2020-09-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok så alla fastighetsägare får alltså ta ut vilka hyror de vill av nya hyresgäster i Stockholm?
Nej
Nej lika lite som någon annanstanst, Tror du Fastighetsägare i New York eller London eller Melbourne får ta ut vilka hyra de vill?

Möjligtvis i slummen i Dhaka eller så. Du får väl flytta dit om du vill uppleva riktigt marknadsekonomi.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-09-24 kl. 17:14.
Citera
2020-09-24, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej
Nej lika lite som någon annanstanst, Tror du Fastighetsägare i New York eller London eller Melbourne får ta ut vilka hyra de vill?

Möjligtvis i slummen i Dhaka eller så. Du får väl flytta dit om du vill uppleva riktigt marknadsekonomi.

Så det är samma regleringar i alla länder alltså? Om jag åker till Helsingfors värsta ghetto kommer prisskillnaden på en HR där eller i det mest exklusiva området vara 10-15%? Dra på trissor det visste jag inte.

Om det kostar 1000 dollar i månaden att bo i de slummigaste kvarteren i Brooklyn så kostar en lika stor lägenhet runt 1200 dollar i månaden på Fifth Avenue?
Citera
2020-09-24, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej

I Schweiz får den som skall hyra ut en lägenhet sätta vilken hyra som helst.

Sveriges hyresreglering är unik och extremt. Maken till galenskaper finns inte någon annanstans.
Citera
2020-09-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I Schweiz får den som skall hyra ut en lägenhet sätta vilken hyra som helst.

Sveriges hyresreglering är unik och extremt. Maken till galenskaper finns inte någon annanstans.
Eller motsatsen till allt detta

Du har verkligen ingen koll men kämpa på
Citera
2020-09-24, 20:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Skattebetalarna i Schweitz behöver inte. haha Om nu någon av de skulle bli arbetslös skulle vederbörande inte bli bostadslös .

Och nej man behöver ingen privat lösning för det.😊

Lessen att jag måste behöva krossa din bild av det perfekta marknadsstyrda samhället. ha ha Om Singapore inte övertygar dig får du väl hänga med nästa gång vi åker skidor när covid har lagt sig.

Nåt säger mig allt du aldrig varit i Schweitz. Har jag fel? Det tror jag inte

Att du inte fattar att det kostar pengar att växla valuta är så jävla sorgligt. Det kostar alltid att växla valuta och vem betalar? Att du inte fattar att du förlorar varje gång du betalar i Sek är ju fantastiskt
Någon som hittar något innehåll i detta. Jag gör inte det. Ingen logik, ingen fakta. Helt tomt.
Citera
2020-09-24, 21:04
Medlem
Citat:
Så det är samma regleringar i alla länder alltså? Om jag åker till Helsingfors värsta ghetto kommer prisskillnaden på en HR där eller i det mest exklusiva området vara 10-15%? Dra på trissor det visste jag inte.

Om det kostar 1000 dollar i månaden att bo i de slummigaste kvarteren i Brooklyn så kostar en lika stor lägenhet runt 1200 dollar i månaden på Fifth Avenue?
Lagar om ockerhyror finns överallt. På Fifth Avenue kolla man sånt extra noga men som sagt, om du vill pröva marknadsekonomi så kan du hyra i Somalia.

Västvärlden har regler som är en förutsättning för civilisationen men visst, gillar du nattvardsstart och vad fan allt annat idiotlibertarianerna snackar om finns massor med länder att flytta till.

Libyen, Somalia, Mexiko? Där slipper du statens klåfingriga nyfikenhet. Jag lovar
Citera
2020-09-24, 21:15
Medlem
Citat:
Någon som hittar något innehåll i detta. Jag gör inte det. Ingen logik, ingen fakta. Helt tomt.
Innehållet är att Schweiz är en världsfärdsstat. Deras sociala nätverk är mycket generösare än vårt. Hur kan du inte fatta det?

Finns det någon annan än byfånebeta som missuppfattat detta? Nån annan som varit i Schweiz?
Citera
2020-09-24, 21:18
Medlem
Citat:
Därför att hyresregleringen inte existerar, Möjligen i typ Fagersta eller Köping där det inte byggs något ändå. I Stockholm är hyresreglering ingenting som stör marknaden överhuvudtaget.

Om du hittar några anomalier där folk betalar mindre än vad du anser vore berättigat så har det noll påverkan på nybyggen i regionen. Nybyggen påverkas av massor av saker, fram för allt av de lokala politikernas inställning.

Hyresregleringen har ingen påverkan där alls ha ha

Är du säker på ditt påstående? Har du själv bott eller har du några bekanta som bor innanför tullarna i Stockholm? Jag bodde själv många år i Stockholm innerstad i en tvåa på 75 kvm för ca 6000 kr i månaden.

Det finns många såna här lägenheter av äldre standard som inte har lyxrenoverats som är löjligt billiga. Sedan att det finns nya hyresrätter som de i Hornsberg strand exempelvis som har i stort sätt vad som kan anses vara en marknadshyra är helt sant, men att de inte finns billiga hyresrätter stämmer inte.
Citera
2020-09-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är du säker på ditt påstående? Har du själv bott eller har du några bekanta som bor innanför tullarna i Stockholm? Jag bodde själv många år i Stockholm innerstad i en tvåa på 75 kvm för ca 6000 kr i månaden.

Det finns många såna här lägenheter av äldre standard som inte har lyxrenoverats som är löjligt billiga. Sedan att det finns nya hyresrätter som de i Hornsberg strand exempelvis som har i stort sätt vad som kan anses vara en marknadshyra är helt sant, men att de inte finns billiga hyresrätter stämmer inte.
Du säger att det finns 'många' såna lägenheter. Jag vet att det existerar men hur 'många' är de? De är få, jag vet exakt hur många de är och de utgör inget hot mot 'marknaden'.
Citera
2020-09-24, 21:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Varför ignorerar du hela tiden amorteringen? Ska inte den betalas i din värld? De flesta banker, sbab, seb mfl, ger 3.4 msek I de förhållanden jag skrev.
Jag skrev att jag använde swedbanks bolånekalkylator. Om du menar att Swedbank är små på bolån så får du väl visa det då.

Citat:
Jag pratar OM regeringen INTE tillåtit amorteringsfrihet och eller skjutit till permitteringspengar så hade vi fått en nedgång på bostadsmarknaden. Varför skulle de annars ha tagit bort amorteringskravet, om man inte sett den risken???
Jag ignorerar inte amorteringen på något sätt. Tvärtom har jag berättat för dig flera ggr att man inte behöver amortera som arbetslös. (Gäller om man blir sjuk också). Jag har även frågat dig varför du menar att arbetslösa skulle behöva amortera. Men det är helt tyst. Det är som om du inte läser det du svarar på. Utan mer sitter och jollrar för dig själv.

Så här säger FI:
Ja, banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period. Det är banken som avgör om särskilda skäl föreligger och hur länge ett undantag ska gälla. Banken kan även lämna undantag för nyproduktion (under maximalt fem år) och för lantbruksenheter.

Kan du nu sluta orera om amorteringen, och ta in informationen.

Citat:
Av alla under 35 jag någonsin pratat med i Stockholm, och det är rätt många, så har ALLA ALLTID mer eller mindre maximerat sina lån. Bara för att det sitter en massa 50+ som i princip är lånefria och drar ner snittbelåningen så motsäger inte det detta.

Jag kan på rak arm komma på 20-30 personer bara I min egen bekantskapskrets som skulle få enorma problem med sina amorteringar om de sagts upp.
Det var väldigt vad du var insatt i många människors privatekonomi. Men du kanske jobbar som skuldsanerare.

Kollar man data från Riksbanken hittar man följande:
* Peak skuldkvot ligger vid 31-35 år.
* För dessa är medianen för skuldkvoten ca 360% (för disponibel inkomst).
* Peak lån i kr hamnar dock vid 36-40 år. (Vilket inte är så konstigt, då lönerna stiger med ålder).
* Disponibel inkomst median vid 36-40 år är 275 kSEK. (Eller rättare sagt för några år sedan).
* Median bolån vid 36-40 år i kr nedan. Försök gissa vad den är innan ni tittar

Hur väl stämmer nu detta med flanders prat?
Var och en får väl avgöra själv.

Jag vidhåller att permitteringsstödet inte påverkat. Den som menar att det påverkat får väl visa det då. Lyckas vederbörande så ändrar jag mig. Notera också att påverkat betyder att det bör vara någon slags volym på de som påverkats.
Citera
2020-09-25, 07:56
Avslutad
Citat:
Jag skrev att jag använde swedbanks bolånekalkylator. Om du menar att Swedbank är små på bolån så får du väl visa det då.

Jag ignorerar inte amorteringen på något sätt. Tvärtom har jag berättat för dig flera ggr att man inte behöver amortera som arbetslös. (Gäller om man blir sjuk också). Jag har även frågat dig varför du menar att arbetslösa skulle behöva amortera. Men det är helt tyst. Det är som om du inte läser det du svarar på. Utan mer sitter och jollrar för dig själv.

Så här säger FI:
Ja, banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period. Det är banken som avgör om särskilda skäl föreligger och hur länge ett undantag ska gälla. Banken kan även lämna undantag för nyproduktion (under maximalt fem år) och för lantbruksenheter.

Kan du nu sluta orera om amorteringen, och ta in informationen.

Det var väldigt vad du var insatt i många människors privatekonomi. Men du kanske jobbar som skuldsanerare.

Kollar man data från Riksbanken hittar man följande:
* Peak skuldkvot ligger vid 31-35 år.
* För dessa är medianen för skuldkvoten ca 360% (för disponibel inkomst).
* Peak lån i kr hamnar dock vid 36-40 år. (Vilket inte är så konstigt, då lönerna stiger med ålder).
* Disponibel inkomst median vid 36-40 år är 275 kSEK. (Eller rättare sagt för några år sedan).
* Median bolån vid 36-40 år i kr nedan. Försök gissa vad den är innan ni tittar

Hur väl stämmer nu detta med flanders prat?
Var och en får väl avgöra själv.

Jag vidhåller att permitteringsstödet inte påverkat. Den som menar att det påverkat får väl visa det då. Lyckas vederbörande så ändrar jag mig. Notera också att påverkat betyder att det bör vara någon slags volym på de som påverkats.

Sbab och SEB bolåneindikator ger 3.4 msek som jag angav.

Det är långt ifrån säkert att man slipper amortera för att man blir av med jobbet. Dessutom skulle garanterat en hel del människor i det läget se om sitt hus och flytta till ett billigare boende. Har faktiskt en bekant som blev arbetslös och fick avslag av banken att slippa amortera.

Varför tror du staten direkt gick in och befriade alla från amorteringar? Om bankerna ändå godtar arbetslöshet som anledning att slippa amortera fanns det ju ingen som helst anledning att införa åtgärden eller hur?
Citera
2020-09-25, 10:12
Avslutad
Citat:
Lagar om ockerhyror finns överallt. På Fifth Avenue kolla man sånt extra noga men som sagt, om du vill pröva marknadsekonomi så kan du hyra i Somalia.

Västvärlden har regler som är en förutsättning för civilisationen men visst, gillar du nattvardsstart och vad fan allt annat idiotlibertarianerna snackar om finns massor med länder att flytta till.

Libyen, Somalia, Mexiko? Där slipper du statens klåfingriga nyfikenhet. Jag lovar
Varför kan man inte bara hantera svensk hyresmarknad i linje med resten av västvärlden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in