• 1
  • 2
2020-09-25, 21:22
Medlem
Hej.
Har hamnat i en dyster period i mitt liv och måste ta mig ur detta innan det blir värre.
Jag behöver därför inspiration till vad för saker som gör en glad.
Så vad gör er lyckliga i vardagen?
Syftar på små saker, som man kan utföra ofta i vardagen.
Tar också emot tips på vad ni slutat att göra för att må bättre.
Citera
2020-09-25, 21:28
Medlem
grungewhores avatar
Det beror på. Om jag utgår från mitt nuvarande liv så är att umgås med mitt mellanbarn det som gör mig vardagslycklig, smita iväg och käka en glass eller kolla på något i naturen ihop, vad som helst egentligen.

Men när jag varit deprimerad har jag promenerat mycket. Suttit vid en sjö och kollat på fågellivet, försökt skala av så mycket artificiell stimuli som möjligt och försökt uppskatta de mest basala saker, som att känna en solstråle på kinden eller ställa mig och kasta snöboll på en lyktstolpe. Enkla grejer.
Citera
2020-09-25, 21:28
Dagdrömmar, och undvikande av problem. Det räcker långt så länge du förmår lura dig själv.
Citera
2020-09-25, 21:34
Medlem
När jag ser fina saker/egenskaper hos andra människor. För att detta ska ske behöver man röra sig utomhus.. Kan vara kärlek mellan ett par, en familj som är fina mot varandra... vänner som skojjar eller bara när man blir mött av ett genuint leende.
Citera
2020-09-25, 21:39
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brinal
Hej.
Har hamnat i en dyster period i mitt liv och måste ta mig ur detta innan det blir värre.

För helvete TS! Vilken härlig trådstart!
Jag kan köpa en för dyr öl på bolaget. slå upp den i ett glas, titta - lukta - smaka. analysera och skriva ned vad jag kan upptäcka. Det samma går att göra med en ost eller faktiskt med en bit bröd.

Musik. Dörna på en gammal klassiker och spela den så högt att den tar över allt annat. lyssna på varje ord, varje ackord, varje takt. försök att bli ett med musiken.

Ta en promenad. gå ut i naturen. Räkna mängden olika växter. är det blandad vegetation kan du nöja dig med träden. gå fram till varje typ av träd du ser, analysera barken, hur ser det ut, färg, form hur tror du att det känns att ta på det? ta på det, hur känns det var känns det? kittlas det tillbaks i fingertopparna när du kittlar det? lukta på det. det samma gäller trädets löv eller barr. om barr så tugga på det hur smakar det?

återupptäck det du gillat tidigare. ge det ett nytt försök medmognare ögon. gillade du lego som barn så fixa fram en legosatts och prova att bygga den.

Hitta något nytt. Finns tusentals ideella förening i Sverige. nästan alla skriker efter medlemmar. kolla på nätet vad som finns nära dig och kontaktat dem för att kolla om du kan prova på. finns allt från idrottsklubbar till skogsmullegrejer till samlarklubbar och rollspelssällskap. våga prova och se om du gillar det.

Fan härlig trådstart TS! All kärlek önskar PPP
Citera
2020-09-25, 21:41
Medlem
mini-theas avatar
Citat:
Hej.

Jag kan känna ren lycka när jag går ut i naturen. En promenad i skogen kan ge glädjerus, då man ofta ser djur av olika slag (älskar djur). Älskar fågelkvitter och att se ekorrar och harar.

Kanske konstigt av mig, men det som kan göra mig lycklig hemma är att nyduschad få lägga sig i en nybäddad säng. Tycker det är livskvalitet.

Jag är inte en jättesocial människa, men har ändå märkt att jag mår bättre av att då och då träffa andra (förutom min sambo eller mina kollegor på jobbet). Kanske bara en fika fastän man inte känner för det riktigt. Brukar bli trevligt i slutändan

Jag hoppas du mår bättre snart!
Citera
2020-09-25, 21:59
När man är deprimerad och nere så tror många att det är yttre faktorer. Inte fasen är det så, här handlar det om obalans mellan signalsubstanserna i hjärnan. Visst kan yttre påverkan dra ned på måendet men påfallande ofta beror dåligt mående på psykiska orsaker.

Nu är det höst.

Många rent generellt mår dåligt på hösten när serotoninhalten förändras, även noradrenalinet sänks i hjärnan när hösten kommer. De flesta kanske inte tänker på det men de flesta får en påverkan på allmäntillståndet.
Citera
2020-09-25, 22:04
Medlem
Hexen666s avatar
Förenkla så mycket det bara går

Ta bort sociala medier

Rensa i hemmet, bort med allt onödigt

Drick måttligt eller inget alls

Möblera om, köp nya gardiner

Laga en riktigt god middag

Se till att få god sömn, använd kostillskott som GABA eller glycin om du har svårt att varva ner. Även en kopp kamomillte kan göra susen

Läs böcker om filosofi, stoicism

Gå till gymmet o ta en bastu efteråt

Yoga

Kultivera en hobby. Jag sysslar med musik. Det är enormt välgörande för själen. Har du inga instrument kan du köpa en billig midi keyboard och plugga in i datorn. Finns massa program som emulerar olika instrument och ljud

Knulla
Citera
2020-09-25, 22:13
Medlem
particulum1s avatar
Generellt värderar jag kvaliteten i sinnet till den viktigaste aspekten, en bra kvalitet innebär för mig en hyfsad låg nivå i antal tankar som är kreativa, produktiva och användbara, detta gör mig lycklig och när jag skriver lycklig menar jag inte i anseendet att jag är glad eller euforisk, utan lycka i form av ett lugn eller frid. Utöver det är det vissa praktiska saker som exempelvis att duscha, promenera, skriva, måla, musik och att hålla ordning och reda samt rent i mitt hem. Något annat användbart är regelbundna sovrutiner och matrutiner.

Men kvaliteten och tillståndet utav sinnet är grundstommen och det absolut viktigaste, när sinnet är välkonditionerat så kommer resten nästan per automatik, då tjänar istället stjälper sinnet en själv.
Citera
2020-09-25, 22:16
Medlem
Om du dricker alkohol, sluta med det helt (kör alkoholfritt öl och vin)

Om du inte dricker, ta ett glas vin eller en öl. Ett och en, inte fler.

Börja promenera i naturen.
Lyssna på musik och poddar.
Skaffa en ny hobby.

Jag mår själv bra av att stimulera hjärnan med saker jag lär mig av, som frågesport (på spåret och alla mot alla) eller dokumentärer.

För att slappna av så vill jag må bra och då funkar tv-program som så ska det låta, parlamentet, standup-filmer, eller feelgood-tv som En annan del av Köping eller riktigt bra feelgooddrama som t ex. In to The wild och liknande.

Ha städat hemma.
Bädda sängen.
Håll koll på räkningar.
Äta-träna-sova regelbundet.

Då är det mkt lättare att göra små saker som tar dig ett steg mot bättre mående istället för tvärt om.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-09-25 kl. 22:21.
Citera
2020-09-25, 23:07
Medlem
Citat:
Hej.

Träna på gym och gå ut i naturen är något som hjälper mig otroligt mycket. Det kanske inte gör mig lycklig i den aspekten men det får mig att må väldigt bra. Vissa dagar kan jag vara otroligt nere och kan känna att jag inte orkar någonting, men att då tvinga sig ut på tex en promenad. Känslan när man tar sig för det, är ute och andas in friskluften, kanske slår på en bra podd/låt och bara går, och sedan när man kommer hem, den känslan för mig är oslagbar (samma gäller gym, kanske känns motigt för stunden men känslan efteråt 👌&#127995. Sen en annan sak, kanske för att jag är en tjej i don’t know, men att bara få/ge en kram till min pojkvän eller mitt barn, det ger mig också otroligt mycket. En kram och inget mer.. det bara behövs ibland
Citera
2020-09-25, 23:13
Medlem
Baka bröd.
Billiga ingredienser, vetemjöl, jäst, margarin. Rolig aktivitet att göra tillsammans. Man bakar och knådar och kan prata samtidigt.
När det är färdigt har man antingen ett gott mellanmål med nybakat bröd och en kopp te eller en måltid om man värmer en burk krossad tomat med valfria kryddor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in