2020-09-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan också bero på att viruset blivit lindrigare, vilket oftast sker tydligen.

Samt att vården hittat lite olika behandlingsformer, som gör att betydligt färre blir svårt sjuka
För att viruset skall bli lindrigare så måste det mutera rätt mycket. Detta muterar rätt långsamt. Dessutom tar det många generationer av spridning innan en mutation slår igenom.
Citera
2020-09-22, 22:17
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det kan nog mycket väl komma. Inom en månad garanterat. Och helt plötsligt kommer Svensson stå där med munskydd som att det vore det mest naturliga i världen efter att i månader, som inbeciller, hävdat att det är helt verkningslöst långt efter att till och med Somalia insett att det är ett kraftfullt verktyg mot pandemin.

Munskydd verkar inte funka särskilt bra i Frankrike, Italien, Danmark, Spanien. Man kan inte betrakta tunna munskydd som något slags säkert skydd - man är inte imbecill för att vara av den åsikten.
Citera
2020-09-22, 22:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Precis så! Märkligt att folk tog hem ’segern’ redan i somras och naivt inbillade sig att det berodde på s.k. flockimmunitet och att Sverige valt rätt väg. Men det är ju inte direkt första gången svensken är naiv. Tänk att något så enkelt som sunt förnuft är så pass sällsynt som det är.
Ja, märkligt hur naiva många verkar vara? Tegnell med FHM pratade ju mycket om flockimmunitet och immunitet samt T-celler osv och det påverkar naturligtvis hur folk förhåller sig till det hela.
Citera
2020-09-22, 22:19
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Någon som vill sätta emot mig på att det blir munskydd i Stockholm nästa vecka?
Jag har en stark magkänsla.

Det är väl lika bra. Inte för att jag tror att det är en magisk produkt (det är ju bara att se sig om i Europa i de länder som har masktvång), utan för att en stor del av skribenter på Flashback ska bli nöjda och sluta tjata om munskydd.
Citera
2020-09-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Verkar som det kan bli tvångskarantän i Stockholm (om någon smittad person finns i hushållet, så måste alla isolera sig). Tänk att vi kom dit i alla fall. Vi hinner säkert få uppleva polisen och militären också, innan det här är över! (Jo, LITE roligt är det, med tanke på allt som sagts om "frivillighet, "annan väg" och "medborgarnas egna sunda förnuft". )

Haha, inte munskydd då som många av oss trodde i tråden. Istället blir det något som jag trott varit helt självklart, att man isolerar sig om någon i familjen är sjuk i corona.

Gör man verkligen inte det i Sverige? Går sjuksyrran Anna till jobbet på geriatrikavdelningen på dagen (givetvis utan att bära mask) och ligger sedan och myser i sängen med sin hostande covid-sjuke make på kvällarna? Det borde ju nästan vara åtalbart.

Hursomhelst så radar ju Stockholms smittskyddsläkare upp de andra kraftfulla hörnpelarna i den svenska strategin i intervjun i expressen: stanna hemma om du har feber och håll avstånd om du kan/känner för det.

Däremot glömmer han ju att nämna det kanske allra kraftfullaste vapnet: att nysa i armvecket! Har man nu officiellt plockat bort det från den svenska strategin?
Citera
2020-09-22, 22:21
Medlem
Citat:
Verkar som det kan bli tvångskarantän i Stockholm (om någon smittad person finns i hushållet, så måste alla isolera sig). Tänk att vi kom dit i alla fall. Vi hinner säkert få uppleva polisen och militären också, innan det här är över! (Jo, LITE roligt är det, med tanke på allt som sagts om "frivillighet, "annan väg" och "medborgarnas egna sunda förnuft". )
Fast det är ju rätt stor skillnad på att vara hemma med sin bekräftat covid-smittade partner, och sånt som ni driver i tråden. Som att stänga förskolor och hela grundskolan i förebyggande syfte.

T.o.m. jag tycker det är vettigt att hålla sig hemma när ens barn eller partner har bekräftad covid. Det är ju en väldigt träffsäker åtgärd som bara påverkar de närmast sörjande.

Så länge det krävs att man har ett positivt covid-test är det inget uppseendeväckande. Men det finns väl också en och annan galning i tråden som fantiserar om att de snart ska få stänga in hela familjen i sin nyinredda Fritzl-källare, utan så mycket som ett covid-test. Det kommer inte hända.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var Kina som fixade chefsjobbet på WHO åt honom. Surprise.

Nej. Jag är inte helt förvånad. Betraktar Tedros Kina som sin chef? I så fall kan Kina betala hans lön; och resten av WHO's budget. Låt västländerna slippa. Västländerna har ekonomiska bekymmer just nu, av väl känd anledning.

Citat:

Anders Tegnell tror inte på frivillighet. Det ligger helt andra orsaker bakom Anders Tegnells agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Men nu var det just dödsfall det specifika inlägget handlade om.

Du skrev att viruset var ofarligt för vanliga friska människor. För att betrakta ett virus som ofarligt, så anser jag det vara otillräckligt att bara titta på dödsfallen. Man behöver även titta på risken att bli inlagd på sjukhus, eventuellt med intensivvård. Man behöver även titta på risken för bestående skador. En sjukdom som ger bestående skador, kan knappast betraktas som ofarlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det fattar dock tydligen inte enfaldiga alarmister.

Intelligens nivån är så låg just nu...

Jag erkänner att jag hade för bråttom när jag skrev det inlägget. När jag skrev "lågbegåvade tegnellister", så var det en respons på att du klagade på lågbegåvade alarmister. Men ditt inlägg var ett svar på GaretheGOLFERbale's inlägg. Jag borde även ha riktat motsvarande kritik mot GaretheGOLFERbale. Mitt misstag.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vad hände egentligen med spanska sjukan och svininfluensan? Blev båda utraderade eller?

Med risk att göra mig dum, så hade jag för mig att svininfluensan var spanska sjukan (samma virus alltså), som kom igen? Och att immuniteten i befolkningen hade minskat en aning sedan spanskan, men inte så mycket som myndigheterna (och gissa vem - Tegnell såklart) trodde när de drog igång sin massiva vaccinationskampanj. Många unga slogs ju ut då 1918-20, innan de hunnit få barn, så genom naturligt urval var vi rätt väl rustande när viruset kom igen efter 90 år. Och de äldsta som levde då, hade redan stött på det som barn, första gången.

Det är ju första gången som ett nytt virus kommer, som det kan orsaka sådana här pandemier som vi ser nu, för att det inte finns någon (specifik) immunitet i befolkningen överhuvudtaget.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-22 kl. 22:24.
Citera
2020-09-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Munskydd verkar inte funka särskilt bra i Frankrike, Italien, Danmark, Spanien. Man kan inte betrakta tunna munskydd som något slags säkert skydd - man är inte imbecill för att vara av den åsikten.

Det beror ju på hur man använder munskyddet, jag ser dagligen folk som har munskydd sen tar dom av sig det och kliar sig i ögonen/petar sig i näsan med samma hand och sätter på det igen. Klart det inte är effektivt då.
Citera
2020-09-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att viruset skall bli lindrigare så måste det mutera rätt mycket. Detta muterar rätt långsamt. Dessutom tar det många generationer av spridning innan en mutation slår igenom.

Så kan det säkert vara, jag är ingen virusexpert. Däremot har det diskuterats i tråden vid flertalet tillfällen, om detta är en möjlig förklaring till varför allt färre konstaterat smittade behöver avancerad vård. Eller så är den stora förklaringen att nu testar vi betydligt fler
Citera
2020-09-22, 22:23
Medlem
HelloWorld123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det funkar inte för att de inte distanserar och inte tvätta händerna.
Citera
2020-09-22, 22:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, inte munskydd då som många av oss trodde i tråden. Istället blir det något som jag trott varit helt självklart, att man isolerar sig om någon i familjen är sjuk i corona.

Gör man verkligen inte det i Sverige? Går sjuksyrran Anna till jobbet på geriatrikavdelningen på dagen (givetvis utan att bära mask) och ligger sedan och myser i sängen med sin hostande covid-sjuke make på kvällarna? Det borde ju nästan vara åtalbart.

Hursomhelst så radar ju Stockholms smittskyddsläkare upp de andra kraftfulla hörnpelarna i den svenska strategin i intervjun i expressen: stanna hemma om du har feber och håll avstånd om du kan/känner för det.

Däremot glömmer han ju att nämna det kanske allra kraftfullaste vapnet: att nysa i armvecket! Har man nu officiellt plockat bort det från den svenska strategin?

Ja, det där med armvecket har de tagit bort, det blir ojämlikt eftersom armveck skiljer sig mycket åt i diameter beroende på vem man är!

Det är bäst att kväva nysningen även om den då träffar ojämlikt beroende påhur mänga hjärnceller man har att tillgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in