2020-09-25, 17:29
Medlem
DikTs avatar
Man kan ju se varför lockdown kan behövas i vissa lägen om detta stämmer.
Citat:
Mindre än en femtedel av den brittiska befolkningen har följt reglerna om att isolera sig själva när de uppvisat symptom för covid-19, enligt en stor studie
https://www.svd.se/var-femte-britt-foljer-virusreglerna

Så länge saker är frivilliga "fuskar" väldigt många. Trist men tyvärr stämmer det nog.
Citera
2020-09-25, 17:34
Medlem
arbetets avatar
Får vi en ny toalettpappersrush igen:
Allt fler brittiska dagligvarukedjor inför nu ransonering av vissa populära produkter, som en följd av de nya stängningarna i landet, rapporterar Sky News.
Kedjan Tesco aviserar att den inför begränsningar för inköp av vissa varor som mjöl, torkad pasta, toalettpapper och antibakteriella servetter. Kunder får framöver högst köpa tre exemplar av dessa produkter.
Tescos rival Morrisons införde redan på torsdagen liknande begränsningar efter att ha sett tecken på hamstring hos kunderna.
https://embed.scribblelive.com/embed/post.aspx?Id=1193396400&ss=1
Citera
2020-09-25, 17:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den sprids i de flesta länder, oavsett vilken plan som finns.
Ja och därför är det en fördel ju färre döda ett land har sedan i våras.
Citera
2020-09-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag känner till några familjer där bara en eller två varit smittade, och de har inte kunnat isolerat sig. Så det är mycket konstigt - i vissa fall verkar sjukdomen inte alls vara så smittsam.

Innan jag blev bekräftat sjuk i covid, alltså veckor innan, så blev jag hostad i ansiktet av en väldigt covidsjuk man på mitt arbete. Blev inte smittad den gången.
Hur vet du att bara en eller två varit smittade? I min närmsta släkt har jag personer med antikroppar utan att de haft symtom, jag har personer med väldigt olika enstaka symtom (dålig mage enbart, bara ont i halsen, "lätt förkylning" osv) som också har antikroppar, samt att jag i den nära släkten också har personer med tydliga covid-symptom som inte fått antikroppar. Slutligen så har vi ungefär en fjärdedel som haft vad som skulle kunna kategoriseras som "typisk" Covid och som också fått antikroppar.

Denna sjukdomen ger så otroligt olika symtom och utfall så man kan i praktiken inte veta om man haft den eller inte om man inte får ett positivt antikroppstest oavsett vilka symtom man haft.
Citera
2020-09-25, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det finns ett STORT problem i Stockholm och det är precis som du nämner att det är ca 1 veckas väntetid för testet- pågående infektion. Även barnen går inte att boka in för testning via 117.se
Detta ger en fördröjning i statistiken på smittade samt många som inte fått konstaterad smitta rör sig mer som vanligt ute i samhället och hinner smitta ner andra just nu. Detta betyder att vi har fler smittade just nu än vad vi tror.
Och inga hemtest levereras på helgen i Stockholm.
Citera
2020-09-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förstår du att det är hans och FHMs ordval som sätter ribban? De förringar hela tiden viruset och dess ökning vilket leder till att folk inte bryr sig.

Hur kommer det då sig att smittan ökar snabbare i Danmark ? Är det Tegnells fel ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förstår du att det är hans och FHMs ordval som sätter ribban? De förringar hela tiden viruset och dess ökning vilket leder till att folk inte bryr sig.
Just så är det. När regeringen säger att de inte tänker tillåta mer än 50 personer på kultur- och idrottsevenemang, då går Tegnell ut och säger att det skulle man viss kunna göra...
Citera
Bannlyst
Var nyss på bolaget i Farsta med helmasken på.

30 cm avstånd mellan folk, fullpackade affärer.
Senast redigerad av snuttis 2020-09-25 kl. 17:51.
Citera
2020-09-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Hur kommer det då sig att smittan ökar snabbare i Danmark ? Är det Tegnells fel ?
De har säkerligen egna kommunikatörer som inte lyckas få folket att förstå allvarligheten i situationen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är inte emot att man isolerar Stockholm men framför allt vill jag att man i Stockholm agerar så snabbt som möjligt.

Antal rapporterade fall mer än dubbleras på en vecka i Stockholm och ingen gör ett skit. Skandal!

Finnarna är förresten snabba på att förstå att smittan kraftigt ökar i Sverige. De har redan beslutat att återinföra reserestriktionerna mot Sverige. Det var endast ett par veckor som det var hävda restriktioner.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7560990, igår

Men våra makthavare står med hängande armar och vill inte göra något, precis som i vintras! Nu kan de i alla fall inte skylla på, att ingen kan veta hur farlig sjukdomen kan vara!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Just så är det. När regeringen säger att de inte tänker tillåta mer än 50 personer på kultur- och idrottsevenemang, då går Tegnell ut och säger att det skulle man viss kunna göra...
Återigen: Tegnells mål är flockimmunitet (fast han medger det inte).
Citera
2020-09-25, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Återigen: Tegnells mål är flockimmunitet (fast han medger det inte).

Handsprit finns o lager så folk kan sprita händerna medans de andas in varandras aerosoler utan avstånd/munskydd.
Senast redigerad av snuttis 2020-09-25 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in