2019-11-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Om andra kan se mitt register varför vill arbetsgivaren att jag personligen ska kräva ut det från polisen då?
Med din logik så hade arbetsgivaren direkt kunnat gå till polisen och fråga om mitt register.

Läs vad jag skriver.
Citat:
Vissa tjänster är säkerhetsklassade och då har man rätt att ta del av olika register om dig

För att söka tjänster som inte är säkerhetsklassade behövs alltså inte utdrag ur dessa register och således får inte arbetsgivaren uppgifterna från polisen.
Det är därför de tvingar dig att själv lämna dessa uppgifter.

Eftersom folk är dumma i huvudet och ställer upp på arbetsgivarens trams så kommer detta tyvärr att fortgå och troligen utökas med gud vet vad för information.
Citera
2019-11-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Eftersom folk är dumma i huvudet och ställer upp på arbetsgivarens trams så kommer detta tyvärr att fortgå och troligen utökas med gud vet vad för information.

Att folk är så dumma, som du kallar det, beror väl på att människor vill ha arbeten för att kunna försörja sig själva? Jag vet inte om det är så himla dumt.

Vi som inte har det minsta i belastningsregistret... varför ska vi sätta oss på tvären för en arbetsgivare som vill titta på vårt register inför anställning? De flesta har ju trots allt inget allvarligt att dölja.

Varför anser du att vi som har rent samvete ska säga nej till arbetsgivare med hänsyn till alla oansvariga människor som varit i klammeri med rättvisan och fått upp ett register?
Citera
2019-11-27, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Att folk är så dumma, som du kallar det, beror väl på att människor vill ha arbeten för att kunna försörja sig själva? Jag vet inte om det är så himla dumt.

Vi som inte har det minsta i belastningsregistret... varför ska vi sätta oss på tvären för en arbetsgivare som vill titta på vårt register inför anställning? De flesta har ju trots allt inget allvarligt att dölja.

Varför anser du att vi som har rent samvete ska säga nej till arbetsgivare med hänsyn till alla oansvariga människor som varit i klammeri med rättvisan och fått upp ett register?

För att det inte handlar om de oärliga människorna.
Det handlar om att arbetsgivaren belastar polismyndigheten med massa trams.
Det handlar även om att du tvingas ställa upp på detta med onödigt arbete från din sida med intyg de inte har rätt att begära ut.

Arbetar du som snickare spelar det då någon roll att du är dömd för ringa misshandel i ett krogslagsmål för 4 år sedan?
Vad har arbetsgivaren för nytta av sådan information?

Kvinnor kanske kan uppge sexpartners och BH-storlek?
Eller har de något att dölja?

Ställer du upp på vad som helst för att du "inte har något att dölja" ?
Varför har du inte en övervakningskamera på din toalett?

Kan det vara så att ibland vill man vara ifred och inte delge minsta lilla detalj?
Citera
2019-11-27, 23:07
Medlem
Citat:
För att det inte handlar om de oärliga människorna.
Det handlar om att arbetsgivaren belastar polismyndigheten med massa trams.
Det handlar även om att du tvingas ställa upp på detta med onödigt arbete från din sida med intyg de inte har rätt att begära ut.

Arbetar du som snickare spelar det då någon roll att du är dömd för ringa misshandel i ett krogslagsmål för 4 år sedan?
Vad har arbetsgivaren för nytta av sådan information?

Kvinnor kanske kan uppge sexpartners och BH-storlek?
Eller har de något att dölja?

Ställer du upp på vad som helst för att du "inte har något att dölja" ?
Varför har du inte en övervakningskamera på din toalett?

Kan det vara så att ibland vill man vara ifred och inte delge minsta lilla detalj?

Jomenvisst du... jättejobbigt att skicka in en beställning till polisen, få ett brev på posten och lämna detta till en arbetsgivare. Rör sig inte om jättemånga minuter totalt.

Om snickaren i ditt exempel kan man väl säga att ett slagsmål tyder på att man är utåtagerande själv eller dricker för mycket, eventuellt både och. Sånt kan vara av betydelse i ett större företag där anseende är en viktig del.

Vad skulle du själv göra om du skulle anlita en hantverkare, ta en person som du vet har ett fläckfritt register eller någon som är dömd för ett eller två brott?
Citera
2019-11-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Jomenvisst du... jättejobbigt att skicka in en beställning till polisen, få ett brev på posten och lämna detta till en arbetsgivare. Rör sig inte om jättemånga minuter totalt.

Om snickaren i ditt exempel kan man väl säga att ett slagsmål tyder på att man är utåtagerande själv eller dricker för mycket, eventuellt både och. Sånt kan vara av betydelse i ett större företag där anseende är en viktig del.

Vad skulle du själv göra om du skulle anlita en hantverkare, ta en person som du vet har ett fläckfritt register eller någon som är dömd för ett eller två brott?

Nej, du tycker naturligtvis inte det är jobbigt. Du skulle säkert böja dig fram o få en anal-probe ifall din arbetsgivare krävde det.

Jag känner flera personer som arbetar som poliser som var o stal bilar i sina ungdomsdagar.
Enda skillnaden mellan dessa personer och lagförda tjuvar var att dessa aldrig torskade för sina brott.
Att det inte finns dokumenterat något är ingen som helst garanti för att du är en fin ängel.
Dessutom har det ingenting med tjänsten att göra.

Att någon slog en gång för mycket när denne försvarade sig mot tre personer behöver inte arbetsgivaren veta om.
Vad är syftet med att kräva ut dessa intyg?
Ska alla som någonsin blivit lagförda för något bli förvägrade att få anställning?

Fan ta alla som kört för fort någon gång i livet. Dessa går ju inte att anställa. Folk med svag moral.
Vill du ha en sådan snickrande i ditt hus?

Helst skulle alla få ett GPS-chip inopererat i röven direkt vid födelsen.
Har du inget att dölja...
Citera
2019-11-28, 21:11
Medlem
Citat:
Nej, du tycker naturligtvis inte det är jobbigt. Du skulle säkert böja dig fram o få en anal-probe ifall din arbetsgivare krävde det.

Jag känner flera personer som arbetar som poliser som var o stal bilar i sina ungdomsdagar.
Enda skillnaden mellan dessa personer och lagförda tjuvar var att dessa aldrig torskade för sina brott.
Att det inte finns dokumenterat något är ingen som helst garanti för att du är en fin ängel.
Dessutom har det ingenting med tjänsten att göra.

Att någon slog en gång för mycket när denne försvarade sig mot tre personer behöver inte arbetsgivaren veta om.
Vad är syftet med att kräva ut dessa intyg?
Ska alla som någonsin blivit lagförda för något bli förvägrade att få anställning?

Fan ta alla som kört för fort någon gång i livet. Dessa går ju inte att anställa. Folk med svag moral.
Vill du ha en sådan snickrande i ditt hus?

Helst skulle alla få ett GPS-chip inopererat i röven direkt vid födelsen.
Har du inget att dölja...

Vad har du att dölja? Är nyfiken på vad djävulskap du hittat på. Måste vara något riktigt djävligt.
Citera
2019-11-29, 04:27
Medlem
killawifes avatar
Man MÅSTE inte visa upp belastningsregister för en arbetsgivare och de får inte kräva det. De kan BE om det och du kan säga Nej tack det vill jag inte. De säger då Tack för besöket dörren är där. Men det finns andra jobb där de inte vill att man ska visa upp detta så sök dom istället. Jag har nog varit på tio intervjuer och ALDRIG behövt visa upp nåt belastningregister eller göra drogtest. Skulle jag bli tillfrågad skulle jag säga nej då det är integritetskränkande och det finns andra ställen att jobba på.

Jag tror faktiskt att man rent juridiskt kan stämma en arbetsgivare om de bett om belastningsutdrag och sen nekat en jobbet om man på nått vis kan påvisa att man var den bästa sökanden för jobbet. Vet inte om det är värt det dock för man vill ju knappast jobba där och det är en lång jobbig process bara för några slantar.
Citera
2019-11-29, 10:19
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranka444
Alla arbetsgivare kräver belastningsregister idag. Missat??? Du får brev på posten från polisen som ingen får öppna än din blivande chef.

Ett belastningsregister kanske man måste ha med sig om man ser ut som en pundare, om man ska jobba med utsatta människor (barn, handikappade, et.c), tillhör underklassen eller är en kroppsarbetare eller nåt. Men inte annars. Det är ju skillnad på lagen, beroende på vem man är. Om man tror något annat är man nog bara väldigt blåögd.

Vagt relaterat: Om man jobbar med säkerhetsklassade objekt så kan man få gå igenom en SÄPO-koll. Typ arbeta på oljehamn eller säkerhetssystem, et.c.
Senast redigerad av EmilSladdertask 2019-11-29 kl. 10:30.
Citera
2019-11-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man MÅSTE inte visa upp belastningsregister för en arbetsgivare och de får inte kräva det. De kan BE om det och du kan säga Nej tack det vill jag inte. De säger då Tack för besöket dörren är där. Men det finns andra jobb där de inte vill att man ska visa upp detta så sök dom istället. Jag har nog varit på tio intervjuer och ALDRIG behövt visa upp nåt belastningregister eller göra drogtest. Skulle jag bli tillfrågad skulle jag säga nej då det är integritetskränkande och det finns andra ställen att jobba på.

Jag tror faktiskt att man rent juridiskt kan stämma en arbetsgivare om de bett om belastningsutdrag och sen nekat en jobbet om man på nått vis kan påvisa att man var den bästa sökanden för jobbet. Vet inte om det är värt det dock för man vill ju knappast jobba där och det är en lång jobbig process bara för några slantar.

Det lär bli ett dyrt nöje om du förlorar processen (vilket man lär göra). Då får du betala motpartens rättegångskostnader.
Citera
2019-11-30, 01:20
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Det lär bli ett dyrt nöje om du förlorar processen (vilket man lär göra). Då får du betala motpartens rättegångskostnader.

Visst är det så. Man kan vinna eller förlora i alla rättegångar men bra att du poängterade detta för de som inte visste om det. Men med tanke på att folk vinner fall där de nekats jobb för att de var gravida, var döva eller helt enkelt bara dumma i huvudet så skulle det inte förvåna mig om man kunde vinna detta också.
Citera
2019-11-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Vad har du att dölja? Är nyfiken på vad djävulskap du hittat på. Måste vara något riktigt djävligt.

Vad har min bakgrund med ämnet att göra?

Även de som är vita som snö kanske vill sitta på toaletten ifred.

Det är och förblir ett otyg att arbetsgivare begär registerutdrag som de egentligen inte har rätt till.
När skall arbetaren sätta ner foten?
Redan idag görs mycket drogkontroller på arbetsplatser.
Snart kommer DNA-kontroll göras för att se hur sjukdomsbenägen du är.
Vem vill satsa på en halt häst?

Kanske man skall ha kontoutdrag för att avgöra ifall du ligger i riskzonen för ekonomiskt fiffel?
Tillgång till din bostad minst en gång om året för att se så du inte fått med dig företagsmaterial hem?

Var någonstans sätter du stopp? Eller har du något att dölja?
Citera
2020-06-29, 21:49
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betweennoir
Blåser lite liv i denna tråd för är också nyfiken på detta;

Vad kan de se på utbildningsnivå? Ska vara klar med min examen till sommaren (vilket företaget vet, så de tror inte att jag har en färdig examen eller så), men ligger lite och släpar med några kurser som jag inte klarat tentorna på än. Det är inget jag döljer eller så men känns onödigt att ta upp med dem om det inte är nödvändigt då jag ändå tänkt tenta av dem nu under våren (eller sommaren). Är därför nyfiken vad de som gör kontrollerna kan begära ut angående studier; kan de bara se om man har examensbevis eller inte, eller kan de även kolla typ vilka kurser/program man varit skriven på, vilka betyg man har o liknande (dvs om man inte har skickat in detta på egen hand).

De kan se antal kurser, antal hp, betyg mm. Jag vet inte om de kan se exakt vilka kurserna ifråga är men det skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in