2020-09-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag kan förstå känslan.

Tråden är rätt enformig numera. Ett antal som inte kommit in eller blivit utkastade från KI och nu, laddade med mer bitterhet än förmåga, låtsas att de förstår vetenskapliga artiklar bättre än epidemiologer, eller folk som inte ens vet vem Bayes är som försöker tyda grafer, och ett ännu större antal som bara drivs av ett Sverigehat och Myndighetsditto, blandat med ett antal som tycker att Darwin hade rätt och antar eller hoppas att de säkert tillhör the fittest, i alla fall fysiskt, och därför tycker att allt är trams.

Prata med dina vänner i ”den akademiska eliten” så kan de förklara och ge lite perspektiv på saker. Det hjälper säkert mer än att försöka få ett vettigt resonemang i den här tråden.

Väl formulerat!

Jag håller med dig.

Själv anser jag mig varken tillhöra alarmister eller förnekarna.
Jag blir bara allmänt trött på överdrifter och trixande med fakta.

Vissa stollar tycker att covid-19 är en bluff, troligtvis plattjordare och Trump-anhängare.

Andra framstår så oerhört skraja, så de håller med om vad som helst. Oavsett om det är sant eller inte.
Några drar så uppenbara ljug att man börjar skratta.
Jag försöker vara ifrågasättande på uppenbart felaktiga slutsatser som folk drar.

Förutom de värsta förnekarna, lögnarna och siffertrixarna, så har jag full respekt för att vi alla ser olika på detta.
Citera
2020-09-24, 19:54
Medlem
Någon som har koll på strategin i Sydafrika?
De har kommit ner på ganska hyfsade siffror mot tidigare.
Citera
2020-09-24, 19:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att det skulle röra sig om speciellt många fall i jämförelse med de fall där flera eller alla smittats i hushållet är givetvis lögn och förbannad dikt. Att sedan vissa/enstaka individer är mindre smittsamma än andra är i sig inget märkligt.
Jag känner nog bara två personer som haft covid, två 25-åringar som av olika anledningar råkat bo hemma hos föräldrarna. Den ena familjen var väldigt försiktiga och den andra var, som jag tycker, väldigt oförsiktiga.
Inte i någon familj fördes smittan vidare till någon annan.

Edit: Jag vill inte påstå att detta är vanligt, men det är ändå märkligt att smittan inte förs vidare inom hushållet när man, som i den ena familjen, inte alls gör något för att undvika att smittan sprids.
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-24 kl. 20:04.
Citera
2020-09-24, 19:59
Medlem
Finnarna är avundsjuka på Sverige. Allt är bättre här..

Dels slipper man hatta fram och tillbaka med att stänga och öppna gränserna - som nu finnarna håller på som bäst. Dels ser ju ekonomin strålande ut här i jämförelse med Finland.

Svenskarna får skattelättnader på 3miljarder. Vilket stimulerar handeln.

Sveriges statsskuld var innan Corona 35,2% av BNP. Detta år sker en ökning till 42,6%, men redan nästa år uppskattar man att skuldprocenten kommer att minska. Sverige har inte haft så här lite statskulder sen 1977.

I Finland var statskulden innan Corona 60% av BNP och i slutet av året ca 70-80% av BNP.

I Sverige räknar man med att arbetslösheten kommer att vara på samma nivå som innan Corona redan år 2023 medan i Finland kommer det att ta betydligt längre tid. Vissa ekonomer pratar om 10 svarta år..

Jag önskar att man skulle kunna banka ovanstående i skallen på alla alarmister så att de kunde känna lite tacksamhet över Sveriges ledning och hur de har skött pandemin.

Som tur är hade de inget att säga till om hur pandemin sköttes. Annars skulle även vi sitta i skiten..
Citera
2020-09-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i.

Men det var lite märkligt att du hävdade att vi inte behöver bekymra oss för vintern, genom att peka på Sydamerika, och hävda att Sydamerika har haft stor smittspridning, samtidigt som Europa har haft sommar.

Chile och Argentina ligger längre från ekvatorn. Dessa länder har rapporterat brutala siffror över dödsfall senaste tiden.

Förvisso, men i Sydamerika noterar jag att några bergs-länder i Anderna har drabbats otroligt hårt.

Sedan så upphör viruset inte att existera i varmt klimat. Men i området runt ekvatorn blir säsongsvariationerna annorlunda jämfört med områden längre från ekvatorn. Du tog upp Mexiko, som ett bra exempel på detta.

Att en av de varmaste kontinenterna är den som drabbats hårdast talar starkt emot någon säsongsvaration. Dessutom har varma ställen i USA, som Florida, drabbats hårt trots att de haft sommar. Och Kanada som har kallare klimat än USA och Mexiko, har klarat sig bättre. Det finns helt enkelt inget stöd för att kallare ställen är hårdare drabbade, snarare tvärtom.
Citera
2020-09-24, 20:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”Låt han dö” brukar väl klackarna sjunga?
Inte om den skadade tillhör en rik klubb.
Citera
2020-09-24, 20:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Risken är ju att han får nedsatt lungkapacitet, i likhet med 100 tusen andra som drabbats av sjukdomen i Sverige.

Vi får en se. En fotbollsspelare springer ungefär 11 km per match. Då är det mycket spurta och sen vila. Det skulle märkas direkt om han tappar kapacitet.
Citera
2020-09-24, 20:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att en av de varmaste kontinenterna är den som drabbats hårdast talar starkt emot någon säsongsvaration. Dessutom har varma ställen i USA, som Florida, drabbats hårt trots att de haft sommar.

Ja, det förefaller som att säsongsvariationerna har ett annat mönster i varmare klimat.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och Kanada som har kallare klimat än USA och Mexiko, har klarat sig bättre. Det finns helt enkelt inget stöd för att kallare ställen är hårdare drabbade, snarare tvärtom.

Ja, både varma och kalla platser kan drabbas. Men det motsäger inte att det finns variationer som följer årstiderna.

Jag har aldrig påstått att länder med varmt klimat skulle vara förskonade från Covid-19.
Citera
2020-09-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Någon som har koll på strategin i Sydafrika?
De har kommit ner på ganska hyfsade siffror mot tidigare.
Det är vår...
Citera
2020-09-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det förefaller som att säsongsvariationerna har ett annat mönster i varmare klimat.

Ja, både varma och kalla platser kan drabbas. Men det motsäger inte att det finns variationer som följer årstiderna.

Jag har aldrig påstått att länder med varmt klimat skulle vara förskonade från Covid-19.

Man brukar prata om att man är inne och har AC under den varma årstiden i varmare klimat och att man är inomhus och det är torr luft på naturlig väg under den kallare årstiden i kallare klimat.

Torr luft gör att aerosolerna flyger längre, dvs sjukdomen smittar på längre avstånd (exempelvis på en buss med AC igång, eller på en restaurang med AC).
Senast redigerad av Pisseman 2020-09-24 kl. 20:24.
Citera
2020-09-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är vår...

Nja.
Då började deras vår mitt i ”vintern”

Strategin i dagsläget var det jag var intresserad av
Citera
2020-09-24, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Risken är ju att han får nedsatt lungkapacitet, i likhet med 100 tusen andra som drabbats av sjukdomen i Sverige.

Du påstår med ett riktigt drama queen-inlägg att Zlatans karriär är över och att det var trist att den skulle sluta såhär- när han själv uppger att han inte har några symptom.

För din upplysning:

Tsimikas spelar från start i liverpool idag efter 1 veckas sjukfrånvaro och 2 i karantän. Djokovic tävlar och gick till final i italian open idag.

Hudson-Odoi, Matuidi, Rugani är andra som haft covid-19 och spelar igen för chelsea och juventus varje vecka (nåväl matuidi mest på bänken). Toppspelare som presterar på toppnivå - tro mig det skulle inte funka med trasiga lungor som du tycks tro att en majoritet av toppidrottsmän råkar ut för.

Kan du nämna någon fotbollspelare i de 5 största ligorna (italien, spanien, england, frankrike, tyskland) som inte kommit tillbaka i spel efter 2 veckor + 2 i karantän? Du har rätt många att göra research på så lycka till, ser fram emot vad du hittar. Det måste ju vara busenkelt i din värld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in