2020-09-23, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Helt omöjligt.

Det är ungefär sjuttio svenskar som dött i det åldersspannet, medräknat dem med fetma, rökning och/eller underliggande sjukdom.

Att du skulle "känna till" fyra friska svenskar i det ålderspannet som dött med covid19 är helt omöjligt. Det handlar om högst några dussin personer i hela Sverige, om ens det.

Det var någon annan som skrev samma sak härinne för typ ett halvår sedan. Jag förstår inte hur man kan med att ljuga om sådana saker så ogenerat?
Citera
2020-09-23, 19:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Fasar lite för att de ska införa munskydd på lokaltrafiken och samtidigt fortsätta ha fulla t-banor och bussar. Kommer hjälpa föga. Fler avgångar krävs och mindre trängsel - avstånd måste väl ändå vara det absolut bästa.

Det är väl självklart att de även ska ha fler avgångar för att öka avstånd. Är det U-land vi lever i eller vart går alla skattepengar?
Citera
2020-09-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Och du har missat att den stora samhällsspridning av Corona i Sverige KOM JUST FRÅN DANMARK?

Dvs. den mutation av viruset som vart dominerat i Sverige kom via Danmark.

Herregud vilka syltriggar till "Svenskar" det finns här; Alla andra länder gör allt rätt, jag och Sverige gör allt fel, jag och Sverige är inte kapabla till någonting *buhuuu*

Interessant. Så det havde ikke noget at gøre med sen sportlov, eller rejsende fra "sikre" USA, UK og Iran. I skulle bare have lukket broen.
Har du et link? Er lidt spændt på at læse hvordan Skåne undgik at blive hårdt ramt.
Citera
2020-09-23, 19:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: Coronatränade-hundar sniffar fram smittade på Helsingfors flygplats

Finland är en lysande stjärna vad gäller agerandet under pandemin och smittbekämpning. Otroligt imponerande hur Finland presterat! Nu visar Finland framfötterna med innovativa lösningar för smittbekämpning: coronatränade-hundar kommer att sniffa fram smittade på Helsingfors flygplats. Corona-hundar kan komma användas i många andra miljöer i samhället, som tex äldreboenden eller skolor.

Tack Finland! Ett bidrag som kan komma att förstärka smittbekämpningsarbetet i många länder runt om i världen om det faller väl ut.

Citat:
Coronavirus-sniffing dogs are set to be deployed to Finland’s main international airport in a pilot project to find innovative ways to screen arrivals who may spread Covid-19, the Washington Post reports.
Four dogs are ready to begin work, with a further 12 already trained and six more being coached for the role. Their handlers hope their keen sense of smell could detect coronavirus in just 10 seconds, compared with the lengthy delays associated with lab testing.
Earlier this year, researchers at the University of Helsinki found signs that the dogs can detect the virus in the sweat of patients. The Helsinki airport scheme will be the first large-scale trial to investigate whether the method can be effective in practice.

Anna Hielm-Björkman, a researcher at the University of Helsinki, told the Washington Post that if the method is effective, the dogs could be deployed elsewhere, including to care homes and schools.
“You could open up society in another way if you had those dogs,” she said.

källa guardian
Citera
2020-09-23, 19:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Varför ökar det bara i sthlm då?

Förmodligen för att Stockholm har flockimmunitet. Antikroppar och T-celler, har vi fått lära oss.
Citera
2020-09-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Detta är en sak som jag kan tycka är lite märkligt med Sverige i våras: jag vill minnas att dödligheten på IVA endast var cirka 20% i Sverige, medans det i andra länder 50% eller till och med högre.

Medelåldern hos IVApatienterna i Sverige var alltså 61 år ... 4/5 som lades in på IVA klarade sig..

Är intensivvård ännu ett område som Sverige är bäst i världen på och därför har hög överlevnad, eller kan det bero på något annat?

Nej Sverige var bedst i verden til at holde svage borgere væk fra sygehusene og intensivvård.

Ingen andre lande havde rekommandationer som tillod udelukkelse af patienter over 80 år elle over 70 år med en eller flere kroniske sygdomme.

Dette er forklaringen på den lavere alder på IVA patienter i Sverige og den lavere dødelighed på de indlagte.
Citera
2020-09-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det är bara löjligt. Sorry, dör du så dör du. Men denna hysteri är sjuk. Släpp corona fritt det är höst.

Helt underbart med sådan mentalitet! Vackert egoistiskt och trångsynt! Du kan ta mitt sjukdomatillfälle så slipper jag 😀 helt fantastiskt

Jag applåderar just dig!
Citera
2020-09-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Förmodligen för att Stockholm har flockimmunitet. Antikroppar och T-celler, har vi fått lära oss.

Ja men vad har det nu med pollen att göra och varför är sthlm först ut i Sverige av just den anledningen.
Citera
2020-09-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det var någon annan som skrev samma sak härinne för typ ett halvår sedan. Jag förstår inte hur man kan med att ljuga om sådana saker så ogenerat?
Ja, det är otroligt konstigt att någon ens vågar försöka. Jag tror inte ens att media har skrivit om fyra friska smala ickerökare under 52 år som avlidit.
Citera
2020-09-23, 19:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Vad tråkigt för Danmark. Det hjälpte tydligen inte för Danmark att stänga gränsen mot Sverige i somras, ivrigt påhejade av svenska alarmister. Trots stängning så ökar smittspridningen i Danmark och läget ser inte jättebra ut. Kanske borde Sverige stänga gränsen mot Danmark?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86wjnG/grannlandet-gar-at-fel-hall--nytt-dystert-dygnsrekord
Citera
2020-09-23, 19:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag förstod att det skulle gå åt pipsvängen för Danmark när de öppnade sina hjärtan för svenskar i somras.
Citat:
Och du har missat att den stora samhällsspridning av Corona i Sverige KOM JUST FRÅN DANMARK?

Dvs. den mutation av viruset som vart dominerat i Sverige kom via Danmark.

Och? Anser du det vara rätt att Sverige infekterar Danmark, bara för att en del av virusen i Sverige kom via Danmark?

Citat:
Herregud vilka syltriggar till "Svenskar" det finns här; Alla andra länder gör allt rätt, jag och Sverige gör allt fel, jag och Sverige är inte kapabla till någonting *buhuuu*

Det sorts "svenskar" som ägnar sig åt att häckla Danmark, kan jag vara utan.

Kan det vara så att du tillhör ett främmande folkslag, som försöker provocera fram osjämja mellan nordiska folk?

Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Och du är fortfarande debil ser jag som fortfarande tro på fabeln att man bara smittar om man har symptom.
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Säkerligen smittar någon utan symptom men för helvete ska hela världen stänga ner pga det?

Det är inte bara någon enstaka som smittar utan symtom. En stor del av smittspridningen sker presymtomatisk, men även till viss del asymtomatiskt. Det har gjorts studier på hur mycket av smittan som sker på respektive sätt.

Anders Tegnell har hävdat att smittspridning utan symtom bara står för en liten del av smittspridningen. Genom att jämföra med vad experter i andra länder säger, så inser man att Anders Tegnell har stått och ljugit svenska folket rakt upp i ansiktet.

Citat:
Sista gången jag skriver detta men jag är sjökapten och har för närvarande befäl på offshore fartyg, min sambo är 100% norrländska. Skrattretande och pinsamt att du försöker attackera min person i din frustration och rädsla.

Klagar du på att andra skribenter attackerar dig som person? Har du läst dina egna inlägg?

Citat:
Denna tråd består till 90% av infantila irrationellt tänkande stackare som märkligt nog önskar att digerdöden V2 är här.

Det där var ett av dom löjligaste försöken att tillskriva meningsmotståndare hemska åsikter. Du är en legitimerad tramspelle.
Citera
2020-09-23, 19:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Nu ökar det på ganska bra i UK, 6178 nya fall, 37 döda inrapporterade senaste 24h. Ser bara två dagar bl a april 10 som hade mer (dock går ej att jmfr testning då o nu).

Men ändå jämför du då och nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in