Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Det som jag har svårt att förstå när det gäller t ex Finland är fixeringen vid Corona, utan att väga in totala folkhälsan, och att göra det med ett tidsperspektiv längre än ett kvartal.
Tycker att de gjort en del jättebra saker, och det är ett stolt folk som följer direktiv, men sedan spårar det ur då och då med lätt hysteriska åtgärder. Jag förstår att en del av dessa har ett ”högre syfte”, d v s att höja medvetandegraden och påminna folk om att de grundläggande åtgärderna som distans och stanna hemma om man är sjuk fortfarande är på allvar, men tror att de skjuter sig i foten då det blir lite ”ropa vargen kommer” över tid. Men, de har kanske heller inget politiskt val eftersom de gjorde vad de gjorde i april?
Jag lägger skulden på Finlands Corona-hantering på den 70+ presidenten plus hans lika gamla och äldre killgäng.
Damerna i regeringen var redan på Sveriges väg, men fick på näsan av herrarna som ansåg att de agerade oansvarigt när de följde den finska FHM direktiv.
Nu får damerna på nosen för att de har "kört landets ekonomi i botten". Och därtill "leder landet hattigt" med olika regler från en vecka till en annan.
Ena veckan öppnar man gränsen mot Sverige - andra veckan stänger man. Ena vecka flaggar man om obligatorisk karantän för alla - andra veckan inser man att det inte går att ordna rent praktiskt.
Angående gränsstängning är det också svårt när alla som har arbetsskäl är välkomna in i landet. Likaså alla 700.000 sverigefinnar som har rätt att återvända till hemlandet när de sen än önskar.
Gränshandeln i norr kräver att gränsen är öppen. Men samtidigt kräver gubbgänget att alla gränserna ska stängas - typ för gott.
Inte kul att leda ett land med alla dårar som skriker "mord" så fort man försöker prata om ekonomin och framtiden.