Hej, först vill jag tacka för tråden. En av de bättre trådarna på FB.
Jag brukar vända humöret genom att:
- träna för att få ur mig ilska, frustration etc
- Promenera i naturen
- Spendera tid med vänner
- Trädgårdsarbete
- Äta god mat & dryck
- Titta på serier/filmer jag gillar, nya eller de jag redan sett
- Lyssna på musik som berör
- Skriva av mig i ett dokument som jag sedan raderar
- Göra något snällt mot någon människa eller djur
Intressant att du raderar dokumentet du skrivit av dig i, är det något symboliskt? Typ att du frigör dig från det förflutna eller något liknande?
Bra svar åxå! Bara att läsa tråden är ju ett botemedel i sig.
Naturen är underskattad. Liksom barn. Egna eller andras. Helst egna.
Små utrymmen. En tältsäng på en balkong, ett liggunderlag i ett vindskydd, en stickkoj i en liten båt, ett extremt litet hotellrum. Eller en hängmatta i skogen. En friggebod med en säng.
Kokonger som inbjuder till dagdrömmar, helst i kombination med natur. Oslagbart.
Även aktiviteter som man i princip ogillar. Rensa ogräs. Ligga på knä en hel djävla dag och slita. Men man mår bra, får frisk luft och tillfälle att tänka, tiden går fort och man får något uträttat. Bra kombo.
styrketräning, springa, gå, kaffe, mat, duscha, musik. Nästan alla vardagliga saker kan göra mig glad. Jag vet hur det känns att få allt taget ifrån mig som alla ser som normalt. Kickar på livet ibland.
Djur, shopping, böcker, konst, musik
Att lyssna på musik, titta på sin favoritfilm och äta god mat hjälper ofta snabbt, eller att läsa en bra bok inom psykologi/självhjälp
Alternativt titta på ett program av My 600-pound life och inse att man ändå mår bättre än en del
Du ställde även en direkt fråga till mig som jag svarade på...
Spänna sig med repition?
Hur får du in det i min text?
De flesta mår bra av nån slags träning. Att du slår brudar får ju stå för dig men nån norm är det ju inte.
Jag skrev ganska tydligt att jag mår dåligt av att inte träna.
Det är korrekt lyssna inte på det vedervärdiga aset med autism. Sådana som han behöver ner i skyttegravarna bli bortsprängda sen få tid att fundera över hur de mår då. Nej, men det är as.
De flesta människor är lata svin eller bara bortskämda jävlar. Kolla bara aktiviteten i dessa jävla skitforum under Covid, trådar om tvång, ångest bla bla bla. De försvann för människor fick upp ögonen för sitt verkliga liv. VERKLIGHETEN.
Ut med er möt verkligheten. Autister går inte att rädda de är förevigt fast i sina huvuden, dem kan man som bäst pissa på.
Jag målar akvarellmålningar, när jag mår bra och under perioder när depressionen tar över så sitter jag och kladdar på ett block i sängen.
Har läst någonstans att arbete med händerna ska vara bra när man mår dåligt, att hjärnan får vila lite. Hitta nåt kreativt som passar dig sy, sticka, måla, snickra, baka, lägg ett pussel på 1500 bitar, eller kanske lär dig spela ett instrument. Kanske hittar du glädjen i något av detta så som jag gjorde med målningen
och kom ihåg att det inte alltid är resultatet som räknas (jag är ingen konstnär) utan processen och hur det får än att känna under tiden man skapar.
Detta, jag är inte heller någon konstnär men har skaffat sånadär "målarböcker för vuxna" där man fyller i målningar(finns massor av olika teman, även bilder på nätet att skriva ut). Att slå på lite bra musik med en kopp te och bara sitta och måla är väldigt rogivande och rensar hjärnan.
Annars - ta en lång varm dusch, ringa en gammal vän, städa eller sortera, möblera om, köp någon ny inredningsdetalj klädesplagg eller nåt annat man gillar , spela dataspel (jag gillar såna man måste hålla 100%fokus i som snabba first person shooter spel, där man helt glömmer omvärlden ett tag och bara fokuserar på spelet), plocka svamp, fiska.
Engagera sig i välgörenhet, t ex skänka mat och baka till soppkök för hemlösa eller hjälpa till på katthem.
Hitta någon fysisk aktivitet som passar en, kan vara allt från dans, simning, till yoga eller kickboxning eller bara vara ute i naturen.
Hitta en ny hobby/intresse, tex kolla in lokala föreningar och intresseklubbar och här finns ju allt mellan himmel och jord.. Modellbygge, radiostyrda bilar, akvariefiskar, mountainbike, prickskytte, rollspelsklubbar, lära sig ett instrument osv osv. Antingen nåt man lär sig själv eller engagerar sig i nån förening och träffar lite nya människor.
Göra enkla resor "hemester" som de kallar det. Ofta finns det typ turistställen i ens närhet som man kanske inte tänkt på innan men som kan vara väldigt mysigt och lärorikt. Kolla t ex din lokala turistbyrå.
Utmana dig själv mentalt och kroppsligt. Lär dig nya saker. Gå inte bara runt och älta. Om du vågar försjunka dig helt i ett ämne så försvinner alla problemen under tiden. Det kan vara befriande om man har obehagliga minnen.
Vardagslyckan är fin, t.ex. när man bäddat rent i sängen och kanske tagit en bastu (eller seriös tvagning i duschen) innan. Så jävla skönt att gå och lägga sig då, helst i god tid innan man behöver somna så man kan ligga och ha det bra en stund innan.
Att ta på sig ett par nya strumpor
Vara ute själv och springa riktigt långt
Överlag när man fixar nått, lagar nått, slänger nått, har städat nått. Projekt, mål och slutförande, sen börjar cirkeln om.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!