09-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Bevis och bevis. Det fanns förstås ingen kamera som spelade in på mordplatsen. Sådana hårda bevis går ju inte att få. SE anhängare kan alltid "hittapå" förklaringar oavsett vad som presenteras. Men det går att hitta bevis, enligt mig, som håller bortom rimligt tvivel.
Jag önskar dig lycka till!
Det är ett tufft jobb att bevisa den utifrån materialet och andra faktas mest sannolika GMs oskuld.
Många är ni som försökt bevisa hans oskuld än har ingen lyckats .
Det är modigt av dig att försöka OM du (mot alla odds) skulle lyckas är jag den första att omvärdera min teori om SE som GM och erkänna att jag har haft fel.
Fast sannolikheten för att du ska lyckas är ju i praktiken lika med noll.
Citera
2020-09-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Det som är så grymt bra med den här tråden är att det är så många engagerade personer som är öppna för alla möjligheter. Tillskillnad från KPs nyttiga idioter i engströmtråden som t.o.m skulle tro på snömannen om KP sade att han var den skyldige .
Jag kan iofs bara tala för mig själv med jag tror nog att det gäller de flesta av oss som tror på att SE KAN vara GM.

Jag trodde på SE ett bra tag före pressträffen,
Jag kan läsa och tänka och dra slutsatser och tänka logiskt och använda sunt förnuft.
Det gäller säkerligen en stor majoritet av oss SE-anhängare.

Det är ju inte så att misstankarna mot SE är baserade på fria fantasier och lögner
Snarare tvärtom det finns mycket substans och näring i dessa misstankar.
Oavsett om man tror på honom som GM eller ej.
Citera
2020-09-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
”Engström var inte känd för att gå beväpnad”

Så kan det absolut vara. Dock vet man inte allt om alla personer.

”Utredd vapentillgång kunde inte heller hitta någonting”

Nej, men det finns ju många saker som missats i den här utredningen.

Jag tycker att resonemanget kring SE håller ihop bättre än de teorier eller i vissa fall tydligen ”sanningar” som förs fram av självutnämnda experter på Flashback. Av den anledningen är jag tydligen svagbegåvad. Det bjuder jag på.

När det sedan gäller slumpen kan man ju titta på mordet på Anna Lindh. Ett märkligt sammanträffande att de sprang på varandra på NK. Slumpen gjorde att några personer missade sina plan 11 september och därmed överlevde. För mig är det inte totalt osannolikt att SE sprang på makarna Palme just av en tillfällighet.

Du är nog inte svagbegåvad, men du är en notoriskt intetsägande debattör.
Jag hade kunnat skriva att du måste vässa argumenten, vilket jag tidigare också gjort, men det finns ju inte ens några argument att vässa. Det sista jag vill är att nedvärdera dig, utan vill dig väl.
Jag efterlyser en konstruktiv debatt på forumet och ser gärna motargument, men jag anser inte att dina inlägg om SE bidrar till det, och jag kan inte heller se att du är nåbar med argument.
Jag tycker att jag har rätt att framföra de synpunkterna efter att jag lagt ner timmar på att svara på dina inlägg i tråden om Skandiamannen. Det har förvisso inte varit förgäves, utan jag har svarat pga att jag haft förhoppningen att andra skulle läsa.
Citera
2020-09-26, 01:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains

Ursäkta om jag lägger mig i er diskussion men jag blev nyfiken. Vem talar ni om? Är det någon som varit med i Främlingslegionen?
Citera
2020-09-26, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag önskar dig lycka till!
Det är ett tufft jobb att bevisa den utifrån materialet och andra faktas mest sannolika GMs oskuld.
Många är ni som försökt bevisa hans oskuld än har ingen lyckats .
Det är modigt av dig att försöka OM du (mot alla odds) skulle lyckas är jag den första att omvärdera min teori om SE som GM och erkänna att jag har haft fel.
Fast sannolikheten för att du ska lyckas är ju i praktiken lika med noll.
”Bevisa hans oskuld” är alltså vad det handlar om.
Någon illasinnad svagbegåvad sekt men med stor makt i klass med PU skulle kunna påstå att du mördade Palme, och med viss kreativitet och med hjälp av influenser från någon utomstående neurotisk författare skulle de också kunna knäcka ditt alibi genom att misskreditera din morsa. Samtidigt skulle de med ytterligare lite kreativitet få ner dig till Sveavägen.
Citera
2020-09-26, 01:44
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ursäkta om jag lägger mig i er diskussion men jag blev nyfiken. Vem talar ni om? Är det någon som varit med i Främlingslegionen?

Det måste väl vara TF, du vet han som blev hårt ansatt vid förhören, förmodligen psykiskt instabil. Avled 2015?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in