2020-09-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För det första så måste man inte vaccinera så 60% i ditt exempel. Om smittan inte hade funnits i landet så hade man behövt vaccinera 60% och detta under förutsättningen att smittspridningen sker jämnt över befolkningen. Hade det däremot varit så att smittan redan finns i landet, då måste man vaccinera många fler för att snabbt kunna få stopp på smittan. 60% räcker för att få stopp på den, men det kommer att bromsa in långsamt till en början. Gissningsvis så behöver man runt 80% för att det skall bli en hyfsat snabb inbromsning.

Låt mig förklara problemet med vem man träffar på ett annat sätt istället. Låt säga att Stockholmare och Göteborgare aldrig någonsin träffas. De träffar dock de som bor i angränsande städer som träffar de i angränsande städer osv, då kommer smittan aldrig kunna spridas från Stockholm till Göteborg annat än om alla smittvägar däremellen faktiskt fungerar. Sannolikhetsmässigt så räcker det dock med att det mycket osannolika fallet att smittan tar sig hela vägen för att smittan sedan skall kunna spridas snabbt i Göteborg, för inne i Göteborg så träffar folk varandra rätt frekvent.

Räknar man på sannolikheter för det ovan så blir dock sannolikheten för smittspridning i Göteborg liten, men om det väl sker så blir det väldigt många smittade.

Det är precis så här som just detta virus håller på, det är många osannolika försök till spridning som pågår. När smittan sedan tar sig in i en ny grupp så sprids den lätt inom den gruppen.

Detta gör att man inte kan räkna på hur många som har haft viruset för att räkna ut om smittan kan spridas vidare. Man kan (trots ett antagande om en flockimmunitetsgräns på 60%) ha delar av samhället där det är 80% som har haft sjukdomen, men du kan inte tillgodoräkna dig den delen som ligger över 60% eftersom det i andra grupper finns för låg immunitet.

Det enda sättet du kan fånga upp hur detta blir egentligen, det är genom att modellera alla kontakter som finns mellan grupperna. I praktiken är det nästintill omöjligt.

När du får smitta inom grupperingar av detta slag, ja då har du smittokluster. Detta är en klustersmitta som sprids just på detta sättet.

Så vad innebär detta i slutänden? Jo att man inte kan använda flockimmunitet som ett sätt att mäta om det är risk för smittspridning, man kan få stora lokala utbrott ändå för att smittan inte är spridd på samma sätt som kontakterna i samhället är organiserade.
Fast nu krånglar du till det på ett sätt som är omöjligt att räkna på, och som kanske inte alls har det resultat som du hävdar.

Britton modellerade de enskilda kontakterna mellan invånarna i en population. Om alla hade lika många sociala kontakter, så behövdes 60% smittas innan man uppnådde flockimmunitet. Men om man delade in populationen så att 25% av befolkningen hade ett större kontaktnät, och 25% ett mindre kontaktnät, så räckte det med cirka 45% innan man uppnådde flockimmunitet.

Det var bara en illustrativ siffra, inget exakt. Poängen var att variationer i antalet kontaktytor gör att man uppnår flockimmunitet tidigare än vid vaccination. Andra forskare runtom i världen har kommit fram till exakt samma sak. Det är inget kontroversiellt, eller "svenskt".
Citera
2020-09-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Samtidigt testar Danmark mest i världen förutom monaco, färöarna osv.
https://i.imgur.com/wSXKx5b.png

Samtidigt stiger andelen positiva tester i Danmark.

https://i.imgur.com/MzFLGal.png
Citera
2020-09-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det är speciellt illa i lungorna, eftersom de blir stelare - mindre elastiska - och det kan vara livsfarligt när det når en viss nivå.
Det tror jag säkert det blir ...allt i hjärt, lung och huvudtrakten borde bli värre.
Citera
2020-09-24, 14:23
Medlem
Danmark har en högre andel test utförda av vänsterhänta, därför är spridningen fortfarande värre i Sverige.
Citera
2020-09-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men de slår oss i Nya fall, inlagda och inlagda på iva.

Och antal döda/capita. Dags att spränga bron, bespara oss danskarna de vill vi inte ha i vårt land.
Citera
2020-09-24, 14:26
Medlem
Stora ökningar i Stockholm Västra götaland

Stockholm +130 förra torsdag +67
Västra götaland +136 förra torsdag +49
Citera
2020-09-24, 14:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Mmm.

Skåne ser faktiskt ut som att det stabiliserat sig lite. Hoppas det håller i sig. Dock vore en stängning av bron en god idé just nu, för båda sidor alltså.
Folk ska fan hålla sig hemma! Inte åka till varesig Köpenhamn eller Malmö åt något håll.
Jag håller med, håll er hemma för fan!

Vi håller tummarna att det planar ut även om jag har svårt för att tro det.🤷🏼‍♀️

Så djävla sorgligt allting.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har under lång tid sagt att det kommer att dra iväg i oktober-november, vi får se vad som händer men jag skulle bli mycket angenämt överraskad om så inte sker.

IHME är inne på ditt spår i sin prognos, dock kan smittan tryckas ner ordentligt med lämpliga åtgärder som munskydd-påbud, enligt prognosen. För detta behövs ledarskap och engagemang bland befolkningen.

SWEDEN:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stora ökningar i Stockholm Västra götaland

Stockholm +130 förra torsdag +67
Västra götaland +136 förra torsdag +49

Jag förstår faktiskt inte vad de håller på med i VG.
Deras siffror är så jävla konstiga. Ena dagen 40, sen 150. Här i Skåne kan man åtminstone se lite förutsägbarhet.

Jag tror VG är absolut sämst i Sverige på testning..
Citera
2020-09-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag upprepar mig från igår: Stäng bron!

Helt enig.
Hvis jeres stigning fortsætter, forventer jeg en anbefaling mod unødvendige rejser til Sverige i næste uge.
Citera
2020-09-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
IHME är inne på ditt spår i sin prognos, dock kan smittan tryckas ner ordentligt med lämpliga åtgärder som munskydd-påbud, enligt prognosen. För detta behövs ledarskap och engagemang bland befolkningen.

SWEDEN:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Dom clownerna sa att Sverige skulle ha 24.000 döda i maj. Verkar vara lika bra modellerade som Ferguson i UK...

Du kan ju se själv att de säger att det just nu ska dö 5 personer per dag i Sverige...
Senast redigerad av Irish-Guy 2020-09-24 kl. 14:32.
Citera
2020-09-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Helt enig.
Hvis jeres stigning fortsætter, forventer jeg en anbefaling mod unødvendige rejser til Sverige i næste uge.

Det är faktiskt ni som är Europas paria. Gå och städa ert eget hem innan ni gör anmärkningar på någon annan. Tack och hej, smällfete dansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in