2020-06-30, 15:46
Medlem
Prodelins avatar
Har gjort flera sådana, dom flesta företagen använder sig av https://tofindout.se/sv/start/

Beroende på vilken tjänst de beställt kan kollen vara olika djup.

Om det gäller statlig säkerhetsklassad tjänst har jag gjort det också, inget konstigt, de kollar ekonomi, du ska vara ren, ha stabil ekonomi, kollar belastningsregistret, säkerhetsintervju med SÄPO för att bedöma din lämplighet hur du ser på saker, i flera fall har arbetsgivaren förtroendeuppdraget bedriva dessa säkintervjuer istället.

Ja och sen drogtestning så klart där de skickar prov på ditt hår till USA så kan dom se spår ett halvår bak i tiden eller nåt, tar cirka 2 veckor, säkerhetsprövningen i helhet kan ta olika tid beroende på hur många ska prövas, för mig tog det 2,5 månader efter papper om registerkontroll skickades in.
Citera
2020-09-25, 11:46
Medlem
T.rex1s avatar
Ingenjör bakgrundskontroll?

Hur ofta görs bakgrundskontroller när man söker jobb som ingenjör? Vilka branscher är det vanligt att de kollar på belastningsregister eller dylikt? Jag har nämligen fått en prick p.g.a trafikförseelser så det kommer synas i mitt register några år framåt samt i hemsidor som lexbase/mrkoll etc... Hur mycket kan det här påverka mina möjligheter att få jobb?

Tycker det är skittråkigt att man måste sållas bort under rekryteringsprocessen p.g.a en dumt litet misstag man gjort i sina yngre dar. Någon som hamnat i liknande situation?
Citera
2020-09-25, 11:51
Medlem
Briasccas avatar
Jag har jobbat med bakgrundskoller tidigare i mitt liv och trafikförseelser på låg bötesnivå brukar i regel inte betyda något. Man kollar mer på helheten för att få fram vilken karaktär du är. Du verkar t.ex vara en överslätande typ som beskriver ett brott som ett misstag för att det sätter dig i bättre dager. Men det är just mer framstående kurage och att stå för sin person som man söker i bakgrundkollen.
Citera
2020-09-25, 11:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.rex1
Hur ofta görs bakgrundskontroller när man söker jobb som ingenjör? Vilka branscher är det vanligt att de kollar på belastningsregister eller dylikt? Jag har nämligen fått en prick p.g.a trafikförseelser så det kommer synas i mitt register några år framåt samt i hemsidor som lexbase/mrkoll etc... Hur mycket kan det här påverka mina möjligheter att få jobb?

Tycker det är skittråkigt att man måste sållas bort under rekryteringsprocessen p.g.a en dumt litet misstag man gjort i sina yngre dar. Någon som hamnat i liknande situation?

Jag skulle själv aldrig bry mig om en trafikförseelse vid en anställning.
Citera
2020-09-25, 12:02
Avslutad
Trafikförseelser är i princip inget någon mindre/normal firma, vissa stora internationella firmor har som regel att inte anställa någon med prick eller dylikt i belastningsregistret. Men i Sverige brukar det inte vara några problem.

Saker som ger problem i registret är saker så som bedrägeri, all typ av penningbrott, stöld och så vidare.
Bakgrundskontroll blir allt vanligare i dagens samhälle och är rätt standard för i princip de flesta jobb man söker vanligt med cv/pb.
Citera
2020-09-25, 12:03
Medlem
T.rex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har jobbat med bakgrundskoller tidigare i mitt liv och trafikförseelser på låg bötesnivå brukar i regel inte betyda något. Man kollar mer på helheten för att få fram vilken karaktär du är. Du verkar t.ex vara en överslätande typ som beskriver ett brott som ett misstag för att det sätter dig i bättre dager. Men det är just mer framstående kurage och att stå för sin person som man söker i bakgrundkollen.

Har du jobbat med bakgrundskontroller inom ingenjörsbranschen?
Citera
2020-09-25, 12:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Nästan alla har en fartbot eller 2.
Normalt görs inga kontorller mot brottsregister för ingenjörstjänster. Möjligen om du skall bli VD eller ekonomichef, men det blir du antagligen inte som ingenjör i alla fall.
Citera
2020-09-25, 12:51
Medlem
Citat:

Hahaha jävla tönt
Citera
2020-09-25, 12:53
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Har du jobbat med bakgrundskontroller inom ingenjörsbranschen?

När jag jobbade med det så gjorde vi koller på alla slags anställningar, från VD:ar, personer man skulle ha affärssamarbeten med, ingenjörer, mycket ekonomer och jurister. Så alltså inte specifik endast ingenjörer.

Det man kollar är skillnaderna mellan vad den presumtiva anställde säger i intervjun/ansökningsbrevet, och sedan hur det stämmer mot verkligheten och det som man gräver fram på gen hand. Det är alltså (normalt) inget problem att ha ett brott i sin livshistoria, men att ljuga om det är mycket mer problematiskt, för då vet man inte mer vad individen mörkar och hittar på om.

Vi gjorde också mycket kollar på att påstådda examina och om de existerade i verkligheten. Det är stor skillnad att vara utbildad vid Handelshögskolans ekonomprogram, och ha en slutlig examen från Handelshögskolans ekonomprogram.
Citera
2020-09-25, 12:56
Medlem
Lichtblicks avatar
Beror helt på jobbet och arbetsgivaren. Börjar du jobba för exempelvis Scania eller Saab så kommer dom definitivt göra en kontroll då dom jobbar med sekretess belagda projekt.
Citera
2020-09-25, 13:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det beror på vad du söker för jobb, men i regel, så tror jag inte det spelar ett dugg roll.
Citera
2020-09-25, 15:29
Medlem
Citat:

Trafikförseelser sätter oftast inga käppar i hjulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in