Citat:
Ursprungligen postat av
Amazing-Grace
Jag känner till några familjer där bara en eller två varit smittade, och de har inte kunnat isolerat sig. Så det är mycket konstigt - i vissa fall verkar sjukdomen inte alls vara så smittsam.
Innan jag blev bekräftat sjuk i covid, alltså veckor innan, så blev jag hostad i ansiktet av en väldigt covidsjuk man på mitt arbete. Blev inte smittad den gången.
Hur vet du att bara en eller två varit smittade? I min närmsta släkt har jag personer med antikroppar utan att de haft symtom, jag har personer med väldigt olika enstaka symtom (dålig mage enbart, bara ont i halsen, "lätt förkylning" osv) som också har antikroppar, samt att jag i den nära släkten också har personer med tydliga covid-symptom som inte fått antikroppar. Slutligen så har vi ungefär en fjärdedel som haft vad som skulle kunna kategoriseras som "typisk" Covid och som också fått antikroppar.
Denna sjukdomen ger så otroligt olika symtom och utfall så man kan i praktiken inte veta om man haft den eller inte om man inte får ett positivt antikroppstest oavsett vilka symtom man haft.