2020-09-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Förlåt men förstår varken vad du skriver eller din poäng. Stockholm ökar mycket ja. Vad har du att säga om Rinkeby, skulle vi ha någon form av flockimmunitet i Rinkeby menar du?

Poängen är att smittspridningen just nu i Stockholm och Göteborg varierar mycket mellan olika stadsdelar. Så gjorde det även i början av pandemin. De som hade mycket smittspridning initialt, dvs vissa utanförskapsområden, har nu lägst smittspridning. Det kan knappast förklaras på annat sätt än att de fått en hög grad av immunitet. De lär inte ha ökat sin sociala distansering .
Flocken är här men dessvärre bara här och där !
Citera
2020-09-25, 19:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Inser du inte att det är skillnad på att testa folk som har symptom mot att testa personer som saknar symptom ? I Umeå testade väl man typ 4000 personer i en studie bland universitetsfolk.I den första omgången var 2 smittade vill jag minnas. 0,5 promille. Bland folk med symtom kommer vi ju upp till typ 2 % smittade. Nu vet jag inte vilka som testas ,och på vilka grunder ,i Danmark. Men det kanske du vet ?
Det är sant. Förmodligen är det mycket enkelt att bli testad i Danmark. Det är möjligt att de testar sådana som inte har symptom också - som led i deras smittspårning (vilket är bra). Men då blir inte testsiffrorna helt jämförbara med Sveriges då vi, vad jag vet, bara testar symptomatiska.
Citera
2020-09-25, 19:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det spekuleras ju i de som haft andra corona-virus inte utvecklar sjukdomen även om de drabbas av smitta. Zlatan säger ju att han inte har några symptom alls, det kan ju vara fallet när det gäller honom.

Hur säkra är PCR-testerna? Dvs hur stor andel får falskt positiva svar.
Citera
2020-09-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Poängen är att smittspridningen just nu i Stockholm och Göteborg varierar mycket mellan olika stadsdelar. Så gjorde det även i början av pandemin. De som hade mycket smittspridning initialt, dvs vissa utanförskapsområden, har nu lägst smittspridning. Det kan knappast förklaras på annat sätt än att de fått en hög grad av immunitet. De lär inte ha ökat sin sociala distansering .
Flocken är här men dessvärre bara här och där !
Det är alldeles riktigt o naturligt att de som drabbats hårdast först inte drabbas i en Sk andra våg.
Viruset har uppenbara tendenser att ha försvagats o ännu ser vi inte tillnärmelsevis så många svårt sjuka som tidigare o det är också naturligt eftersom de svagaste dött av.
Viruset är här försatt stanna o enklast släpper man upp allt som går o håller sig til strikta restriktioner då kommer ett vaccin hinnas tas fram o samhällets konsekvenser blir begränsade. Vi har nu en förvarnad o kunnig sjukvård för de värst drabbade.
Enklast vore att media ger attans i att driva på en katastrof bild som inte är sann.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tror att nästan alla länder har givit upp det. Och det fungerar inte heller. Det sägs ju att vaccinen som kommer sannolikt bara är 50% effektiva. Skulle tro att som max 70% av befolkningen kommer ta vaccin. Det innebär att det kommer ge 35% immunitet. Det räcker inte för att bli av bli smittan. Dessutom kommer det sannolikt ta minst ett år innan en hel befolkning kommer haft möjlighet att ta vaccin. Riskgrupper kan ev. börja vaccineras inom ett halvår.

Du kan ha rätt där. Eftersom det, i huvudsak, verkar röra sig om en klustersmitta med superspridare som driver på smittspridningen och skapar kluster. Jag tror att det måste till minst 60 procent immuniserade i befolkningen för att det skall bli en ordentlig broms. Hade det rört sig om en vanlig smittspridning så hade man uppnått flockimmunitet då. Jag räknar med att vi, akut kommer att få dras med corona-skiten i minst två år till. Efter det så lär väl covid-19 bli ett naturligt inslag i sjukdomsfloran.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Inte troligt att Tyskland kommer klara det ett halvår till ett år ytterligare. USA,England,Frankrike,Italien,Spanien m.fl m.fl. kommer som sagt inte vara i närheten. Och återigen, bara vaccin räcker inte. Och vi vet inte när vaccinet kommer.
Men varför har du gett upp!? Varför tror du inte på möjligheten?

Aldrig sett på maken vilken defaitisk uppgiven syn Sverige har på detta.

Giesecke "tycker synd om studenterna som inte får fira studenten". Kommer Sverige agera likadant ifall det skulle bli krig!? Typ som om ÖB skulle resonerna "Jag tycker vi kapitulerar på en gång så att gymnasieungdomarna ska få åka på lövat flak."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur säkra är PCR-testerna? Dvs hur stor andel får falskt positiva svar.

Vet faktiskt inte, i början kändes det väldigt stökigt, då kunde det slå fel åt båda hållen kändes det som. Nu har jag fått uppfattningen att det stämmer betydligt bättre, men en viss osäkerhet finns antagligen kvar.
Citera
2020-09-25, 19:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Återigen: Tegnells mål är flockimmunitet (fast han medger det inte).
Finns ju inget sätt att stoppa viruset, bara att sakta ner det så konsekvensen är att flockimmunitet är oundviklig men är det samma sak som att det är målet?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Medelålder på IVA i Danmark är 7 år äldre än i Sverige, de prioriterar inte bort lika många äldre som vi gör.
Ja det var just det jag trodde.

Det var stor skillnad i medelålder.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Medelålder på IVA i Danmark är 7 år äldre än i Sverige, de prioriterar inte bort lika många äldre som vi gör.

För tillfället eller aggregerat?
Citera
2020-09-25, 19:15
Medlem
Citat:
Du behöver träna läsförståelse.

Härligt att du hyllar och vill lyfta fram dom svenska hjältarna i IVA-vården i Sverige, det hedrar dig!
Citera
2020-09-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan ha rätt där. Eftersom det, i huvudsak, verkar röra sig om en klustersmitta med superspridare som driver på smittspridningen och skapar kluster. Jag tror att det måste till minst 60 procent immuniserade i befolkningen för att det skall bli en ordentlig broms. Hade det rört sig om en vanlig smittspridning så hade man uppnått flockimmunitet då. Jag räknar med att vi, akut kommer att få dras med corona-skiten i minst två år till. Efter det så lär väl covid-19 bli ett naturligt inslag i sjukdomsfloran.

60% känns rätt rimligt, då minskar det rejält, för att det verkligen ska försvinna krävs 70-80%. Två år känns ändå rätt mycket, kombination av vaccin av immunitet bör ge ett skydd som räcker långt, t.ex. 40% immuna av att ha haft infektion, 25% av vaccin, eller något i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in